Heelt fersk - masse spørsmål!

Hei

Jeg fikk nylig 2 gullfisker til bursdagen min. De bor i en slags vase, som er beregnet på fisk. Jeg har veeldig mange spørsmål ..:

1) Hvordan ser jeg om det er jente eller gutt? Kan man se det?
2) Trenger jeg pumpe? Det er ca. 12 liter.
3) Hvor ofte må jeg skifte vann?

Jeg har planer om å kjøpe et litt større kar, fordi jeg synes det ser så lite ut der de bor nå .. Noen tips til et rimelig kar på rundt 40-60 liter ?
Jeg har fått med 4 grønne planter og har en "figur-dings". Burde de ha mer/mindre ? Det ser ganske lite ut med plass, men de "klager ikke" ..
Om jeg går i anskaffelse at ett større kar, vil jeg gjerne ha flere fisker.
4) Hva går sammen med gullfisker?
5) Hvor ofte bør jeg mate de ? Har fått beskjed om ca. 2 ganger om dagen, men jeg har en litt stor ( og godt rund! ) fisk som spiser nesten alt fra den andre, som er noe mindre.
6) Må jeg kjøpe en fødeboks og dele de når de spiser?

Siste spørsmål: Jeg skal på påskeferie og er vekke i 4+4 dager (kommer hjem 1 dag). Jeg fikk beskejd om at de kunne klare seg 4 dager uten mat, er dette sunt og bra for de? Burde de få "barnevakt", evt. en som mater de 2 g. daglig?

Dette ble veldig mye, men håper det er noen som tar seg tid til å svare meg Kan hende jeg kommer på noe senere .. Men dette var alt for nå.

- Fiona
ang ferie så vil nok gulfiskene dine klare seg uten mat i 4 dager, men de vil nok dø dersom de blir holdt i 12 liter uten pumpe og vannbytte.
så lite vann forgiftes veldig fort og med 2 gullfisk så bør du bytte vann en gang om dagen.

Det holder med å fore dem en gang om dagen, og da ikke mer enn et par flakk med fiske mat
Gullfisk er en flott fisk, men ikke en ideel akvarie fisk. passer best til kaldtvanns akvarier og dammer. Tror ikke de er noe særlig begeistret for vann som er varmere en 22 grader.
I en liten Gullfisk bolle som jeg forøvrig mener du bør kaste eller bruke som potetgull skål er det vanskelig å holde en jevn kjølig temperatur.
Vil virkelig anbefalle deg og skaffe deg et større akvarium. I en bolle må du bytte vann vær dag.
Selv om fisken lever og trives(ikke klagwer som du skriver) betyr det ikke at den ikke trives. Er ikker ment som noe kritikk dette her, mange som går i samme fellen som deg. Er dyrebutikkene som burde ta et ansvart her. Sikkert ikke gøy og komme som nybegyner på et akvarie forum og nesten bli beskyldt for dyreplageri, men er faktisk det en gullfiskbolle er. Hvis du ikke har noen annen mulighet en gullfisk bollen vil jeg anbefalle deg å bytte inn gullfisken mot noen reker eller kansje killifisk. Kampfisk også er heller å foretrekke, selv om d heller ikke er ideelt.
Håper ikke dette skremmer deg bort fra akvarie hobbyen.

Gratulerer med fisker!, Gullfisker egner seg fakstis best i et 200-250l.
Mange tror at Gullfisker kan være i en gullfiskbolle, men det er rett å slett noe tull.
Du bør lese dette først:
[/URL http://akvaforum.no/text.cfm?id=1684 [URL=http://akvaforum.no/text.cfm?id=2029]
først.
kansje du kan levere tilbake fiskene der de er kjøpt ? Som de andre sier her er nok ikke denne bollen din et egnet bosted for gullfisk. Hva med et par snegler og kansje kirsebærreker? 12 liter er veldig lite vann.

Pumpe må du nok ha..


Først av alt så bør du skaffe et akvarium, og det bør være MINST 100 liter som du kan lese på den linken om gullfisker, egentlig burde det vært større også. Angående fisker som går sammen med dem så spiser gullfisk som de fleste fisker alle fisker som passer i munnen på dem (og de blir jo litt store), og de foretrekker kaldere vann enn de fleste fisker, sannsyneligvis er det best å holde dem alene om du ikke kjøper et veldig stort akvarium.


Kort og godt: bør ikke være i mindre enn 100 liter, hold dem heller alene i små-normale akvarium, lever dem heller tilbake enn å tøye grensene for trivselen deres

gullfisker bør forrestn ha et fiskefor som er ment for gullfisker, ikke sånn typisk "allround", dette pga at de kan få kolestrol problem av vanlig for, tror jeg det var.
Svar
Hei igjen,
og takk for alle svar! Må si jeg nesten ble litt skremt ; fikk beskjed av dyrebutikken om å bytte vann 1 gang i måneden, synes det var litt knapt og tydeligvis. Fikk også beskjed om at gullfisker har veldig dårlig hukommelse og husker dermed veldig dårlig, å de husket ikke at de har det trangt og kjedelig. Jeg kommer til å kjøpe akvarium etter påske. Håper ting blir bedre for fiskene da. Er det forresten noen fisker som passer bra å ha i ca. 30-50 liter?
Igjen, tusen takk

- Fiona.
Om du går inn på fiskebasen kan du søke opp fisker som passer til for eksempel 30 liter...Anbefaler deg heller å kjøpe et på minimum 60 liter da det er enklere å vedlikeholde. Du kan lese på akvarieskolen, oppstart av akvarium=)

Startet selv her inne med en liten 20 liter akvarium, men fant fort ut at det var bedre å bytte til til et rundt 100 liter! Og det angrer jeg ikke på, har ikke fått fisk ennå, men gleder meg mens akvariet mitt "går seg til" =)

Og ja...desverre får man ofte feil informajson på dyrebutikker
Sjekk her inne først du=)
Det er faktisk forsket på hukommelse hos gullfisk, og den er faktisk ikke så dårlig Men er nok ikke derfor at de ikke skal være i 12 liter. En gullfisk blir KJEMPESTOR! Og trenger mye boltreplass og svømme på, ellers vil den rett og slett misstrives. Så bra at du hartenkt å kjøpe større akvarium, men vis du skal beholde gullfiskene så må du nok satse på 200-300 liter for optimale forhold
info fra nette

"Det er en myte at gullfisk har tre sekunders hukommelse. Det er bevist at de kan huske tillært adferd i flere måneder."

[External Image]

[External Image]

"Gullfisken er et relativt lite medlem av karpefamilien og når en maksimal lengde på 59 cm og en vekt på 3 kg."

Profilen til Gullfisk på akvaforum

"Akvariet innredes med finkornet bunnsubstrat. Beplanting med eks. Anubias-arter. Steiner og røtter uten skarpe kanter som dekorasjon. God filtrering og gode, rutinemessige delvannsbytter ukentlig.
Bør ikke kombineres med tropiske ferskvannsfisker da gullfisk foretrekker kjøligere vann. Gjerne under 20 grader."

"Gullfisk blir dessverre ofte holdt i fiskebolle, noe som ikke er anbefalt siden dette er en fisk som blir stor dersom den får mulighet til det!"

Håper dette hjalp på
Dyrebutikken gir OFTE feilinfo, har gått i akkurat samme fellen selv her skal jeg ærlig innrømme...

Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap