Helt fersk her jeg..

Hei!
Jeg er helt fersk her, har prøvd å lest endel om akvarium osv på nettet nå men fortsatt mye jeg er veldig veldig usikker på!
Har ikke kjøpt meg akvarium enda, men planlegger å gjøre det

Jeg har et par spørsmål, sikkert litt dumme men det får nå være!

-I et 60 liters akvarium, hvor mange fisker kan jeg ha i det ca? Er vel individuelt utifra hvilke fisker det er men.. Leste at guppy er veldig enkel å starte med! Så såg jeg at den skulle ha minst 40 liter vannmengde... men skjønte ikke helt, jeg kan vel ha mer enn en guppy da? eller trenger dem 40 liter hver?:S det høres jo rart ut...

-hvordan gjør man det når man skal skifte vann, sånn rent praktisk? For å ikke skremme fiskene av vettet... Skal vel skifte 30% hver 1-2 uke?
Jeg trenger alt inn med teskje her alltså!

-Så skal man vel skrape glasset for alger innimellom? Hvordan gjør man dette da? Må man ta ut fiskene først da sikkert?

Har dere andre tips til en nybegynner?
Vil vite mest mulig før jeg begynner å kjøpe inn noe så alt ligger til rette for at jeg skal klare dette!
Har lest endel oppstartstips her inne allerede da
Hei, og velkommen til en veldig spennende hobby

Først vil jeg annbefale å lese denne artikkelen, og denne

Det er umulig å gi et eksakt svar på hvor mange fisk du kan ha i ett 60 L da det er veldig individuelt. Hvis du ser i fiskebasen her kan du se hvilke fisk som kan passe i ett 60 L.
Hvis du vil ha guppy kan du selvfølgelig ha mer enn 1, men hver obs på at de lager barn ofte, så det kan fort bli mange av dem

Når du skal skifte vann annbefaler jeg at du bytter du 20,30 % hver uke, men dette kommer også litt ann på hvilke fisk du har. Pass på når du bytter vann at du passer på temperatur og vannverdier i det vannet du skal ha i akvariet, kan være lurt å ta vann i bøttene kvelden før du skal bytte, så vannet får luftet ut alle eventuelle stoffer som du ikke vil ha i akvariet i løpet av natten.

Du skal aldri ta ut fiskene når du gjør rent eller når du skraper alger. Annbefaler at du kjøper en algemagnet og ikke en algeskrape. Hvis du har en algemagnet fester du den ene enden i akvariet, og den andre utenpå, også er det bare å dra fra utsiden.
Det finnes også en del fisk og snegler du kan ha som effektive algespisere, men dette kommer også ann på størrelsen på akvariet. Se foreksempel denne.

Ønsker deg lykke til!

Tusen takk for flott svar!
Jo mer jeg leser om dette jo mer gleder jeg meg til jeg kan starte opp!!
Det blir spennende! Leser alt jeg kommer over nå i håp om å føle meg litt mer "trygg" når jeg skal starte!! hi hi..

En ting til, følger det med bruksanvisning når man kjøper akvarium??:p Sånn om hvordan man kobler til og setter opp det som skal være...
Happy
Tusen takk for flott svar! Jo mer jeg leser om dette jo mer gleder jeg meg til jeg kan starte opp!!:D Det blir spennende! Leser alt jeg kommer over nå i håp om å føle meg litt mer "trygg" når jeg skal starte!! hi hi.. En ting til, følger det med bruksanvisning når man kjøper akvarium??:p Sånn om hvordan man kobler til og setter opp det som skal være...


Det er veldig flott at du spør, og prøver å lære før du kjøper
Et lite tips jeg kan gi til deg er at mange dyrebutikker ikke er så veldig flinke når det gjelder fisk, så du bør nok ta det de sier med en klype salt, og gjerne spørre her om det de har sagt er riktig. Missforstå meg rett, mange er flinke, men mange er ikke så veldig flinke. (Snakker av erfaring)
En annen ting er at du bør finne ut hvilke fisk du vil ha før du går i butikken, for mange dyrebutikker har en tendens til å selge fisk som er alt for store til det akvariet de er beregnet for. Det beste er å spørre masse her

Du får nok med bruksanvisning på hvordan du setter opp filter og varmekolbe. Men som oftest er det bare å plugge i kontakten, hvertfall på lys og varmekolber.

Nugatti
Det er veldig flott at du spør, og prøver å lære før du kjøper :) Et lite tips jeg kan gi til deg er at mange dyrebutikker ikke er så veldig flinke når det gjelder fisk, så du bør nok ta det de sier med en klype salt, og gjerne spørre her om det de har sagt er riktig. Missforstå meg rett, mange er flinke, men mange er ikke så veldig flinke. (Snakker av erfaring) En annen ting er at du bør finne ut hvilke fisk du vil ha før du går i butikken, for mange dyrebutikker har en tendens til å selge fisk som er alt for store til det akvariet de er beregnet for. Det beste er å spørre masse her :) Du får nok med bruksanvisning på hvordan du setter opp filter og varmekolbe. Men som oftest er det bare å plugge i kontakten, hvertfall på lys og varmekolber. :)


aha! Takk igjen!! Da skal jeg spørre her først ja, tror nok det ligger mye i det du sier, ikke alle som jobber i dyrebutikk som har så fryktelig mye peiling på alt...
Da skal jeg bestemme meg for fisk først, spørre her også gå i butikken å be om akkurat den fisken!! hehe
Hehe, flott

Til annsatte i dyrebutikkenes forsvar så er det nok ikke så lett å kunne absolutt alt om fisk, fugl, katt, hund, marsvin, rotter, hamster, mus osv. :P
Det er derfor det er så greit med forum som dette.

det du ikke har lest her burde du lese.

du burde kjøpe større akvarium for det er lettere å gjøre det med. det blir grantert lettere å starte med større akvarium.

det står i fiskebasen hva fiskene trenger. det kan stå stimfisk/gruppefisk da trenger de å være flere sammen. så står det f.eks 40 liter. det betyr at fisken kan ikke ha mindre enn 40 fordi de bør være i grupper for å trives og da blir 40 liter for lite for 10 fisk, som sier seg selv.

jeg synes du burde kjøpe et akvarium med alt urstyr du trenger, at det følger med. da følger det med varmekolbe og filter. filteret skal vaskes når det er tett/begynner å bli svakere gjennomstrømning. du skal skifte vann 1 gang i uka eller mer 20% om gangen +/-

jo fisker du kan ha: guppy og ancistrus er fine fisk å starte med.


bare spør hvis det var noe mer
Nugatti
Hehe, flott :D Til annsatte i dyrebutikkenes forsvar så er det nok ikke så lett å kunne absolutt alt om fisk, fugl, katt, hund, marsvin, rotter, hamster, mus osv. :P Det er derfor det er så greit med forum som dette. :)


men det er noe med å huske alt da. 100 forskjellig fisk. man husker ikke alltid all informasjon, mye lettere når man sitter foran skjermen og har lang betenkningstid.
fiskeren
det du ikke har lest [URLBLOCK1] burde du lese. du burde kjøpe større akvarium for det er lettere å gjøre det med. det blir grantert lettere å starte med større akvarium. det står i fiskebasen hva fiskene trenger. det kan stå stimfisk/gruppefisk da trenger de å være flere sammen. så står det f.eks 40 liter. det betyr at fisken kan ikke ha mindre enn 40 fordi de bør være i grupper for å trives og da blir 40 liter for lite for 10 fisk, som sier seg selv. jeg synes du burde kjøpe et akvarium med alt urstyr du trenger, at det følger med. da følger det med varmekolbe og filter. filteret skal vaskes når det er tett/begynner å bli svakere gjennomstrømning. du skal skifte vann 1 gang i uka eller mer 20% om gangen +/- jo fisker du kan ha: guppy og ancistrus er fine fisk å starte med. bare spør hvis det var noe mer


Tusen takk! Skal lese mer på den linken du la ut ja, var noen artikler der jeg ikke har fått lest enda!
fiskeren
men det er noe med å huske alt da. 100 forskjellig fisk. man husker ikke alltid all informasjon, mye lettere når man sitter foran skjermen og har lang betenkningstid.


Nettopp! Men det jo mange nybegynnere som ikke vet om forum som dette, og da er det synd hvis de får veldig feil råd. Derfor bør ansatte som jobber i dyrebutikk, og ikke er helt sikre på et spørsmål bli flinkere til å slå opp i akvariebøker eller finne svaret på andre måter, og ikke bare si noe for å si noe.

Happy
Hei! Jeg er helt fersk her.


Velkommen til akvaforum! Alltid en glede med nye medlemmer.
akvafil
[QUOTE=Happy]Hei! Jeg er helt fersk her.


Velkommen til akvaforum! Alltid en glede med nye medlemmer.

Tusen takk!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap