Fiskesammensetning i 110 liter?

Jeg har et 110 liter selskapsakvarie og lurer på hvilke fisker jeg kan samle oppi her? Er helt fersk og vil ha noen enkle fisker, gjerne med farger..Har sett en del i fiskebasen, men vanskelig å bestemme seg gitt! Noen gode forslag? =)
Hva med å stikke innom en dyrebuttik og se fisker "live" og se om det er noen du liker? Noter deg hva de heter, og skjekk ut på Akvaforum sin fiskebase om de kan passe i ditt kar. Ofte er det liten hjelp å spørre de som jobber i dyrebutikker om hjelp til dette, de kan lite om fisk og gir deg ofte mange dårlige råd.

Hva med platy?
Fargerik, enkel å holde, billig og de får gjerne masse yngel.

Ancistrus er en flink algeeter, og nyttig å ha i karet.


Ja, tenkte ta meg en tur, det var en god ide Har god tid, karet er ikke fyllt med vann ennå da bordet jeg skal bruke ikke er helt ferdig ( skal pusse opp et gammelt tv bord)..Så det er nok ganske lenge til fisker kommer oppi ja. Holder meg litt skeptisk til dyrebutikkens råd, viktg å undersøke grundig først vertfall

Hve er egentlig forskjellen på platy og guppy? eller likheten for den slags skyld..heh..
Platy og guppy er begge levendefødere, men forskjellig art. Guppy er mye avlet på, og har ofte endel svakheter.

Ta deg god tid når du får fylt opp karet med vann. Les artikkelen her på forumet om oppstart av akvarium, så unngår du typiske nybegynnerfeil og massedød av fisk som resultat. Bruk tida til å bestemme deg for hvilke fisker du vil ha, og hvordan akvariet skal se ut.

Når du er klar til å kjøpe fisk kan du også skjekke annonsene her om noen nær deg selger fisk som du vil ha. Det er ofte billigere å kjøpe privat.

Tenk helhet, litt kjedelig å fylle akvariet med stimfisker som alle svømmer i midten av karret, det vil bare se utrolig rotete ut.

Her kan du se andres akvarier og tenke litt på hvordan du ønsker ditt skal se ut.

Ellers er akvarieskolen et sted du burde kikke nøye igjennom, masse nyttig lesestoff som gir deg en tryggere start i hobbyen.

Finn en fisk du liker og bygg opp akvariet rundt denne arten, her er et søk på fisker du kan holde i akvarium opp til 100l, karret mister jo ganske mange liter vann på sand, planter etc man har i akvariet.
Her er et søk på fisker til akvarier mellom 40 og 100l

Lykke til med en fasinerende hobby
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap