F1 fisk?

Inaktiv bruker
Kva betyr alle desse begrepa med F1 fisk osv?
Fort og gale forklaring:

F1 er første generasjon etter stamparet i linjeavl. F2 er andre generasjon, osv.
Som jeg tolker det, er at F1 fisk er oppdretta fisk etter et viltfanget par. F2 er da opdretta fisk etter F1.
Men om dette er helt korrekt skal jeg ikke si 100%
Det er som Tom Kristiansen sier: F1 fisk er oppdretta fisk etter et viltfanget par. F2 er da opdretta fisk etter F1.
Odd Arne Hella
Kva betyr alle desse begrepa med F1 fisk osv?


I akvariefisk-sammenheng brukes F1 for å betegne at fisken er første generasjon i fangenskap etter viltfangede foreldre.

F2 er naturligvis da avkommet til F1 igjen. Men der stopper det tror jeg, har aldri sett F3 bli brukt Sikkert ikke så interessant lenger heller, når man kommer til neste generasjonen etter F2 igjen spiller det vel liten rolle.

Jeg har da lest at akvarister har brukt F1 og F2 osv, om generasjonene etter avlspar som ikke har vært VF (altså har F1 vært kryssavlet?)
Disse betegnelsene som Mona og de andre sier stemmer bra..
Brukes også på andre ville arter som shavanna kattene
Disse går også ved F1 F2 F3 F4 F5 osv...
Som regel er bare F1 og F2 brukt i fiske sammen heng
Jeg ser det stadig brukt om fisk avlet i fangenskap, da er F1 som nevnt over første generasjon etter stamparet.
Inaktiv bruker
Okei!
Takk for gode og utfyllende svar
Kjøpte Palett ciklide hann som er F1
Noken peiling kva ungene kommer til å bli? Dama er ikkje F1
Kampfisk
Jeg har da lest at akvarister har brukt F1 og F2 osv, om generasjonene etter avlspar som ikke har vært VF (altså har F1 vært [URLBLOCK1]?)


Da har de enten løyet eller ikke visst hva de prater om, hvis noen har brukt F1 om fiskeavkom etter fisk fra en akvariestamme.

Men du må vel ha skjønt og sett begrepet i akvariesammenheng mange ganger? Jeg ble bare litt overrasket her nå for det virker ikke som du vet hva det er Har ikke du drevet med fisk en stund nå? Det trodde jeg (positivt ment altså!)

Selvsagt kjenner mange til den egentlige og opprinnelige meningen med begrepet.
Men vi snakker altså om i akvariesammenheng, der det i årevis og internasjonalt har blitt brukt for å betegne avkom etter viltfangede foreldre.
Odd Arne Hella
Kjøpte Palett ciklide hann som er F1 ;) Noken peiling kva ungene kommer til å bli? Dama er ikkje F1


Da blir de ingenting annet enn vanlige palettciklider
Inaktiv bruker
Eg skjønner kva det er, men blir yngelen F2 (andregenerasjon etter VF) når far er F1 og mor Ikkje F1?
Men dette med rekene då? A, B C, D, E, F-klasse osv?
tusen takk for alle svar. Viste egentlig at det var avkom ac VF, men var ikkje sikker Mona
Odd Arne Hella
Eg skjønner kva det er, men blir yngelen F2 (andregenerasjon etter VF) når far er F1 og mor Ikkje F1?


Det var det jeg svarte på. BEGGE foreldrene må være "like". Det vil si:
enten må begge være viltfanget for å gi F1 avkom.
Eller begge må være sikre F1 for å gi F2 avkom.
Odd Arne Hella
Men dette med rekene då? A, B C, D, E, F-klasse osv?


Det finner du ut på denne siden om gradering av reker Med masse bilder (av utrolig lekre reker!), så den er lett å forstå selv om den er på engelsk Rekene som er gradert SSS, er de aller beste, dyreste og mest attraktive rekene, som ofte selges for svimlende summer!

Her er også en plansje-tegning av noen av de ulike gradene man får kjøpt Crystal Red shrimp i. Plansjen er nederst på siden.

Som du raskt skjønner ved å sammenligne tegningene og bildene, er det graden av mest mulig dekkende hvitfarge (og mest mulig av den hvite) som klassifiserer f.eks. CRS (Rød krystallreke). Eller hvor mye dekkende svart farge den har, i tilfellene der det er svart tiger-reke det er snakk om (helt kullsvarte reker uten fnugg av andre farger er sjeldne og svært ettertraktet)
Inaktiv bruker
mona o
[QUOTE=Odd Arne Hella]Men dette med rekene då? A, B C, D, E, F-klasse osv?


Det finner du ut på denne siden om gradering av reker Med masse bilder (av utrolig lekre reker!), så den er lett å forstå selv om den er på engelsk Rekene som er gradert SSS, er de aller beste, dyreste og mest attraktive rekene, som ofte selges for svimlende summer!

Her er også en plansje-tegning av noen av de ulike gradene man får kjøpt Crystal Red shrimp i. Plansjen er nederst på siden.

Som du raskt skjønner ved å sammenligne tegningene og bildene, er det graden av mest mulig dekkende hvitfarge (og mest mulig av den hvite) som klassifiserer f.eks. CRS (Rød krystallreke).

Tusen takk for nok eit godt og utfyllende svar Mona
For å ha linken liggende direkte her på Akvaforum, slenger jeg ut
denne graderingsforklaringen med bilder fra PlanetInverts også

Og her er et pris-eksempel på hva enkelte tilbyr førsteklasses graderte reker for.... 15.000 dollar for en
SSSSS Grade Black Diamond Shrimp
(og skal man dømme etter øverste bilde på neste side, er det visst penger i banken...tjukt av egg under buken på hunnen!)
Hva får man hvis man krysser akvariestamme med VF? Blir ikke det F1?
Det tror jeg du vet mer om enn jeg, Håvard, hehe
Men jeg har ikke sett det begrepet brukt slik, men det kan jo hende at det har sklidd ut litt her og der rundt om på nettet etterhvert?

Selv ville jeg aldri brukt disse to begrepene i det eksempelet du nevner, men kanskje jeg er for striks?
Inaktiv bruker
Ordliste på Akvaforum
Her er ordlisten
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap