Rot med mugg eller alger?

Jeg kjøpte meg ei rot for noen uker siden. Jeg spylte den godt med en gang og lot den ligge i vann over noen dager. I helga var det noen som festet sugekopper på den og satt den fast til bunnen i akvariet over torvplater, plantesubstrat og litt sand. På det tidspunktet var det ingen ting på rota, men den var litt fuktig

Jeg har ikke vært mye hjemme den siste tiden, så den har bare stått slik uten lys i akvariet, bare dagslys.

Men når jeg nå var i gang med å ta oppi resten av sanda oppdaget jeg at det har dannet seg et grønn/grått tynt belegg rundt om kring på hele rota delvis hårete også. Er dette mugg eller alger?

Jeg vet ikke helt hva rota heter, men den ganske lys med mange tynne grener.

Noen som kan hjelpe?
Er det hvitaktig er det nok sopp.

Spesielt redmoor røtter (som har mange tynne, snirklete greiner slik som din har) kan få dette belegget. Det kommer av at næring siver ut av rota.

Helt ufarlig for fisk, og forsvinner av seg selv etter noe tid. Forresten enkelt å ta vekk selv også, om du holder slangen over når du tapper vann. Det suges rett ut i bøtta med en gang (det sitter ikke fast).
Dette er nok bare en sopp men grønn/grått har ikke oppstått her. Mine røtter har da fått et lite belegg med hvitt slim Dette er iværtfall sopp
Grønn og grått hørtes jo farlig ut som mugg. Men dette er skjelden på en akvarie rot Har hatt minst 40 Kg med forskjellige røtter og aldri opplevd mugg hos meg Rota er sikkert Reedmoor rot?
Jeg ville nok tatt ut rota og skubba det jeg kunne fått av å putta den ned igjen.
Evt skrapt av noe vis det er virkelig ille.

Kan jo også være tråd alger også kanskje både gråe og grønne.
Men disse pleier ikke å komme av røtter og ligende.

Ville værtfall gjort ren rota og lest litt om alge typene og se om noen passer perfekt
Takk for fint svar!
Du vet tydligvis hvilen rort det er snakk om også, etter å ha lest beskrivelelsen din

Da fortsetter jeg med prosjektet
Samlern 2008
Dette er nok bare en sopp men grønn/grått har ikke oppstått her. Mine røtter har da fått et lite belegg med hvitt slim :) Dette er iværtfall sopp :) Grønn og grått hørtes jo farlig ut som mugg. Men dette er skjelden på en akvarie rot :) Har hatt minst 40 Kg med forskjellige røtter og aldri opplevd mugg hos meg :) Rota er sikkert Reedmoor rot? :) Jeg ville nok tatt ut rota og skubba det jeg kunne fått av å putta den ned igjen. Evt skrapt av noe vis det er virkelig ille. Kan jo også være tråd alger også kanskje både gråe og grønne. Men disse pleier ikke å komme av røtter og ligende. Ville værtfall gjort ren rota og lest litt om alge typene og se om noen passer perfekt :)


Belegget var mest grått med litt hår/fjon. Veldig tynt. Er du enig m ElinH om at dette er ufarlig for fisk?
Jeg ser det legger seg mye oppå vannet når jeg nå har vann oppi, så det ser ut til å gå vekk etter hvert... Tar selvfølgelig bort vannet her
Vis det bare er sopp så er det helt ufarlig
Nettopp hatt sopp på rota mi selv
Kan jo titte på artiklene om alger å se
http://akvaforum.no/text.cfm?path=1798,1840
Disse er som regel ikke skadelig for fisk heller
Tar opp tråden igjen!
Nå har jeg kommet hjem etter å ha vært borte i ei uke. Har som fortalt tidligere vært innom og har fått satt opp akvariet sånn noen lunde. Har ikke alle planter o.l. men det har ikke noe med saken å gjøre

Når jeg kom inn døra nettopp og så oppi akvariet ble jeg litt bekymret.. Det ser ut som det ligger en hinne på rota mange steder. Jeg kunne ikke se at det var så ille sist, og da var det mye hår. Nå er det mulig at "hår" kan bli "hinne" i vannet, men jeg vet ikke..:/

Legger ved noen bilder som jeg prøvde å ta. Litt vanskelig å ta, men håper noen klarer å se det!

Er veldig bekymret her:/!!!


[External Image]

[External Image]

[External Image]

Håper det er noen der som kan hjelpe!
Jeg tenkte jo egentlig å putte oppi "Casanova", ancistrusen min, og et par skjørtetetra (unge) i dag, men nå er jeg jo redd at hele karet er ødelagt. Planter, rot, sand, pumpe osv...... Sanda og rota er nye, men plantene har jeg hatt en stund. Tar ikke sjangsen på å sette oppi noe av noe slag før jeg får orden på dette.
Samlern 2008
Dette er nok bare en sopp men grønn/grått har ikke oppstått her. Mine røtter har da fått et lite belegg med hvitt slim :) Dette er iværtfall sopp :) Grønn og grått hørtes jo farlig ut som mugg. Men dette er skjelden på en akvarie rot :) Har hatt minst 40 Kg med forskjellige røtter og aldri opplevd mugg hos meg :) Rota er sikkert Reedmoor rot? :) Jeg ville nok tatt ut rota og skubba det jeg kunne fått av å putta den ned igjen. Evt skrapt av noe vis det er virkelig ille. Kan jo også være tråd alger også kanskje både gråe og grønne. Men disse pleier ikke å komme av røtter og ligende. Ville værtfall gjort ren rota og lest litt om alge typene og se om noen passer perfekt :)


Har du vært borte i noe slikt?
Ligner veldig på det jeg har pleid å få på noen av røttene mine. Er en type sopp har jeg forstått. Har aldri merket noe negativt på fiskene som har gått i karet. Det er ihvertfall min erfaring, men skjønner godt at du er skeptisk
Tante Astrid
Ligner veldig på det jeg har pleid å få på noen av røttene mine. Er en type sopp har jeg forstått. Har aldri merket noe negativt på fiskene som har gått i karet. Det er ihvertfall min erfaring, men skjønner godt at du er skeptisk ;)


Tror du jeg kan slippe Casanova oppi (Ancistrusen)? Det blir jo litt sånn skal, skal ikke:/ Men jeg vet jo ingen ting før jeg har prøvd... Men om det ikke blir riktig så er det jo ikke så artig... Lurer på om det er en "hopp i det"-situasjon?

Hvordan forsvant det til deg? Hadde du mye?
Har lest at enkelte putter ancistruser oppi kar med slik soppvekst for at de skal spise det opp, så jeg regner med at dette er helt ufarlig for fisk. Hos meg forsvant det av seg selv. Regner med at det er næringstoffer i roten som siver ut og gir livsgrunnlag for soppen, men det er jo ikke ubegrensede mengder som kommer ut. Har ikke brydd meg om å skrubbe det bort engang. Det har bare gradvis blitt borte. Har hatt dette i alle karene med nyinnsatte røtter, både med og uten fisk i. Ingen negative erfaringer.
Jeg har aldri hatt denne type rot før, så jeg var ikke forberedt på det. Skal sette Casanova oppi om han bestemmer seg for at pumpa er ren nok
Tilfeldig bekjentskap
© J.W. Armbruster
Reklame for plussmedlemskap