Fersk fiskeeier.

Inaktiv bruker
Hei.
Idag ble jeg eier av 13 fisker.
10 Kilerflekkrasboraer, og 3 Scalarer.
Så da lurer jeg på:

1: Hvor ofte skal jeg skifte på vannet? Og hvor mye vann skal skiftes ut hver gang?
2: Hvor ofte skal de ha mat?
3: Hvor stort akvarium lønner det seg å ha? De på dyrebutikken mente det var stort nok med et 20 liter akvarium for 13 stk. Jeg syns d kanskje er litt for lite?
4: Hva skal til for at fiskene skal STOR trives, og ha det bra?

Kommer vel med flere spørsmål etter hvert
herlighet. de mente 20 liter var stort nok for 3 scalarer? de blir store, og trenger stoooor plass.. 20 liter er knapt stort nok for en kampfisk eller en killitrio.. men perfekt til reker

ang vannbytte, 30% i uka er som regel nok
mater som regel en gang om dagen, en eller to foringsfrie dager i uka.

anbefaler deg å lese i artiklene her på af om akvarieoppstart og vannverdier


fisk trives som regel bare de har stor nok plass, riktige vannverdier, mat og medborgere som ikke plager dem
:p
Tjue liter for så mange fisk å tre scalarer er ikke bra . Scalene blir store og trnger mye plass det vil antagelig blid vaneskelig å ha et stabilt akkvarium .Hvis du skal ha riktig informasjon av butikker bør det være en butikk som er en egen Akvarie butikk og speialisert seg på det
Så da lurer jeg på:

1: Hvor ofte skal jeg skifte på vannet? Og hvor mye vann skal skiftes ut hver gang?
ca 30% hver uke. Ikke vask filteret og slikt. eventuellt skrape med algeskrape for å kvitte seg med alger på glasset Filteret skal først gjøres noe med når gjennomstrømningen er redudsert tydelig. Da skal filtersvampen vaskes lett i akvarievann, IKKE i springen

2: Hvor ofte skal de ha mat?
en til to ganger om dagen. Jeg bruker å gi morgen og kveld, men ganske lite. mindre mengder jo flere ganger du forer. Så ikke så mye når jeg gir morgen og kveld. De har godt av en dag uten mat i uken.
Fiskene mine har som regel lørdag og eventuellt søndag uten mat.

3: Hvor stort akvarium lønner det seg å ha? De på dyrebutikken mente det var stort nok med et 20 liter akvarium for 13 stk. Jeg syns d kanskje er litt for lite?
Du har riktig. Alt alt for lite. Jeg har en kampfisk og 2 eplesnegler i mine 18 liter. Scalarer vokser fort og blir ganske store, så disse trenger vetfall 150-200 liter mener jeg. 20 er uansett for lite for så mange fisker som du har. Du kan bruke fiskebasen her inne for å finne info om fiskene du har Bare søk på f.eks scalare oppe i søkefeltet og bla litt ned. Der står det scalare, og du trykker på og får info om størrelse, temperatur, vannverdier og hvor stort kar de trenger. Og mye annen viktig info
Like greit å skaffe seg større kar med en gang, du vil finne mye glede i et større kar Samt verdiene er enklere å holde stabile i stort kar. Husk innkjøringen )

4: Hva skal til for at fiskene skal STOR trives, og ha det bra?
Stort nok akvariu, variert mat (gjerne litt frossentfor og ferskfor innimellom alt flakforet. Riktig vannkvalitet og verdier (Ph osv), riktig møblert; noen fisker liker tett beplantning, noen liker mye stein, noen liker lite planter og noen vil ha mange huler, gi dem det de har i vill tilstand og de vil trives mye bedre Fiskene bør gå sammen, slik at ingen kolliderer med hverandre og er i konstant fight.

Jeg bruker å kjøpe inn frossentfor fra butikken som f.eks: Mysis, Cyclops, Reke mix, Oksehjerte, røde mygglarver, afrikana mix og sorte mygglarver Det er fremdeles flere forskjellige mixer. Samtidig kan du lage selv, det ligger flere mixer ute her med full oppskrift og fremgangsmåte

Bare å spørre hvis du lurer på mer )
hvis de solgte deg så mange fisk og et så lite akvarium og sa det gikk bra, så burde du virkelig klage til dem, greit nok at noen selgere tar feil innimellom altså men det sier jo seg selv når du som uerfaren akvarist synes det høres feil ut, hva foregår inni hodene til selgerne? :P


Ihvertfall, som de andre nevner her, scalarer må ha store akvarium, helst bør det være litt høyt også, og kileflekkrasboraer.. hmm jeg ser for meg at når scalarene blir større så er de potensielt scalaremat.

Tipper dette er litt kjipt for deg som har lyst til å gi fiskene gode liv, ihvertfall så vil jeg si du har godt nok grunnlag til å bytte inn fiskene hvis du ønsker det, større akvarium kan fort koste en del (men du kan også finne dem litt rimeligere på siden her), hvis du velger å bytte inn fiskene så anbefaler jeg deg å sjekke opp hva for dyr som passer i et 20 liters akvarium på forhånd, reker og snegler f.eks er ypperlige kandidater, og mange her selger dem veldig billig.
20 liter??? Til den gjengen der? Åh, jeg blir så frustrert når jeg leser slikt!! Idioter som selger deg dette. > Det er jo helt bortkastede penger!! Trenger vel ikke gjenta det de andre allerede har skrevet, men måtte bare få ut den frustrasjonen. Takk og lov for at det snart blir påkrevd kurs på alle som skal selge levende dyr, dette skjer alt for ofte.
Håper du skaffer deg et større akvarie til fiskene, så kan du kjøpe deg noen fiiiine snegler og reker til 20 literen! Utrolig hvor facinerende sånne små kryp kan være altså! "Du tror det ikke før du ser det..."
Solgte de deg så mange fisker + et 20 liters akvarie samtidig uten å gi deg noe informasjon? "Værsågod, velkommen tilbake om tre uker når fiskene dør så vi kan selge deg noe mer." (Medisiner eller flere fisker...) I så fall må du passe veldig godt på nå i oppstarten slik at du kan unngå å miste dem. Ikke noe gøy lenger når fiskene begynner å dø. Det står om dette i artiklene som det ble linket til. Og så har du forumet her, bare å spørre i vei!
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap