Flytte.

Skal snart flytte, men hvordan skal jeg få med meg akvariene.
Hva med fisker og vann.. De må jo tømmes helt.
Har en 220l, 54l, og 2 små, men de kan jeg tappe ned litt å flytte som de er..
Trenger noen tips..
det er veldig tungt å flytte akvarie med vann i så det bør du ikke prøve på.
om du har mulighet for å flytte de minste først slik at fisken kan være i det store og så putte dem i de små når du flytter det store så ville det vært det enkleste.
da kan du flytte fisk i poser slik du får i dyrebutikken.
da slipper du også å ha fisk i pose lengre enn nødvendig.


Opp til 70l er det mulig å flytte dem, hvis man tømmer ut halvparten av vannet. Jeg har gjordt det noen ganger, med fisk i og det hele. Men det er litt tungt. Jeg satte karet i baksetet på bilen. Når jeg kom frem fylte jeg på igjen vannet som jeg tappet av, som jeg hadde tatt vare på i 25l vanndunker. Og vips var det oppe å gikk igjen.
Sist jeg flyttet, hadde jeg et 400l kar i tillegg. Det tømte jeg nesten. Lot det vere igjen ca 3cm vann, over grusen. Siden jeg ikke klarte å fange all fisken, Det gikk fint. Men det var JÆÆÆVLIG tungt.
Uansett så ta vare på mest mulig vann. Fisken som var berget ut av karet, ble fraktet i 30l gjæringsdunker m/lokk. (Får kjøpt slike på spes. butokker for vinutstyr, og muligens på euro pris)


Hvor lankt skal du flytte ?

Du må passe på å holde filterbakteriene i live. Uten gjønnomstrømming vil de dø etter en stund.

Takk for mange gode tips...
Skal ikke flytte så langt heldigvis..
Kan se ut som jeg må flytte snart og har derfor begynt å tenke på det praktiske med akvarieflytting..

Min plan er å sørge for at jeg har god nok tid på meg så alt som ikke er akvarier flyttes først. Få det meste på plass før jeg tar en egen flyttedag for akvariene. Vil ikke distraheres med andre ting når akvariene skal tas.

Kjøpe noen store fiskeposer og isoporkasser fra dyresjappa. Jeg har flyttet akvarie med litt vann i før og det kommer jeg ikke til å gjøre igjen. Det skvulper! Tømmer det helt ned til sanda/grusen.

Så er det bare å sørge for tepper i flyttebilen så ingen kar kommer borti hverandre. Få karene på plass og fyll opp med vann. Jeg kommer til å satse på å fylle på med springvann, men sørge for at vannverdier er likt det som var i karene fra før. Bruke vannbehandlingsmiddel for dette betyr 100% vannbytte i alle kar. Bruke god tid på akklimatisering for sikkerhetsskyld.

Ja, og det første jeg kommer til å gjøre når jeg kommer innafor døra i mitt nye hjem er å få filtere aktiv igjen i bøtter med temperert vann. Der kan de stå og holde liv i bakteriene til det er klart for å sette dem opp i sine kar.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap