Kampfisk

Jeg ga min datter et Resun DM-320 akvarium (320x250x395mm-32liter) i gave og lurer på om hun kan ha en kampfisk i det. Er det passende å ha en kampfisk i et slikt akvarium. Burde den ha selskap, i så tilfelle, hva er best egnet å ha sammen med en kampfisk. Og hvilken bunnfisk er greit å ha sammen med den.


Hei
En kampfisk kan gå i det karet ja,den trenger ikke selskap, og helst ikke av samme sort,da de sloss seg imellom hele tiden da (mest sansynligt)
Du kan ha corydoras aeneus, pleco eller/og ancistrus som bunnfisk.
En kampfisk går vel greit i et kar på 32 liter.

Men, corydoras, pleco eller ancistrus trenger langt mer plass enn dette karet kan gi dem.

Tror det holder med en kampfisk der jeg Du kan evt kjøpe en eplesnegle til å gumpe alger. Dessuten er de flotte å se på, og kommer i mange forskjellige farger: gul, hvit, blå, rosa, lilla med og uten striper

Et godt tips er å gå til "kunnskap" øverst på siden her, deretter klikke på akvarieskolen og lese de to artiklene som heter "oppstart av akvarium" og "vannverdier". Kjempeviktig å vite det som står der før fisken kommer i hus. Kan spare mange tårer og mye frustrasjon
i en 32 liter så er det ikke så veldig mange fisk du kan slenge i.
Kanskje guppy går.. men er ikke altid det går greit med en kampfisk pga den ser på andre fargerike fisker som fiender somregel..

Noen Eplesnegler går fint og noen store reker. (små reker KAN bli snacks for kampfisk etter det jeg har hørt) :P
Se på de mest populære fiskene og se om det er noen som går til 32 liter å skriv ned hvilken type som du kunne tenkt deg å ha oppi, hvis du finner en til 32 liter. så kan jeg/andre svare på om den kanskje går bra sammen med en kampfisk

ElinH
En kampfisk går vel greit i et kar på 32 liter. Men, corydoras, pleco eller ancistrus trenger langt mer plass enn dette karet kan gi dem. Tror det holder med en kampfisk der jeg :) Du kan evt kjøpe en eplesnegle til å gumpe alger. Dessuten er de flotte å se på, og kommer i mange forskjellige farger: gul, hvit, blå, rosa, lilla med og uten striper :) Et godt tips er å gå til "kunnskap" øverst på siden her, deretter klikke på akvarieskolen og lese de to artiklene som heter "oppstart av akvarium" og "vannverdier". Kjempeviktig å vite det som står der før fisken kommer i hus. Kan spare mange tårer og mye frustrasjon :)


Ingen fare der!! Har allerede hatt vann i akvariet, så det står der og blinker med lyset på, men selvsagt uten fisk. Pumpa går nå i et 16-liters akvarium jeg har, som jeg skal ha ny pumpe til fordi det er et yngelkar. Trenger en pumpe som ikke suger opp molly- og guppy-yngelen min.
Har by-tur for pumpekjøp i morgen. Luft-pumpe har hun også klar, men den trenger vel ikke gå før fisken kommer i?

Og tror hun blir glad jeg kjøpe snegle til akvariet hennes. Hun synes de er kjempefine!
Du har i det minste funnet riktig sted å spørre.
Kampfisk bør vel strengt tatt ikke gå i et så lite kar.

De har et trivselsmål på ca 60L. Den vil nok ikke trives særlig godt om du har den der over lengre tid. Mer info om kampfisken får du her

Fiskebasen her på siden er et ideelt sted å sjekke opp i hvilke fisker som går i forskjellige kar, og hvilke krav de stiller til liter og forhold generelt (varme, PH, etc).
Der kan du blant annet velge literantall, og vil da få opp alt som kan gå oppi et 20-40L kar, deretter er det bare å velge og vrake. Finn de som apellerer mest, tror nok ikke en fisk som helst vil ha 40 liter synes det er dritkjipt med 32L, men du bør nok ikke lempe kampfisken oppi et kar som er halvparten av størrelsen det bør ha...

Men det finnes mange andre ting som kan kokes i hop i et sånt kar.
Mange som liker reker, noen liker tetra, du kan få til mye rart og stilig med et lite kar, men det kan lønne seg for din del og fiskens trivsel at du sjekker litt opp i hva som går hvor. (Det er heldigvis ikke særlig vanskelig her)

Ellers vil jeg anbefale deg en tur innom akvarieskolen så kan du sette deg inn i hva som er nødvendig å vite før du setter i gang for fullt. Du og din datter kommer til å få mange gleder av akvariehobbyen hvis du bare tar deg litt tid til å gjøre det riktig i første omgang.


Men er du som oss andre her inne kommer du nok til å få et ugjennkallelig anfall av den ekstremt smittsomme litersyken.
Plutselig er det ikke antallet liter som teller lenger, men antallet akvarier du har plass til
Ser jeg bli litt revet med her ja....
Når jeg begynte på posten min var det ett svar.... hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Sølvi Gullaksen
Reklame for plussmedlemskap