Henter akvaire på søndag

Hei,
Jeg skal hente mitt nye akvarium på søndag.
Dette er allerede oppe å går i dag som et malawi akvarium. Jeg skal flytte dette og sette det opp igjen asap!! Går det fint om jeg tar fiskene i en stor boks og flytter dem også fyller opp vann igjen i akvariumet når jeg har fått det hjem ? Kan jeg da ta fiskene rett oppi akvariumet igjen?
Er det noe spesielt jeg bør tenke på ?
Bakteriene i pumpa overlever ikke lenge uten sirkulasjon. Har hørt flere her inne som sier maks en times tid. Dersom flyttingen går raskere enn dette så kan du fint sette fiskene oppi med det samme vannet har temperert seg.

Du har vel ikke store valget uansett, men dersom flyttingen tar tid, må du regne med store vannbytter hver dag i noen uker fremover.


-Tim
Jeg har et AM Top 1200 liter utvendig filter og en Fluwal 4 innvendig i en 530 liter. To ganger har jeg glemt å sette dem igang igjen etter foring og først husket det neste dag. De har begge gangene stått bortimot 14 timer uten gjennomstrømming. Jeg satte dem igang igjen uten videre og har ikke hatt noen problemer med det. Min erfaring er altså at frykten for å la filteret være uten sirkulasjon i noen få timer er overdrevet.
Jeg har skjønte det slik, og ikke drep meg om jeg tar feil. Men jeg forsto det slik at filteret ikke skal tørke ut. Har ikke hørt noe om gjennomstrømning. Men jeg er ikke sikker.
Skal prøve å komme med noen konstruktive råd, da jeg har flyttet noen kar i løpet av mitt liv:

Fiskene klarer seg godt i en bøtte/boks i noen timer. Sørg for at lufta over vannet er fri det meste av tiden, så de får luft. Bruk gode store beholdere, hvis du tror det kan ta tid. Det tar som oftest tid. Man skal tømme, flytte, fylle, pynte...

Filteret lar du gå så lenge som mulig, før du slår det av. Om det er et innvendig filter, ville jeg latt det ligge i en pose/bøtte med litt akvarievann under flytting. Utvendige filter er jo fyllt med vann, og kan (etter hva jeg vet) flyttes greit med vann oppi. Det er viktig at det ikke tørker. Så fort du får mulighet, sett strøm på. Et innvendig filter kan stå og gå i ei bøtte med akvarievann. Det samme kan sikkert gjøres med utvendig filter, ved å legge slangene i bøtta? Sirkulasjon er etter hva jeg har erfart viktig, og sparer deg for mulig fiskedød i dagene som kommer.

Planter holder seg godt i en pose med litt vann.

Når filter og fisker har det greit, kan du gjøre jobben med å sette opp akvariet skikkelig.

Lykke til!
Det viktigste for deg er at du planlegger flyttingen..... bakteriene i flteret holder seg noen timer , ikke noe eksakt vitenskap dette 4-6 timer vilee jeg regnet med..... viktigste er at du setter igang pumpa med en gang du kommer hjem, jeg har alltid noen 90 l murbøtter parat de koster neste ingenting i billigbutikker..... la pumpa stå å gå der til du er ferdig med å dandere akvarie, som ofte tar litt tid..... samme med fisken la den gå i samme dunken som pumpa, og en luftestein oppi ..... da har du mye bedre tid til akvariet ditt ....
Alt gikk fint
Hei igjen og takk for alle svar.
Selve flyttingen gikk fint og jeg hadde akvariet oppe og gikk igjen etter ca 1 times tid. Pumpen er en utvendig pumpe som hele tiden var fyllt med vann så jeg håper og tror at bakteriene i pumpen skal ha overlevd flyttingen.
Desverre så var det 14 fisker som døde under flyttingen. I morges før jeg skulle på jobb så sjekket jeg akvariet og da var det mangen av fiskene som bare lå på bunn og pustet. Alle fiskene er av typen forskjellige malawi fisker. Noen som vet hva som kan være galt her? Skal bytte vann når jeg kommer hjem fra jobb i dag, men er usikker på om det kan være vannet som er galt.
Noen som har noen tips ?
Målte du ph i vannet de kom fra - og i vannet du fyllte opp med? Malawi flest trenger nok (betydelig) høyere ph enn de fleste av oss har i kranen.
så stort tap av fisker på en så kort flytting høres merkelig ut.....en ting er vannverdier på malawi men så stor død under frakt så har dere for å si det rett ut gjort alt feil i denne prosessen.... ellers så var fiskene dine syke alle sammen når du overtok dem..... vannverdier på den fisken du har finner du i fiske basen...
nei jeg målte ikke PH verdi i vannet. Har veldig liten erfaring angående malawi fisker egentlig også fisker generelt sett. Jeg får ta å måle ph verdi i vannet så fort jeg kommer hjem. Hva kan jeg gjøre for å evt få opp ph verdien i vannet? Har masse forskjellige malawi fisker oppi vet ikke engang hva de heter for noe jeg får ta noen bilder å legge ut når jeg kommer hjem.
Vet dere sånn ca hva PH skal ligge på sånn generelt sett?
søk på malawi.... så får du opp enorme mengder med info...
Ph-sjokk kan godt føre til dødsfall hvert fall. Om du titter i Fiskebasen ser du hva slags vannverdier de trenger. Vet du hvilke ph du har i springvannet ditt?
jeg er ikke sikker på hvilken ph vi har i kranvannet her hjemme hos oss. Jeg skal rett hjem og måle ph når jeg slutter på jobb. Får håpe de stakkarene lever enda og at ikke alle dør!! Ser ut som jeg har gjort alt for lite forarbeid her før jeg har hentet akvariumet. Det triste er at jeg må tømme hele akvariumet igjen om 1 mnd tid da vi skal flytte. Fikk akkurat beskjed hjemme fra at det var 2 stk fisker til som var døde så da er jeg oppi hele 16 døde fisker på 1 flytting :/
Jeg er ganske sikker på at det er feil vannverdier som er årsaken. Malawiciklider er spesielle. De skal ha både høy ph, gh og kh. Du har sannsynligvis ikke tilsatt noe som helst, men puttet dem rett i vann fra kranen som er vidt forskjellig fra hva de er vant med. Det fører til ph-sjokk.

Et godt råd er å dra innom en zoobutikk i dag på vei hjem fra jobb, og kjøpe gh+ pulver og ph-økende middel.
Senere kan du kjøpe dette billigere i nettbutikker, men akkurat nå er det best å kjøpe det du kan få tak i fort slik at vannverdiene kan økes til det fiskene dine trenger.
I tillegg trenger du en ph-test (dråpetest, ikke strips!) og en gh-test. En kh-test kan være lurt når man har malawi. Øker man kh, øker man automatisk også ph (de følger hverandre).

NB!! Merk deg dette : Alle endringer i vannverdier må gjøres veldig sakte og gradvis over flere timer. Dette gjelder bestandig. Men spesielt i ditt tilfelle nå, siden fiskene allerede har blitt utsatt for et vannverdisjokk og dør som fluer.
Så derfor; midlene du kjøper for å øke vannverdiene nå, må tilsettes i svært, svært små mengder, litt og litt, en gang i timen utover kvelden.

Det første du gjør når du kommer hjem, er å sjekke ph. Da vet du utgangspunktet ditt. Da kan du også skrive inn i denne tråden igjen, fortelle hva slags test-resultater du fikk, hva du har kjøpt av midler, og få konkrete råd om ca mengde du trenger og hva du bør legge vannverdiene på.


Her hos Webzoo kan du kjøpe vanntilsetninger du trenger til senere (billigere på nett)
Ph/kh+ pulver
GH+ pulver

Du kan også kjøpe vannverdi-testene på nett. Du finner de du trenger til en bra pris for eksempel her hos Aquamanias.
Tusen takk for et supert svar mona o. Sender "tilstandsrapport" så fort jeg har vært innom en dyrebutikk og kommet meg hjem!!!
Hei igjen, da har jeg kommet meg hjem og de fleste av fiskene mine ligger i vannoverflaten og gisper etter luft. jeg målte nitritt og den var 0 og pH var på 7.4 de hadde jo selvfølgelig ikke mer igjen av GH testene, men jeg kjøpte uansett en flaske med GH regulator som jeg har hatt litt oppi av. Ser at alle fiskene mine puster veldig fort hele tiden noen ligger også på bunnen og "puster" hele tiden.
Noen som har noe svar på hva jeg kan gjøre her?? vil ikke at alle fiskene mine skal dø!! er trossalt fisker for en god del penger oppi
Jeg har ikke lest tråden nøye og satt meg inn i problemet, men det høres kritisk ut. Har du byttet vann?

Bytt 30-40% nå med en gang og se om det hjelper. Slik pusting lover ikke bra.

alltid når man mistenker et problem, men ikke helt vet hva som er galt: ta et vannbytte. Vannbytter er i slike tilfeller å regne for førstehjelp
Brå skiftninger av vannverdier, massiv oppvirvling av gjødsel fra substratet, såperester i boksene du brukte til å flytte fisk/ vann/ sand i osv - er noen av de mulige forklaringene her. Enig med deg at forarbeidet ditt nok var noe mangelfullt her, men du har i alle fall muligheten til å lære masse før neste flytting om en måned
Kenneth Laursen
Noen som har noe svar på hva jeg kan gjøre her?? vil ikke at alle fiskene mine skal dø!! er trossalt fisker for en god del penger oppi :(


Fikk du kjøpt noe som hever ph og kh da? For hvis filteret ditt ikke var avslått mer enn en times tid slik du nevner lenger opp, så tror jeg ikke at forgiftninger av nitritt/ammoniakk er årsaken her.
Det er stor sjanse for at det er ph og at vannet generelt er for bløtt (det vil si; for lav gh og kh i forhold til hva Malawi skal ha og hva fiskene dine har levd i tidligere hele sitt liv).

For kort og "brutal" akklimatisering av fiskene fra gamle vannverdier og til dine kranvannverdier er nok årsaken i første hånd. Jeg la merke til at du ikke nevner et ord om tilvenning gradvis før du hadde dem oppi akvariet hjemme? Kan det hende du regelrett tømte dem rett oppi akvariet fra baljen du oppbevarte dem i....?
Det er ikke din feil, men... du må unnskylde om man blir litt oppgitt Det er klassiske nybegynnerfeil, dette her. Jeg tror veldig mange kjøper seg akvarium og fisk uten å ha lest så mye som en tøddel om akvariehold på forhånd. De fleste nybegynnere tror at "vann er vann!". Men nok om det Nå gjelder det å redde de fiskene du har igjen, så får du heller lese og lære herfra. Blir litt bratt læringskurve, men det fikser du

Hvis du ikke fikk tak i noe middel på dyrebutikken til å heve kh/ph, så kan du rase bort til nærmeste matvareforretning. I hyllene med bakevarer, mel o.l., vil du finne små pakker med noe som heter natron. Dette hever ph og kh og kan brukes inntil du får bestilt det KH+ pulveret jeg linket til tidligere. Jeg brukte det selv tidligere når jeg skulle heve ph og kh for eplesnegler i et lite akvarium, og også til fisk. Mange har brukt natron, så det er trygt. Men pakkene fra dagligvaresjappa er veldig små, så det lønner seg å kjøpe bokser på enten 300 gram eller 500 gram med KH+/PH+ fra f.eks. Webzoo, det er mye billigere å kjøpe litt større kvanta.

NB! Husk gradvis tilsetning av små mengder av middelet, og bland det først ut i et litersmål med vann!
Start f.eks. med å ta litt natron på tuppen av en teskje, putt det i litersmålet med vann (ta fra akvariet) og rør rundt. Så tømmer du sakte og jevnt fordelt over vannoverflaten det du har i litersmålet. Sett deg ned og betrakt fiskene en stund. Vent ti minutter og sjekk i gjen. Ser du noen forandring på fiskene?
Hvis ingenting endrer seg, har du ikke tatt for mye
Vent en halvtime etter en tilsetning før du måler ph igjen (alt må rekke å blande seg i hele akvariet først).
Det testresultatet du nå får, hjelper deg å regne ut hva effekten av en teskje-spiss med natron ble i ditt akvarium. Da kan du fort beregne sånn ca hvor mange ganger til du må gjenta litersmål med vann/natron for å få en ph på ca 8.00.

Uansett : følg nøye med fiskene hele veien, og avbryt om du ser forandring til det verre. Men det skulle ikke skje, dersom du følger rådene her nøye. Jeg tør ikke garantere deg at alle vil overleve ph og vannsjokket du har gitt dem, men noen skulle det være mulig å redde.

PS!
Har jeg oversett det, eller har du ikke nevnt hvor mange liter akvariet ditt er? Hvis du ikke vet antallet liter, kanskje du kan måle det i lengde x bredde x høyde?
Hvor stort akvariet er, avgjør jo selvsagt hvor mye natron (eller KH+ pulver) som trengs for å heve ph.
Er akvariet stort, vil jo ikke en teskjespiss med natron utgjøre noenting
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap