Alger i akvariet, hjelp!

Jeg har fått alge-angrep i akvariet mitt, og trenger råd om hvordan få algene bort!

Jeg har regelmessige vannbytter hver uke, der jeg også tar bort evt. alger fra glasset.

Oppi akvariet har jeg en stor mangroverot, som farger vannet litt i slutten av uken, slik at det blir litt gullig i fargen, samt jeg har 3 planter oppi, jeg vet ikke hva de heter, men den ene er stor (ca 40 cm høy, og har blader som sprer seg utover) De andre to plantene er forholdsvis små.

Akvariet mitt er ikke utsatt for direkte sollys, og jeg har timer på lyset, slik at lyset er på fra kl. 13-01.

I akvariet mitt har jeg også "nyttige" fisk, som noen SAE og 2 små praktbotiaer, samt 3 Spenops (Black Molly)

I løpet av 2-3 dager nå, har hele rota, keramikkrukken (pyntegjenstand+ deler av grusen fått et grønnlig skjær over seg, noen av tingene er mer "knallgrønne" enn andre.
Vannet er ellers klart, med litt gulskjær (jeg skal bytte vann i morgen)

Mine SAE oppfører seg rart...de liksom "danser" loddrett i små grupper langs glasset på den ene siden på akvariet, dette bruker de vanligvis ikke å gjøre. (Regner med at dette har noe med algeveksten å gjøre?)

Hva slags alger er det jeg har fått i akvariet mitt, og hva kan jeg gjøre for å bli kvitt dem?

Har lite lyst å skure hver eneste gjenstand i akvariet hver 3 dag...

Har nå prøvd å lete meg frem til lignende tråder ved å bruke AF's søkefunksjon, men får ingen treff i forumet. Regner med at søkefunksjonen ikke fungerer som den skal.
Ja...og jeg tror jeg har fulgt de fleste rådene også.
Leste gjennom disse artklene da jeg oppdaget dette forumet

Det er ikke blågrønnalger, og heller ikke brunalger. De grønne trådalgene ser det heller ikke ut til å være, for det grønne ligger som et slags tynt lag over det meste, ikke tett i tett i "tråder".
Det er grønnalger, som du kan lese om i artikkelen om alger

Litt grønnalger vil det være i et kar i balanse, men jeg synes kanskje dette så ut som litt mer enn som så, spesielt på rota. At steinen blir litt grønn er bare med på å gi et mer naturlig utseendet. Ute i naturen er det ikke mange steiner som ligger helt rene og pene over tid

Du sier ikke hvor stort akvariumet er, men 3 planter er uansett ikke mye. Såvidt jeg kan se er i hvert fall to av plantene planter som ikke tar opp så mye næring fra vannet; de henter næring fra bunnlaget; det ser ut til å være to forskjellige typer av Echinodorus (sverdplanter).

Med få eller ingen planter som henter næring fra vannet, er det muligheter for at du da har overskuddsnæring i vannet som algene kan nyttegjøre seg. 12 timer med lys er også helt på "smertegrensen", igjen spesielt fordi du har så få planter som nyttegjør seg næringen i vannet.

Vil anbefale at du vurderer følgende: Flere planter (det vil fiskene dine like også), spesielt stilkplanter som henter næring fra vannet, kortere lystid, og bytte vann litt oftere, hvertfall i en periode frem til du har fått inn flere planter.

Jeg er langt fra noen ekspert, men dette er i hvert fall hva jeg ville gjort
Jeg har et ytterst sparsomlig beplantet 450 l. Når algene blir for dominerende slår jeg ikke på lyset en helg og problemet er løst. På fredags morgen kan du legge et teppe e.l. over karet, uten lys selvfølgelig og ingen fóring, når du tar bort teppet på mandags morgen og slår på lyset vil du høyst sannsynlig se stor forskjell. Ta også å mål nitratverdiene i vannet, det beste er å ha verdier under 15. Alger har det med å vokse i takt med at nitratverdiene stiger. Algevekst kan jo også være et tegn på at du fórer for mye. Veldig mange av oss har en lei tendens til å fóre for mye´.

Jon
planter som vokser fort sparer deg for det problemet.


ser du har bobler mellom bakgrunn og akvariet. disse er enkelt å bli kvitt med et minibankkort eller lignende
Takk for gode råd!

Jeg skal gå til innkjøp av hurtigvoksende planter i akvariet mitt, bare de får inn rette sort på akvarieforretningen der jeg bor
Skal jeg nå ta ut rota og skrubbe den ren, eller er grønnskjæret noe som vil forsvinne etterhvert?

Jeg synes det er fint med et lite grønnskjær, men jeg synes at dette ble litt mye.
Før du har fått inn flere planter og ordnet slik at algene ikke lengre har like gunstige forhold tror jeg ikke det har noe poeng å skure rota. Det vil bare komme et nytt belegg.

Du kan forresten kjøpe mye planter fra folk her på forumet. Sjekk rubrikk Som oftest langt billigere enn i butikk
Kjøp deg hurtigvoksende planter som hornblad, C.aquatica, pistia, Limnophila sessiliflora eller lignende. Mange som selger disse på forumet til en billig penge
Nå har jeg fått tak i Limnophila sessiliflora og Ludwigia repens, ikke de raskeste plantene, men de mest hurtigvoksende de hadde inne på butikken

Håper det hjelper litt!

Det hjalp mye med et vannbytte, og jeg lurer litt på om jeg skal bytte to ganger i uken i en overgangsperiode. Da blir ikke vannet seende så gult ut heller.

Hvordan takler fiskene to vannbytter pr. uke?

Jeg er på leting etter en type gress jeg hadde i akvariet mitt for noen år siden. Har ikke funnet det i noen butikker ennå, og har vel heller ikke lykkes i å finne den i plantebasen.
Det var en hurtigvoksende plante, som formerte seg i små klynger/tuster, og med en grønn streng mellom på ca 1-2 cm. Tykkelsen på gresstråene var vel 2-3 mm. Denne planten var genial, den vokste som...tja...gress,rett og slett, og den var veldig dekorativ på akvariebunnen.

Noen som vet hva jeg mener?
Siljepilje
Hvordan takler fiskene to vannbytter pr. uke?


Friskt, rent vann er bare en fordel for fiskene. De tåler helt fint daglige vannbytter også de. Bare tenk i naturen hvor det er konstant utskifting av vannet!

Cluet er, uansett om det er vannbytter hver 14. dag, en gang i uka eller hver dag, å ikke la temperatur og vannverdier endre seg for mye

Det finnes en god del forskjellige forgrunnsplanter, f. eks Blyxa japonica, cryptocoryne parva og Echinodorus tennelus. vet ikke om det er en av disse du leter etter, men
Gresset, slik som jeg husker det, ligner litt på Blyxa japonica, så jeg skal se om jeg får tak i det

Men jeg leser på plantebasen at den er ganske vanskelig å få til, og vokser ikke så veldig raskt...det stememr ikke med den erfaringen jeg hadde, men jeg hadde sikkert en annen sort
Siljepilje
Hvordan takler fiskene to vannbytter pr. uke?


Null problem. De tåler 3 vannbytter også helt uten problemer, i hvertfall hvis du bare bytter f.eks. 50% av vannet.

Det er bare litt viktig hvordan du bytter vannet. Jeg pleier å tilsette "aquasafe" eller tilsvarende i bøtta (ren bøtte, spesielt for dette formålet), og ikke i akvariumet etterpå.

Noen lar vannet varme seg naturlig i romtemperatur, men jeg bruker lunket vann fra springen (sånn cirka 24grader eller litt under). Heller kaldere enn varmere.
Flott!

Jeg bytter ut 30-40% av vannet, tilsetter aquasafe og tømmer på nytt vann. Kobler vannslangen til kranen, så jeg får riktig temperatur, noen og tyve grader
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap