Innvendig filter problem:p

Hei har juwel 180 liter. Har sliti litt med filteret som fulgte med .
Det blåser dårlig går ofte stopp og er mindre efektivt en et filter jeg har på et 125 liter
Har derfor lyst til å kjøpe en slik fluval eller noen sånt .
Lurte derfor på hvor mye prisen på Filter til den størelsen koster`?
Glad for svar og anbefalinger :=)

Mvh..Lip
Det største innvendige Fluvalfilteret, Fluval 4+ koster 400 kr hos Aquamanias. Vet ikke hvor mye og hvilke fisk du har, men som "alenefilter" i en 180liter tror jeg det blir for smått om du har litt belastning på karet.

Hva tenker du om utvendig filter? Eheim 2026 feks, koster litt mer i innkjøp, men kan gå både et år og to uten å trenge vedlikehold. Fluval har også utvendige filtre, det samme har Tetra (Tetratec).
Hvis du skal ha skal ha innvendig filter.
Trur jeg du må ha 2 filter.
Du kunne jo sikkert hatt en fluval 4 og en fluval 3.
Hvis du kan leve med juwelfilteret, så kan du bytte ut de fleste svampene og sette inn disse [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=50&produktid=3426&Navn=13. Filtermatr. JBL&HKatID=25]ciraxkasettene[/URL] istedet og bare ha en finsvamp øverst i filterboksen. Da øker du den biologiske filtreringen med flere hundre % og du vil oppleve at filteret ikke går så ofte tett. Du vil kort sagt få et innvendig filter som svært få andre produsenter kan måle seg med grunnet størrelsen. Finsvampen kan du skylle i det brukte vannbyttevannet en gang i mellom.

Jon
Takker for svar
ja kansje er vel litt på tanken ennå å kjøpe et nytt filter asså
Fluval 305 utvendig må passe fint! Den er ikke av den dyreste sorten og jeg er svært fornøyd med min 305 oog 205!
Hvis du vil bytte til et utvendig filter så blir det jo selvfølgelig noe annet. Ring til Dahls Dyrerike og forhør deg, jeg kjøpte et billig Amtopp filter der for en stund siden, ellers så koster en Tetratec EX 600 ikke mange hundrelappene på Webzoo. Men det er helt unødvendig å bytte til et annet innvendig filter. Jeg har et heller overfylt 110-liter med originalfilteret. Jeg har ingen problemer med det, skyller bare finsvampen 2 ganger i året.

Jon
Plussmedlem
Har fluval 4+ til 170 liter og det funker som bare det. Ikke har jeg det på max utblås heller.
Det jeg mener med dette er at det faktisk ikke er navnet/merke på de forskjellige innvendige filtrene som sørger for en god filtrering. Det er det faktisk filtervolumet, hva dette består av og at vanngjennomstrømningen er tilpasset dette som avgjør. Hvis -Lip- tar ut det originale Juwelfilteret og setter inn f. eks. Fluval 4+ så minskes jo filterkapasiteten til akvariet betraktelig. Dere må også huske på at inntil en viss grense så er det også en fordel med sakte/lav vanngjennomstrømning, bakteriene vil jo få bedre tid med å jobbe med vannet.
Men som tidligere sagt, hvis det skal byttes til et utvendig filter så er jo det bare av det gode. Men å bytte til et mindre innvendig filter ser jeg på som en svært dårlig løsning.

Jon
kan jef oreksmpel ha juwel filteret og ta en 4+ fluval ved siden av?
Vet flere som setter inne en Fluval i tillegg til Juwelfilteret - gjerne på bakveggen i venstre hjørne av akvariet.
Jeg har Fluval 105 (utevendig filter) i mitt 105l.
Men du har 180l så da bør du ta Fluval 205 eller Fluval 305.
Jeg er kjempe fornøyd med Fluval sine utevendige filtre.
Så jeg hadde satset på Fluval sine utevendige filtre.

:)
Ja idag ble det innkjøp=) kjøpte fluval 4+ og har satt den inn den blåser strekt:=) men det er fint
Kjøpte den på dahls dyrerike..
Har en Fluval 4+ i en 116-liter. Syntes den var vel sterk i starten, men det avtar etterhvert som den går seg til. Du kan jo sette den på svakeste utblåsing og snu utblåsingsrøret mot akvarieveggen hvis du synes det blir mye.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap