Mitt første akvarium, trenger litt hjelp :)

Hei

Jeg har blitt helt gira på akvariumer nå. Så tenker veldig på å ha ett i stua.
Jeg ble anbefalt min 160liters, da dette hjelper litt på vedlikeholdet.

Jeg fikk også anbefalt noen fisker, hva syns dere om disse artene? evt sammen ?

Er på leitings etter 160liters brukt komplett. kanskje jeg kjøper alt nytt også, må se ann litt.

Fisk tenkte jeg på følgene:

3Hunn Sverddrage
1Hann Sverddrage
2 Pansermaller
2Hann Guppy
2Hunn Guppy
1 Ildhale
1-2 Skalarer

Tenkte også på noen Neon Tatra også.

Men er noen av disse vansklige`? har lest litt rundt å skulle være relativt lette. Har dere noen flere dere ville anbefalt? Evt ikke anbefalt.

Er det noen veldig vanlige feller jeg kan gå i ? evt dere kan få meg til å ungå? har lest endel rundt området.
Kommer sikkert bilder osv når alt er på plass
Ildhale blir for aggressiv for selskapskar og vil etter hvert vokse ut av karet.

Scalare blir altfor store.

Pansermaller bør være minst 6 og ha fin sand som substrat.

Guppyer bør være 2-3 hunner per hann.

Personlig ville jeg droppet levendeføderne, de blir fort kjedelig etter hvert som du får mer erfaring, dessuten formerer de seg raskere enn kaniner og yngelen får du ikke solgt, hvis du er heldig får du gitt dem bort.

Jeg ble raskt lei mine levendefødere og ga bort hele hurven. (3 måneder etter jeg kjøpte mitt første akvarie, og da hadde jeg vært lei dem en stund.)

Hvis jeg kan ta meg friheten å foreslå en sammensetning, vil jeg si f eks:

1-2 dverggurami (hann og hunn)
15 neon-/kardinaltetra (eller annen pen stimfisk i samme størrelse, f eks kileflekkrasbora)
6-10 pansermaller

og kanskje en ancistrus eller noen eplesnegler som algespisere.
Ta deg en titt på brukt markede, kansje kan du skaffe deg større kar også
160l er en fin størrelse. men et 250 liters akvarie er ikke nødvendig vis så mye større.
(målene på standar 160l er 100cm x40cm x40cm. mens målene på 250l standar er 100cm x50cm x50cm)
siden du ønsker deg skalare også bør du ha større kar en 160 liter, da skalaren blir ganske høy, og den vill mistrives i et så lavt akvarium. den vill heller ikke bli noe fin da den blir sammentrykt. og avlang.

Av fiske slagene du har notert deg så synes jeg det er en god kombinasjon med tanke på vann kvalitet, og temp.
Men dropp ildhalen din, den passer nok ikke inn da den er litt aggresiv.

Men jeg ville hatt mange flere pansermaller/corydoras da det er stim/gruppe fisk, og bør holdes minimum 6 stk.
Da vill du nok se mere til dem også da de stimer og svømmer rundt i gruppe, en at 2 stykk ligger å gjømmer seg bak en rot etc.
Hiver meg på her jeg, så jeg slipper å lage ny tråd...

Har en kampfisk i bolle som jeg reddet fra et øl-glass i butikken. Den skal nå få akvarium...
Hvilke fisker kan jeg sette sammen med den (liker farger, men ikke fisker som lider av grusom-avl).
Akvariet er 100liter tror jeg...

Tips til planter også?

Inaktiv bruker
Et alternativ til stimfisk, rødmunnstetra! Veldig fin fisk som holder stimen bra! Bør ha minst 10 for å få en bra stim!
Personlig syns jeg sverdplanter er fine.. Echinodorus arter.. De vokser fort! Fins både i rødt og grønt!
skalarer døde bare 1 uke etter jeg kjøpte 2 stk til mitt 80liters akvarium.. men det hadde jeg aldri kjøpt hvis jeg hadde sett på dette forumet først.. så ikke kjøp skalarer! xD er bare leit å miste med en gang...

og hvis du skal ha neon tatra eller noe lignende så må du passe på å få alle sammen ut av posen du får med deg fra butikken.. Jeg heldte opp alle fiskene i akvariet.. så fant jeg ut 30 min etterpå at det var 1 for lite.. så fant jeg en død en i hjørnet av posen..
Tina Husby
Hiver meg på her jeg, så jeg slipper å lage ny tråd... Har en kampfisk i bolle som jeg reddet fra et øl-glass i butikken. Den skal nå få akvarium... Hvilke fisker kan jeg sette sammen med den (liker farger, men ikke fisker som lider av grusom-avl). Akvariet er 100liter tror jeg... Tips til planter også?


Dette kaller jeg kupping av tråd

Skal du ha svar er det lurt å stille ditt spørsmål i en egen tråd da du spør om noe annet enn trådstarter
I tillegg til alt det andre som her er nevnt så bør du se litt på vannverdiene de forskjellige artene foretrekker. I fiskebasen finner du både anbefalt minstestørrelse på akvariet og vannverdiene de trives best i. På listen i første innlegg er det både fisk som liker hardt og alkalisk vann og de som liker mykt og surt vann. Fisker som må leve i verdier som ikke er optimale kan få forkortet levetid og være mer utsatt for sykdommer.

Du får sjekke ut fiskebasen på de du ønsker å holde og komme tilbake med et revidert forslag som tar hensyn til akvariestørrelse og verdier slik at du kan få tilbakemelding på det som det ikke er så lett å finne ut av på egen hånd, sånn som temperament, finnenapping osv.

En annen fin måte å finne en god sammensetning på er å velge en hovedfisk og så spørre om fisk som kan gå sammen med den.
hm sånn å forstå. Ja da har jeg leitet litt rundt. Kommet over dette her på finn.no http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=15959452&WT.svl=Bilde

Skulle få det for 2lapper, skulle være komplett, med bord.

Men det var innvendig pumpe, jeg har ikke peil, men er det noe som duger? mye jobb for meg å rense? evt oftere enn slik uttafor? denne hadde kapasitet på 300liter.
Inaktiv bruker
Ville nok gått for et filter av dobbel størrelse, 600l pr/t f eks.
En god tommelfinger-regel når det gjelder valg av filter er å gå for et som er beregnet til et dobbelt så stort akvarium. Det vil si at et 250 liters akvarium bør ha et filter beregnet for et akvarium på 500 liter. Jeg ville også gått for et utvendig filter i akvarier som er 100 liter eller mer.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap