Ang. oppstart av akvarie

Bør jeg ha i litt fiskemat innimellom for å "få igang" bakterieflora osv sånn i starten? Før fisker for bosette seg der
Ja det er en mulighet, men fikterguffe fra et innkjørt filter er det beste(min mening da).
Ja, sleng litt fiksefòr innimellom/hver 2-3 dag cirka.
jeg kan tilføye en feil jeg gjorde når jeg driver å starter opp nå, ingen fisker enda.

planter : check
"plant growth" lys : check
co2 : check
jernekstrakt : check
nitrat og fosfat? : whooops!
(gjødning)


nitrat og fosfat er noe som naturlig vil bli tilføyd akvariet av fiskeavføring, prosessen til fosfat vet jeg ikke helt, men nitrat er ihvertfall sluttproduktet av et innkjørt filter, det at jeg også brukte co2 gjorde at plantene vokser fortere, og bruker opp næring fortere.. så det begynte å visne en del nedi der når det ikke var nitrit og fosfat ja.. dette til tross for at jeg har hatt i litt fiskefor med jevne mellomrom, tar jo uansett uker før filteret har gjort det om til nitrat.

Vil du ha grønne planter så er jern og nitrit+fosfat gjødning ganske viktig vil jeg påstå, kostet meg tilsammen 300kr. nitrit+fosfat tilsetning kan reduseres mye når man først har fisk oppi. Vent minst 4 uker med fiskene.
Tenyrafar: Skjønte jeg deg rett; jeg bør kjøpe plantegjødning? Har sett noen tabletter man stikker nedi sanda ved røttene til plantene, er det sånn du mener?
det kommer helt an på plantene, jeg tør hevde de fleste tar mest næring gjennom bladene (sjekk plantebasen på de plantene du har) Personlig har jeg gjort mitt beste for å unngå de som 'må' ha næring gjennom røttene. Hvis du gjør innkjøpene dine i Trondheim så selger de ihvertfall flytende plantegjødning på tropehagen i sentrum, der jeg kjøpte. Har du planter som trenger næring gjennom røttene så er det like lett å finne sånne tabletter man stikker ned ved røttene også for den saks skyld.

Ja du skjønte meg rett når jeg sa du bør kjøpe, ihvertfall om du vil at plantene skal holde seg fine og i live

For min del så tilsetter jeg full dose (og litt til) nå, og kommer til å redusere det til halvparten eller mindre når jeg får fisk i, alt etter hvor mye planter og fisk jeg har selvfølgelig.
akkurat! Da ska jeg shoppe det! Takk for svar!
350 litern min gikk i 2 uker før jeg hadde oppi noe få fisk. men vel og merke hadde jeg sammen en pumpe som hadde vært oppe og gådd i flere år da:p men jeg hadde ingen plager med nitrit. men planteveksten var ikke noe og skryte av i begynnelsen. selv om jeg tilføyde plantenæring. Men dette er jo noe som kommer seg etterhvert bare og starte med noen enkle og billige planter og som vokser fort for og få det i gang lykke til!
Lisbeth
Har du lest [URLBLOCK1] og [URLBLOCK2] artikkelen?


Jepp
ah og la meg legge til at det blir selvsagt ingen over-natta effekt. Sånn som hos meg så hadde bladene allerede begynt å dødd, gjødningen er jo ikke magisk og bringer dem tilbake fra død materie, så, i mitt tilfelle ihvertfall, så må jeg nok vente på at det kommer ny tilvekst.

-som understreker at det er greit å tilsette litt ekstra FØR sånt skjer.
Beste investeringen man kan gjøre ang planter og vekst er å oppgradere lyset.
Har enda ikke sett er orginalt karr med nok watt.
Tilfeldig bekjentskap
© Elin Pedersen
Reklame for plussmedlemskap