Kampfisk i bolle!

Heisann.

Jeg lurer egentlig bare på om jeg kan ha en kampfisk i en slik stor 'gullfisk' bolle? eller blir dette for lite? har sett flere steder at kampfisken ikke har store plassen.

Grunnen er at jeg har en slik ubruktbolle jeg gjerne vil gjøre no med. Tenkte ha sand, varmekoble & luftpumpe + en plante til kampfisken.

Vil den misstrives i denne bollen? ser ikke noe her inne om kampfisk, kanskje det heter no annet.
Heisann!
Kommer litt anpå hvor stor bollen din er :P Vil egentlig ikke anbefale og ha den i noe mindre enn 60 l utifra hva jeg har lest her inne.. Har min egen i en 22 liter, har innredet denne med 4 store lavasteiner som lager huler og passasjer, der holder han til sammen med en kampfisk frue, dette akvariet står ved siden av pc`en min hvor jeg har mye oversikt, og må virkelig si jeg får følelsen av at de stortrives oppi der begge to

Men viktig og ha en liten pumpe, da kampfisk skal ha lite strøm i vannet, veldig lite strøm som skal til før han mistrives..

Lykke til
Det kommer jo selvsagt ann på hvor stor bollen er? Og om det er lokk på den bollen?
Det annbefales ikke å holde kampfisker i boller/akvarium hvis man ikke har lokk, fordi de pleier å nappe luft over vann, og hvis temperaturforskjellene er for store, kan fisken bli syk.
En annen ting er at du bør ha filter til kampfisken. Og det kan være litt vanskelig å få til i en bolle. Hvorfor ikke heller ha reker og snegler i den ubrukte bollen?

Som sagt over må bollen være stor nok, minst 20 liter. Filter er anbefalt, men hvis du har mye planter og bytter vann minst annenhver dag (hver dag til å begynne med) kan det gå bra uten filter. Vet mange bettaentusiaster som sverger til vannbytter fremfor filter (kampfiskens latinske navn er betta splendens), men da skal det gjøres ofte. Boller er jo ikke særlig egnet til filter...

Den skal helst ha varmekolbe også, siden de trives best ved 28-30 grader, eller du kan evt sette den i et varmt rom, f eks badet.

Personlig synes jeg boller er penest uten noe utstyr, litt grus i bunnen og lett beplantet med en hule han kan gjemme seg i. Det er ikke anbefalt å ha en hunn sammen med hannen, selv om det av og til kan gå bra.

Men som sagt, uten filter og varmekolbe blir det litt ekstra arbeid for deg.
takk for svar folkens, må bare si det her inne erre bra med respons når man lurer på noe, supert!

tenkte kanskje jeg dropper denne bollen tilfordel for en 50-60liters akvarium pakke kanskje. Så kanskje jeg kan ha en hunn & en hann, se åssen det går

vet dere om noen steder med billig slike akvrium sett, alt inkludert fra 20liter å oppover ? tittet litt men finner ikke noe særlig
om du skal ha varmekolbe og lys til ham, så er det like greit å investere i et lite akvarium, forrige gang jeg var på dyrebutikken så jeg at de solgte 25litere eller noe for 200kr.

Det med hoppende kampfisk: de er ikke verdensmestere, tror det skal mye til for at de kommer seg ut om du senker vannstanden 10cm fra kanten. Det kan virke for MEG som at hoppingen er noe de gjør bare når det er noe galt med vannet, et slags instinkt for å finne ny vannkilde kanskje? Håper noen andre vet mer om dette.

-det kan bli slitsomt med en hunn og en hann. Hannen vil plage henne hele tiden. Må ihvertfall være flere hunner isåfall, sånn 4-5stk kanskje.
ja da skal jeg skjekke med dyrebutikken endag, er ett stykke kjøre.

er bare så kjipt å ha pumpe, varmekoble, bolle + sand å ikke kjøre igang noe blitt litt avhengi :p kanskje jeg bruker det til guppy yngel
Nå har jeg ikke opplevd at kampfisk har hoppet ut enda, men smaragdina, som er en annen nært beslektet bettaart, sikter på det minste lille hull og hopper mot det. Tror det er spesielt etter de har blitt flyttet til et nytt kar og før de har funnet seg til rette, da skal de gjerne hoppe ut.

hmm interesting.. jeg har kun sett min kampfisk hoppe en gang, og det var rett etter jeg satte ham i en bolle når jeg tok den med på tur :P

Trond: ta også i betraktning romtemperaturen (og eventuelt hva lys lamper måtte gi) er ikke nødvendigvis sånn at dutrenger en kolbe i en bolle.
Kampfisker driver og flytter litt rundt på seg, og kan visstnok "krype" flere meter mellom dammer i fuktig gress.

Slørkampfisk er naturlig nok ikke de største atletene, og kommer seg dermed ikke så lett opp av vannet, men hunner og andre kortfinnede kampfisker kan det være verre med.
tror ikke dette skal være noe problem jeg. jeg ser overalt at kampfisker har bare små boller på en liter kansje. jeg ser ikke forskjellen på fisken om den går i den bollen eller i akvariet. syns de er like sløve uansett :P hehe. jeg selv har kampfisken min i en bitteliten bolle, den spiser og ser ut som har det bra, har til og med sterke farger, også har jeg heller ett 96 liters akvarie med fullt utstyr til annen fisk de selger vel ikke bittesmå "gullfiskboller" i dyrebutikken hvis det ikke er noe som kan leve oppi der.... men er ikke anbefalt med mer enn 1 kampfisk i så små boller. men mange vil vel kansje slå hardt ned på det jeg sier nå, men jeg snakker fra egen erfaring. min søster hadde også en bolle på ca 15liter med kampfisk og gullfisker oppi, å de levde LENGE.. jeg syns du skal prøve og se!
Christer B
min søster hadde også en bolle på ca 15liter med kampfisk og gullfisker oppi, å de levde LENGE.. jeg syns du skal prøve og se! :)


Bare fordi de lever lenge, så betyr ikke det at de trives..

Christer B
de selger vel ikke bittesmå "gullfiskboller" i dyrebutikken hvis det ikke er noe som kan leve oppi der.


om det hadde vært etterspørsel, så hadde dyrebutikkene solgt tortursett spesiallagd til bruk på fisker.

sant nok, men du ser det på fargene den hadde sterke farger og spiste og "koste" seg
Tenyrafar
[QUOTE=Christer B]de selger vel ikke bittesmå "gullfiskboller" i dyrebutikken hvis det ikke er noe som kan leve oppi der.


om det hadde vært etterspørsel, så hadde dyrebutikkene solgt tortursett spesiallagd til bruk på fisker.

skal være enig med deg der.. de tenker ikke alltid på dyrene! men jeg tror likevel ikke dette skal være noe problem fra egen erfaring
men jeg har forresten 60 liter med utstyr til salgs om du vil kjøpe det
jeg tror nok meget få er bevisst hensynsløs mot fisk, gå heller etter strupen på de som sitter med makta i dyrebutikk kjeder og sånn. (I mi erfaring så har private dyrebutikker utelukkende vært flink med dyr og gi info om de, ikke så overraskende da det er akvarister som har tatt hobbyen så langt at de starter butikk)
Sterke farger hos en kampfisk er vel ikke et tegn på trivsel. I motsetning til andre fisker blir ikke kampfisker bleke når de er redde eller stresset. F eks hvis det er en brå bevegelse utenfor karet eller når de puttes i nytt kar, de er like fargesterke uansett, i motsetning til andre bettaarter som ikke er avlet frem i massevis av fargevarianter.

Pluss at små boller ofte forårsaker overvekt og leverproblemer hos kampfisk, siden de ikke kan røre seg og få mosjon, og dette er en hyppig dødsårsak.

Jeg har aldri hatt en 'sløv' kampfisk, og blant entusiaster er holdningen den at hvis den er sløv er den enten syk, karet er feil innredet eller den bor sammen med feil fisk.
Gode poenger fra Mvjnz. Hvis kampfisken er fargeløs, betyr det som oftest at den har vært død en stund.

Gullfisk mister heller ikke fargen når de mistrives. Og i en bolle på 15 liter, mistrives gullfisk. Selv om de skulle være så små at 15 liter er "god plass" til dem, ligger det i deres natur å vokse.

Hvis de vokser, blir det snart for trangt, og da begynner de å mistrives.

Hvis de ikke vokser, er det et tegn på at de mistrives allerede.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap