Skal på påskeferie, slukke lyset?

Hei!

Jeg drar en uke på påskeferie snart, har et nyoppstarta kar på 110 liter som har stått noen dager uten fisk. Har plantet to planter foreløbig : Hygrophila siamesis og ceratopteris (gulrotgress). Så lurer jeg på om det er best å slukke lyset på akvariet eller om det skal stå på hele tiden. Tenker kanskje det beste er å slukke pga algevekst, men er veldig usikker på det her. Vurderer å kjøpe en timer til lyset, men det blir ikke gjort før jeg drar på ferie uansett..

Jeg ville selv valgt å kjøpt inn en timer, men plantene om de ikke er for lyskrevende vil klare seg med lyset i rommet(fra sol) i en ukes tid.
Timer vil jeg anbefale deg å skaffe deg uansett, ikke noe å vente med

Jeg bruker det hele tiden, det er vanskelig å få riktig antall timer med lys uten timer. Jeg har på lyset i 10-11 timer. Fra ca kl. 14:00-01:00. Da får plantene nok lys til å gro godt, men alger tar ikke overhånd, og karene er opplyst den tida jeg er våken.

Slår jeg på lyset om morran før jeg går på jobb må jeg slå av tidlig kveld og det er jo ikke noe kos.

Venter jeg med å slå på når jeg kommer hjem fra jobb blir det for få lystimer hvis jeg slår av når jeg legger meg..

Timer er for min del helt nødvendig!

Forresten, jeg mener det er enda viktigere med lys i ditt tilfelle siden plantene er nyplantet. Du får veldig billige timere på clas ohlson og biltema
Jeg hadde en flott timer med to uttak som kunne programmeres separat. Dessverre røk det oppladbare batteriet på den i forrige uke, og det var enden på visa. (Hvis noen vet hvilket batteri det skal være og hvor jeg får tak i det, si fra så kan jeg reparere den. Hvis ikke; er det noen som vet hvor man får kjøpt billig PLS som kan brukes til akvarium?)

Eh, sorry for at jeg kuppa tråden, men jeg vil samtidig bare påpeke hvor viktig det er å ha en skikkelig timer.
OKi, da drar jeg og sjekker etter timer=)
Tilfeldig bekjentskap
© Liv Hjelle
Reklame for plussmedlemskap