Beveglse i vannoverflate

No er eg l itt forvirra :P

I butikken sa dei at eg ikkje måtta ha for mykje bevegelse i vannoverflaten, fordi då vart det meir fuktighet i lysarmaturet (heldekkende svart plast). Og det var visst ikkje bra.

Men så les eg her inne, og ser at det då kan bli for lite oksygen i vannet? Eg har fått ein slags film på overflaten no, etter at bevegelsen i overflaten vart mindre.

Så, kva er rett? Armatur til akvarier burde jo tåle litt funktighet, eller?


Vibeke
Butikken snakker tull som vanlig-man skal ha god bevegelse i vannoverflaten, enkelt og greit.
Burde vel sjønt det ...

Men ang fuktigheten i armaturet, det er noko ein bare må "leve med" og er det vanlig?

Forstod det nesten indirekte slik at armaturer ikkje tåler det.


Beklager viss det er masse dumme spørsmål her :P
Et akvariearmatur er laget for å tåle litt fuktighet, skulle bare mangle
Vanlige armaturer du kjøper på Ikea, Lampehjørnet o.l. tåler ikke vann vanligvis, men som Mvjnz er inne på - ville vært litt pussig om ikke akvariearmatur er laget for å tåle vann som fordamper.
Takk for te-skje-foring

Mitt armatur "fusker" ved at det slår seg av ein halvtime kanskje to - tre gonger om dagen. Då eg skulle levere det tilbake, vart det bemerka at det var fuktighet der, og at dette då kunne vera grunnen til fuskinga.

Og eg er nok naiv nok til å tru på det folk fortel meg :P
Uansett har eg fått bestillt nytt armatur, å alt er ok slik sett.
Det er forskjell på armaturene, om de kan være i kontakt med vann eller ikke. Jeg har to typer, et som ikke skal være i kontakt med vann og et som det godt kan sprute på.

De vanlige "gammeldagse" som du bare klikker lysrøret innpå må du legge dekkglass under for å beskytte mot fukt.

De nye typene som du skrur en vanntett hette på lysrørfeste kan du bruke uten dekkglass. Du vil selvfølgelig kunne få dårligere lys hvis det legger seg mye dritt på lysrørene..
Har 2 stk diskuskarr med ca.30 grader i med heldekkende armatur, og det er klisvått av damp, selvfølgelig, skulle bare mangle at et akvariearmatur ikke tåler fordampe vann, da har produsenten gjordt en grov feil spørru meg viss det ikke tåler det.
Alle som har i det minste har litt greie på akvariumdrift vet at overflate vannet bør og skal ha god bevegelse pga. gass utvekslingen, dvs. co2 ut og o2 inn.
Så viss dyrebutikken kommer med noe slikt tull prat så svar de like "harry"og spørr om det forhandler et dritt produkt, blir som og selge en bil som du ikke kan bruke viss det er mere en dugg ute, regner det så kan du ikke kjøre med den for den kan bli fuktig i motorrommet.

Så ikke hør på dyrebutikken, de aller fleste slike butikker kommer med masse tullprat, men det finnes seff proffe folk i den bransjen også, men det er så altfor få av disse.
Jeg mener nå fortsatt at det tryggeste er å ha dekkglass mellom vannet og lampa hvis den er av den "gamle" typen...
Lisbeth
Jeg mener nå fortsatt at det tryggeste er å ha dekkglass mellom vannet og lampa hvis den er av den "gamle" typen...


Helt greit det viss man gidder og reingjøre de flereganger i uken, eller ihvertfall engang i uken, viss ikke så vil dekkglasset stenge ute mange av de viktige lysstrålene/fargene fra lysrørene og man vil da ikke få til plantene, bortsett fra de helt vanlige lette plantene3, er man fornøyd med det så er dekkglass ypperlig.

Men mener selv at det er en vesentlig bedre investering og kjøpe nye vanntette fester til lysrørene, de koster ikke mye heller.
Et akvariearmatur burde tåle litt fuktighet.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap