Usikker på om akvarie tåler sjenken

Hei, har endelig fått ut fingeren og kjøpt et nytt akvarie, er en 110L Juwel.

Har satt akvariet opp på sjenken og jeg lurer på om dere har noen innspill rundt hvor lurt det er. Det jeg er redd for er skjev belastning på karet grunnet konstruksjonen til sjenken med de følger det kan få. På vedlagte bilde har jeg tegnet inn med rødt hvor støtte er å finne i sjenken (heltre plater , ca 1.2-1,3cm, som går gjennom hele skjenken horisontalt og vertikalt fra topp til bunn).

Blir bekymret grunnet manglende støtte i midten av akvariet hvor det kun er toppplata på sjenken som gir støtte, og den flexer litt hvis jeg presser ned på den. Kan akvariet så med støtte kun på høyre og venstre side av tanken ? Ser ut som det er en slags ramme rundt akvariet som kanskje fordeler belastningen over til sidene.

Sjenken i seg selv veier 100KG så den er rimelig solid ellers.
Går det an å lage en støtte i midten inni sjenen?
uten og virke for pirkete så er det vel egentlig skjenken som må tåle vekten av karet... med mindre akvariet er alergisk mot skjenken da kanskje?? haha sitt deg på skjenken og få en til med deg . vekten av dete vil vel nok sannsynlig være mer enn vekten av karet. uten at jeg da vet hva du evt veier. men er vel sannsylig og teoretisk mulig at dere vil overstige 110-120 kg. om da ikke skjenken faller sammen tåler det nok vekten av akvariet og..
MarenB
Går det an å lage en støtte i midten inni sjenen?


Nei, dessverre, er en skuff i midten som går helt inntil platen på toppen.
saffen
uten og virke for pirkete så er det vel egentlig skjenken som må tåle vekten av karet... med mindre akvariet er alergisk mot skjenken da kanskje?? haha sitt deg på skjenken og få en til med deg . vekten av dete vil vel nok sannsynlig være mer enn vekten av karet. uten at jeg da vet hva du evt veier. men er vel sannsylig og teoretisk mulig at dere vil overstige 110-120 kg. om da ikke skjenken faller sammen tåler det nok vekten av akvariet og..


Satt faktisk å tenkte på det, om det er sjenk som tåler akvarie eller omvendt. I mitt tilfelle var jeg redd for at bunnen i akvariet ikke ville tåle det, derfor ble det om akvariet tåler sjenken

Hvis jeg setter meg på midten gir platen i toppen av sjenken litt etter, men setter vi oss to personer der jeg har tegnet røde streker ville den garantert tålt det.

Er det sånn at mye av vekten av akvariet forplanter seg ut via bunnglasset ?
Dersom den flekser så må du finne ett annet sted. Da vil akvariet bli ujevnt belastet og kan slå sprekker.

-Tim
jmo
Er det sånn at mye av vekten av akvariet forplanter seg ut via bunnglasset ?


Bunnglasse skal ikke bære vekten av akvariet. Hvis du ser på f eks porsa reoler eller benker vil du se at akvariet bare har bæring i hjørnene og ikke noen andre plasser før akvariene blir på 3-400 liter, da det gjerne settes på et ekstra par med bein.

Har du et bord med bæring på begge kortsidene og disse er i vater i forhold til hverandre skulle dette i utgangspunktet ikke være noe problem, såfremt bordet tåler vekten.

Det at bordplaten gir seg på midten har ingen betydning. Den skal ikke bære noe som helst.
Så det blir problematisk at det ikke er støtte midt under akvariet. For å si det på en annen måte, det hadde ikke gått å sette fire bein på det akvariet (kun støtte i vært hjørne) ?
Nils Vollstad
[QUOTE=jmo]Er det sånn at mye av vekten av akvariet forplanter seg ut via bunnglasset ?


Bunnglasse skal ikke bære vekten av akvariet. Hvis du ser på f eks porsa reoler eller benker vil du se at akvariet bare har bæring i hjørnene og ikke noen andre plasser før akvariene blir på 3-400 liter, da det gjerne settes på et ekstra par med bein.

Har du et bord med bæring på begge kortsidene og disse er i vater i forhold til hverandre skulle dette i utgangspunktet ikke være noe problem, såfremt bordet tåler vekten.

Det at bordplaten gir seg på midten har ingen betydning. Den skal ikke bære noe som helst.

Ops, postet forrige post før jeg lestet denne. Er du helt sikker ?
Så det er en ramme i bunnen av karet som forbinder de fire hjørnene, også på dette Juwel karet ?

Har nå tømt karet (glemte å vatre sjenken idioten meg) og ser den er en liten metalllist midt under karet fra front til bak. Skal bunnglasset "sveve" over denne eller er det menigen av den skal støtte bunnen mot bordet tro.
Svarer meg selv - Den var av plast og glassbunnen svever 3-4mm over
Har nå googlet hele internett og litt til og er fortsatt usikker.
Virker som noen mener et akvarie kun trenger støtte i de fire hjørnene og andre mener hele rammen rundt bunnen må være støttet.

Dere som har slike porsa reoler o.l., der er det vell lite støtte i tverrstagene da det virker på meg som de er mest til for å stablisere konstruksjonen. Hvis en legger tyngde på et av de stagene vil det vell flexe litt for er det ikke de fire hjørnene som forplanter vekten ned til gulvet ? Eller er det slik at det er spesielle rammeakvarie som brukes for reoler ?

Har sett litt på dette Juwel akvariet mitt og det er jo kun festet sammen med silikon i kantene. I bunnen er det en ramme som jeg tror er plast som holder bunnen oppe med ca 3-4mm ned til bordet/skjenken og forbinder alle glassplatene. I mitt hode vil da midten av bunnen og rammen flexe like mye som skjenken så hvis ikke glassplaten i bunnen er så stabil/sterk at den kan holde hele vekten inne vil den få en skjev belastning.
Er det ikke noe med at om det er helglasskar skal det ha jevn støtte over hele bunnen, (kan fikses med isoporplate) og om det er rammekar skal kun rammen være nedpå?
Kan nok stemme det, hvertfall slik jeg har forstått det.

Men vil et rammekar (om denne Juwel saken er klassifisert som rammekar) greie seg uten vesentlig støtte på langsidene men med god støtte på de korte sidene (høyre og venstre side) og hjørnene ? Etter å ha lest litt rundt virker det som i all hovedsak av vekten av akvariet med innhold blir fordelt ut i hvert hjørne, da med min lille forstand tenker jeg at det bør holde med understøtte på hjørnene.

I teorien hvis jeg setter en reolramme rundt bunnen av karet vil den ha samme funksjon som en vanlig reol da støtten og vekten fordeles ned på sidene...eller ?
Glass er utrolig sterkt når det blir utsatt for jevn belastning, men ikke særlig sterkt når det gjelder punktbelastninger. Dere er inne på problemet med helglass akvarium der sideveggene er limt oppå bunnplaten. Her hviler ikke bare vekten av vannet men også sideveggene på bunnen, og all kraft og motkraft går gjennom bunnglasset. Det er lett å få punktbelastninger på bunnglasset, med ofte katastrofale følger for innvånerne og det som er under akvariet..

Dette var den måten som rammekar ble bygget på da vi kittet glasset fast i ramma. Etterhvert som silikonen kom bygget vi forsatte vi med ramme men limte glasset fast i ramma og var meget skeptisk til de som fortalte at en kunne hel lime et glasskar uten ramme. Vi limte på aluminiums profiler for å være sikker, men plasserte forsatt veggene oppå bunnglasset. Har ikke tall på alle de bunnglassene som sprakk og som kommer til å sprekke pga av dette.

Så var det en luring som fant på å lime bunnglasset innenfor veggene i akvarier og løfte den litt, slik at sideglassene bar hele vekten av akvariet. Dermed får du bruke hele styrken på sideglassene som er 30 - 60 cm høy i et typisk standard akvarium istedenfor en tynn bunnplate på noen millimeter.

Hvis vi da går tilbake til et standard f eks Juwel akvarium er dette ofte limt med sideglassene oppå bunnglasset og ei plastramme for å stive av akvariet i toppen. For syns skyld ofte er disse karrene produsert med rammer hele veien rundt, og ofte identisk i bunn og topp. Dermed får du tverr avstiver også i bunnen. Det sier seg selv at et akvarium aldri vil revne i bunnen og at disse avstiverne ikke trenges, men de praktiske og kan beskytte bunnplaten under f eks transport.

Ramme karret trenger bare ramme i toppen, og dette for å avstive karret i toppen slik at glasstykkelsen og dermed kostnadene kan reduseres. Mellom glassbunnen og bunn ramma legges det ofte en streng med silikon og da oppnår det samme som hvis du limer bunnglasset innenfor sideveggene, at du slipper punktbelastninger pga skjevheter i bordplaten.

Tilbake til sideveggene. Det er klart at setter du opp en glassplate som er f eks 40 cm høy og 6 mm bred skal det mye for å knekke denne. Hvis du stabilisere den slik at den ikke vrir seg, slik du gjør i et akvarium, vil du "aldri" klare skape en skjærekraft i vertikal retning som er så stor at denne 40 cm glassplaten sprekker.

Akvariet er en selvbærende konstruksjon, men der er praktisk å bruke fire opplagringspunkter for at et akvariet skal stå stødig. På porsareoler er det kun 4 knutene som holder akvariet (og de er ca 4 cm lange), mens på benken som er tenkt brukt har bæring på begge kortsidene, ca 40 cm, som skulle gi ei bæreflate som er ca 5 ganger større.



Kjempeforklaring, det var meget utfyllende og svarte på de fleste av mine spørsmål hvertfall. Kunne blitt en bra artikkel av det der da sikkert mange har lurt på det samme (hvertfall vi som også har et bein i vitenskap/teknikk leiren).

Antar da at hvis skjenken er så solid som jeg skriver, der jeg markerte med rødt, at det skal gå greit grunnet støttepunktet som går langs hele høyre og venstre side av tanken. Min største frykt var at bunnen skulle sprekke grunnet sig i midtpartiet av skjenken, men hvis vekten blir fordelt ut til sidene skal det så langt jeg kan se helt greit. Skjenken er såpass solid bygget at støttene ikke vil flytte på seg med det første

Igjen takk
Tilfeldig bekjentskap
© erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap