Vond lukt... hvorfor?

hei,jeg har akvariumet mitt på 160l i ett rom som ikke akkurat er det største av alle i huset.
Jeg blir ofte plaget av at det lukter vundt f.eks etter at jeg har föret med mikroorm eller lignene för som jeg har laget selv.
Hva kommer dette av?
Kan det skyldes at jeg ikke har dekkglass på akvariumet? eller at 2 pumper er for lite for ett karr på 160l?

Hilsen en lurende akvarist.
Maten ligger vel ikke å råtner eller no i den dur?
Maten kan ligge f.eks på bunnen i noen timer ja.
Hadde selv litt "konstant" vond lukt,og fikk vite på dyrebutikken at det kunne være pga.overforing. Nå mater jeg mer forsiktig, så da lukter det ikke vondt lenger. Men det kan jo være at det lukter litt av maten du forer med,også da. Malletablettene jeg bruker,lukter det litt av,etter en stund,men det forsvinner til slutt( helt til neste gang jeg mater)
ok,da må det var at jeg overförer litt,men hvor ofte skal jeg före når jeg har yngel?
Du bør fore flere ganger om dagen, men ikke slik som hos deg at maten blir liggende flere timer på bunnen, da bruker du altfor mye mat.
En yngel får ikke plass til mye mat så gå ned betraktelig på mengdren du bruker, så blir nok lukt problemet mye bedre.
ok,men kan det ha noe med at jeg ikke har dekkglass?
Jeg har ikke dekkglass på noen akvarier, og jeg har 19 akvarier på et og samme rom. Det lukter akvarium, det er klart, men det lukter aldri vondt. Det skal det ikke gjøre. Da har man nok overfôret kraftig, så maten blir liggende og råtne. Det er altså maten som lukter, ikke akvariet i seg selv.

Du burde gi veldig små doser mat hver gang. Til både yngel og voksne fisk er det best å fôre litt om gangen, og heller litt oftere. Yngel hos meg fôres to ganger om dagen (corydoras-yngel). Avhenging av hva slags yngel det er selvsagt. Scalare-yngelen jeg drettet fikk mat 4 til 5 ganger pr dag.

Hva slags yngel har du?
olli
Jeg blir ofte plaget av at det lukter vundt f.eks etter at jeg har föret med mikroorm eller lignene för som jeg har laget selv.


Jeg ble litt nyskjerrig på hvordan du forer akkurat når det gjelder levendefor?
Når du forer med microorm feks, tar du med grøten eller bare ormene som kryper på veggen? Hvis du har gjæret grøt oppi akvariet vil det selvfølgelig begynne og lukte.
jeg har guppy yngel.
Jeg har sluttet å före med mikroorm,så nå skal jeg kun före med mygglarver og flakk.
Jeg har også et åpent kar, og etter en stund begynte det å komme vond lukt. Det lukta såpass at man ikke vendte seg lukta. Grunnen var at jeg hadde gulrotgress som flyteplante. Etter at jeg planta dem på bunnen var luktproblemet borte. Uansett når man har åpne akvarier så lukter det akvarium, men ved hyppige vannbytter så lukter det så og si ingenting.
ok,men tror nok det er maten.
olli
ok,da må det var at jeg overförer litt,men hvor ofte skal jeg före når jeg har yngel?


Yngel bør fòres ca 4 ganger daglig. Derfor er det lurest å ha et så kalt BB kar til yngel. Altså bar bunn, ingen sand e.l. i bunnen. Da slipper du at uspist mat havner nedi sanda og råtner. Husk også at yngelkar krever hyppiegere vannbytter. Med bar bunn så er det mye lettere å suge opp matrester.

Et friskt akvarium skal lukte som jord/myr.
Lukt kan forekomme,

fra alger ammoniakk, eller planter som råtner, eller mat ?

Har du målt vannveriene og i tilleffelt hvilke ?



hei,har ikke tatt noen tester va vanntypene.
Jeg tror nok det kommer av over föring og har nå begynt å före mindre,så får jeg se hvordan det går.
Det er vel en lur idè å ikke bare minske fôringen. Du burde ta en real slamsugingsrunde og bytte noen ekstra liter vann idag. Det kan være en idè å bytte vann noen ganger de neste dagene fremover også. Hvis du vet du har fôret for mye så skulle jeg tro det trengs...?
kjører 2 pumber også men nå lukter det ikke mere,men viss jeg over förer så lukter det.
Hvis dette er det nyeste karet ditt fra 22.04.09.

Så her det godt i gang men blir bare bedre etter noen måneder til.


Når det gjelder foret, gir jeg øitt om gangen, og følger med på hvor lag tid det tar før fiskene har spist opp. Dette ikke ta mer enn et minutt eller 2.
Jeg forer mest med flak.
ok,takk for alle råd og tips
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap