Ny i gamet...fikk ikke vite at vi måtte skylle grusen/små steinene før bruk

Hei
I dag fikk vi 2 guppy fisker i stor bolle..De i butikken nevnte ikke at vi trengte å skylle grusen/småsteinene før vi hadde de oppi bollen. Deretter tok vi vann oppi bollen og fulgte retningslinjene som vi skulle før fiskene ble sluppet oppi bollen...Leste her at man skal skylle steinene godt før man tar det i bruk, det fikk vi desverre ikke beskjed om i butikken der vi kjøpte fiskene...Bør vi gjøre alt på nytt for å forsikre oss eller er det for sent?
Ville jo vært trist om det skulle være årsaken til at de evt ble syke eller i værstefall døde av det..De har vært der nå i 6 timer og ser ut som de trives,svømmer i god høyde.

Hva sier dere som er mer drevene på dette?

Setter pris på svar.

Mvh ny fiskeeier
Farlig er det ikke, man risikerer bare at det blir en slags tåket i vannet pga alt støvet fra grusen.

Hvis du ikke har merket noe til det er det ikke noe å bry seg om, bøsset forsvinner uansett etterhvert som man slamsuger =)
Hei
takk for raskt svar...vi tok ingen sjangser så vi skiftet vannet og skylte stenene.Brukte da samme prosedyre som første gang.tok fiskene i en gjennomsiktig pose med litt av vannet fra bollen,la det oppi den nye og tømte da 3 kopper med det nye vannet oppi posen med 5 min mellomrom deretter helte vi fiskene tilbake i bollen...Håper det høres greit ut??

Slamsuger?? vi har kun en stor bolle med stener,plante sten og en kvist vi kjøpte i dyrebutikken...Skal man ha slamsuger da?

mvh
Heisann

Hvor skal jeg begynne?

Først: Gratulerer med en fantastisk hobby!

Akvarier skal stå 3-4 uker med noen planter slik at det blir god bakterievekst. Hvis ikke vil fiskene dø av nitritt forgiftning. Noen ganger vises det som at de svømmer til overflaten, "flakser" med finnene etc. Hvis bollen nettopp er kjøpt har ikke dette rukket og skje.
En bolle er ikke et godt sted for en fisk, desverre. Jeg ville heller hatt et litt større akvarium hvor de har mer plass, huler, planter etc.
Jeg vet ikke om du har pumpe. Det er ihvertfall veldig viktig og ha. Uten den har ikke fiskene noen god livskvalitet. Et litt større akvarium kommer som regel med det meste man trenger, og planter får man som regel og rabatt på ved kjøp av akvarium.
Når det gjelder guppy er det lurt å ha tre damer på en hann da hannen stadig er på damejakt. De får babyer hele tiden. Hvis det er bare en dame vil hun antagelig bli utslitt å dø før tiden.

Men nå dette er sagt, fantastisk med en ny akvarist her inne ))
Hei du

Vi har kun 2 hanner,ønsket bare det siden vi er så nye.Skal vi etterhvert ha fler vi vi naturligvis ha et lite akvarie i stedet..Rart ikke de i butikken nevnte det du sier om nødvendigheten av akvarie i stedet for en stor bolle...
Men vi vil nok etterhvert utvide litt,og da kjøpe et akvarie i stedet.

vi fikk beskjed om å skifte vannet en gang i uken, så det kommer vi selvfølgelig til å følge nøye. kjøpte også en liten flaske som vi skulle ha 3 dråper av i vannet når vi skifter det.
Går nok ikke lange tiden før vi har et akvarie med flere spennende fisker..Utrolig mange fine.
Noen tips om hvilke fisker som går sammen med Guppy? Vi har som sagt 2 hanner nå. En blåaktig og en rødaktig..Så fine at

Greit å få litt råd her,tusen takk
Ok.

-Hvor stor er bollen? Hvis den er liten vil de antagelig begynne å krangle om "revir" tror jeg.
-Når du skifter vann er det bare litt vann som skal skiftes.
-Setter du inn en pumpe (hvis du ikke alt har) får fiskene det mye bedre.
Butikkselgere kan si litt forskjellig. Ikke alt er like bra desverre. Noen er kjempeflinke, så det er sagt.
- Har du planter i bollen? (planter = oksygen/karbondioksid)

Faktisk er et større akvarium (120L) lettere å holde da ting holder seg mer stabilt. I et slikt et kan du ha mye forskjellig Jeg har platy, sverddrager, SAE, andre algespisere, neontetra (stimfisk), marmorert øksefisk (stimfisk). Det ser veldig fargerikt og vakkert ut Vil anbefale å lese litt om fiskene og hvor i akvariet de vil være. Algespiserne liker som regel bunnen, øksefisken er i vannoverflaten, sverdrager og platy imellom etc. Da blir det lettere å finne de som passer og som ikke "krangler" med hverandre

Jeg hadde egentlig lest litt på forumet her om oppstart av akvarium, fiskehold eks. Jeg lærte mye her, og lærer enda mye her.

Litersyken er kronisk når du først har fått den. Jeg planlegger huset mitt rundt akvariet ikke andre veien. )))))
Bollen holder 40 cm i diameter på det bredeste..Aner ikke hvor mange liter det kan være, men vi tok i alle fall den største de hadde da vi syns fiskene skulle ha god plass.
Leste her inne at 80 liter var en god start for nybegynnere hvis man skal ha akvarie, 120 høres passe ut syns jeg og..Da kan man sitte å se på alle de fine fargene som svinsr rundt inni der

Har plante i vannet ja, tok en slik de hadde i akvariet i dyrebutikken,men aner ikke hva den heter...
Krever det at man forholder seg noe annerledes i fohold til skifting av vann og slikt?
Du nevnte at vi bare skulle skifte noe av vannet i bollen,mener du da halvparten eller mer??? Syns det er rart at vi har fått så lite info i butikken altså...Kjenner jeg blir litt frustrert over det..Veldig greit at jeg fant denne siden..
Får man kjøpt slik pumpe til boller og?

Nå spør jeg mye her..bare si fra hvis du ikke orker maset.hehe
Plussmedlem
Hei!

Til et par guppy i denne bollen så er et vannbytte på ca. 30 % tre ganger i uka sikkert tilstrekkelig.
Regner med at dere er forsiktige med mengden fiskefôr...

Planter (og fisk) trives generelt dårlig i en bolle. Plantene visner hen p.g.a. mangelen på skikkelig lys.

Du kan kjøpe filter til en bolle også. Det finnes såkalte bunnfilter som blir drevet av en luftpumpe som står på utsiden.
Andre innvendige filter blir veldig klumpete og plasskrevende i en liten bolle.
Men jeg synes dere kan spare pengene til et større akvarium
Vær heller flittige med vannbyttene inntil dere får et større kar i stua.
Det er fint dere tok den største bollen. La meg si det sånn, du kan ikke spør for mye, fisker er en passion. ))

Flere planter er bra for da har de litt gjemmesteder. Slår de med finnene og skvetter når du kommer litt nærme, og prøver de og gjemme seg vekk så fort du ser den veien har de behov for flere gjemmesteder. (En hule, mose, flere planter, etc) Grunnen til at et akvarium er bra er fordi i boller er det litt vanskeligere for fisker å gjemme seg, hvis det ikke er en svær plante etc der. Det er som å bo på hotell uten å ha et soverom kind of.
Jeg skifter vel rundt 30% eller noe en gang i uken, det er vel litt forskjellig fra person til person og størrelsen på akvariet. Men vil si 25/30% er greitt.
En pumpe til å ha i bolle er vel rundt 100 lappen. Da kommer det med en sånn filterdott, inni den skal det samles gode bakterier, det er disse som er viktige å ha før en putter i fisk. Derfor må du nok antagelig bytte større mengder vann i begynnelsen og jeg tviler desverre på om fiskene overlever hvis ikke det er en gedigen bolle... Nitritt er ganske dødelig før det blir gjort om til nitrat. (Flere planter hjelper)

Kjøp en dråpemåler på nitritt og pH så er det lettere å se hva som skjer og iverksette tiltak.

Gi lite mat i begynnelsen. For mye mat vil øke nitritt. (Mat-fiskebæsj-brytes saktere ned i akvarium som ikke er innkjørt=nitrittøkning)


Bollen din er vel på 30 liter, litt lite, men det går nok bra å ha guppyene der.
Jeg søkte på fiskebasen for deg i fisker du kan ha i akvarier på 30 liter her. (noen skal ha 40 liter, bare ignorer dem

Har du filter i bollen? Hvis ikke må du bytte vann hver dag, ca halvparten, eventuelt 1/4 del morgen og kveld.
Har du filter, kan du bytte 1/6 del en gang i uken.

Uten filter ville jeg ikke satt inn så mange flere disk fordi det da er lettere at de dør av amoniakk og nitrittforgiftning.
ok.det høres fornuftig ut.
vil du være så snill å forklare den letteste måten å skifte vannet på?

kjøpte slike dråper vi skulle ha i vannet som gjorde vannet akvarie vennlig, skulle ha 3 slike dråper i vannet en gang i uken,men da mente hun når vi skiftet alt vannet.
Noen tips der er vi takknemmelige for slik at vi kan gjøre det enklest mulig for oss og fiskene

Vi forer de kun med et flak til hver daglig.
Bare bruk en kopp eller et litermål, eventuelt kjøp en liten slange og bruk heverteffekten. Da får du slamsugd enkelt også
bare dytt enden som er i akvariet borti avføringen/maten.

Forresten kan de godt få mer mat, la de få akkurat så mye at de rekker å spise det opp på 1 minutt eller så.
Dråpene er noe du tar i når du har vannbytte. Får du deg pumpe trenger du bare bytte 30% en gang i uken. Siden bollen ikke er innkjørt blir det mer bytting i begynnelsen - 2-3 uker tipper jeg, før nitritten blir gjort om til nitrat. Mengden av dråper forandres ikke, annet enn at hvis du har mange vannbytter i begynnelsen trenger du ikke bruke store mengder av aquasana aquasafe etc? hvis det er det du har. Det er noen som ikke bruker det i det hele tatt heller, det kommer an på hvor du bor og vannkvaliteten der. 30 L er ikke så altfor galt det til to fisk. )) Men større akvarium= mindre styr. (Begynte selv med en 30 liters)
Plussmedlem
Jesper Jacobsen
kjøpte slike dråper vi skulle ha i vannet som gjorde vannet akvarie vennlig, skulle ha 3 slike dråper i vannet en gang i uken,men da mente hun når vi skiftet alt vannet.

Hva heter dråpene?
Som oftest er slike tilsetningsmidler unødvendige, men de er tilpasset antall liter vann du tilsetter. 3 dråper høres ut som litt "bob-bob"...

Vann skiftes enklest med en liten tynn slange ned til en bøtte på lavere nivå. Hevertmetoden.
Vannbytte
kommer an på hvor mye fisk hvor kraftigt filter hvor mye belastning på filteret osv så 30% en gang i uka høres lite ut spør du
meg, ville heller tatt mellom 15-40 % 2 ganger i uje, men dog det er min mening da
Her ser dere bollen, og det vi har oppi. stener,kvist,sten og plante.
Kanskje noen som vet hva slags plante det er?
Fikk den blåe fisken med på bildet.
Dråpene heter aquatan.



Plussmedlem
Jesper Jacobsen
Kanskje noen som vet hva slags plante det er?

Mulig det er en Hygrophila-art. Kanskje denne?
I et akvarie er filteret noe av det viktigste man har, det er der de gode bakteriene som gjør om fiskebæsj og matrester til plantenæring bor.
Man kan oxo finne disse bakteriene i sanda/grusen, hvis det blir sirkulasjon nedi der.
Uten et filter vil ikke disse bakteriene ha noe sted å bo, dermed vil aldri vannet bli renset automatisk for avfall (bæsj og matrester, etc), med mindre man har så mange planter at de klarer ta seg av evnt møkk før det når kristiske nivåer.

Man ser oxo fisken mye bedre i et akvarium enn i en bolle som forvrenger alt.
Det er mere svømmeplass for fiskene i forhold til liter i et akvarium. Dessuten, jo større overflate, jo mer oksygen ned i vannet. Bollen skal derfor ikke fylles opp til toppen, men litt over halveis. Beste er om man ikke har vannet høyere enn der overflaten blir størst. I en bolle er det ca halvveis.

Gratulerer som nye akvarister, synd dere har fått en slik start på hobbyen, men godt dere kom inn her og faktisk er interessert i å lære.

Jeg anbefaler dere å gå inn på akvarieskolen i artikler, nederst på siden står det om oppstart av akvarier og vannverdier. Det er noe alle som har fisk burde kunne. Lykke til
Burde
vært en form for filtrering,, min mening. bør ikke gå mere enn 2 dager mellom vannbytte
i værtfall
Plussmedlem
Jesper Jacobsen
Dråpene heter aquatan.

Bruksanvisningen sier vel 5 ml pr 20 liter.
Når du først har kjøpt produktet så kan du fortsette med å bruke det. Det skader nok ikke.
Men 3 dråper blir ikke mange milliliterne.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap