Hvordan få tanken helt ren - tørr, gammel skit på glasset

Min samboer har fått oppgaven med å rengjøre tanken. Han rapporterer om at det er umulig. Det er størknet, tynt lag med slam. Tar man hånden over er det ruglete, nesten som sandpapir.

Noen ideer?
Ta vann på mens du skrubber
Han har styrt på inni dusjen ;p
Tror det er nok av vann der!
Varmt vann og en skrubb. La karet eller glasset bli vått først og la det godgjøre seg. F. eks du fyller karet nesten fullt. Så vent så skrubb!

Mr. Fixit!
Dette burde gå av med en skikkelig algeskrape. Og da mener jeg ikke en sånn magnetskrape man vanligvis har i karet, men av typen som har et blad på enden som er skarp. Kan vel nesten kalle det barberblad. Dette får du kjøpt i dyrebutikken, og jeg har enda ikke støtt på noe som sitter så godt at det ikke går rett av med denne!
Ikke skrap dette bort, da blir det riper.
Fyll karet med vann og la det stå et døgn eller to, så dette bløtes skikkelig opp.
Så kan det skrubbes bort, men en ren oppvask-kost, svamp e.l.
Tomman
Dette burde gå av med en skikkelig algeskrape. Og da mener jeg ikke en sånn magnetskrape man vanligvis har i karet, men av typen som har et blad på enden som er skarp. Kan vel nesten kalle det barberblad. Dette får du kjøpt i dyrebutikken, og jeg har enda ikke støtt på noe som sitter så godt at det ikke går rett av med denne!


Bare for info.
Penselalger går lett av med denne typen algeskrape. Det har jeg erfart selv..
Her er et sitat fra artikelen "Om alger" som omhandler hvor godt disse sitter.:
Problemet er å få de bort da de sitter ganske så godt fast. Må fjernes manuelt ved å klippe bort angrepne blader, aktiv bruk av algeskrape og større og hyppigere delvannsbytter.

Dette er jo ang et karr i bruk, men som skrevet, bare som et eksempel på hvor god en slik skrape er. Jeg anbefaler han å skaffe en slik, de koster litt over en 50lapp på Aquamanias.no.
Holmorama
Min samboer har fått oppgaven med å rengjøre tanken. Han rapporterer om at det er umulig. Det er størknet, tynt lag med slam. Tar man hånden over er det ruglete, nesten som sandpapir. Noen ideer?


En sitron og en neve vanlig hvit filtervatt, og kanskje et barberblad.
Først; del en sitron i to, og gni kalk- og slamflekkene godt inn med den bløte siden av en halv sitron. Klem på sitronen så mest mulig sitronsaft renner ut og bløter opp belegget. Sitronsyre løser opp kalk og gjenstridige flekker. La det virke en stund, og skrubb så av med vann og filtervatt.
Går ikke alt av, bruk barberblad på det.
Vidar-Alexander
Ikke skrap dette bort, da blir det riper.

Javel. Min er faring med disse skrapene er at det ikke blir riper, men kanskje det her er snakk om værre gugg enn jeg har vært borti. Jeg gjorde ren en 110-liter jeg solgte for et par måneder siden på denne måten, og det ble ikke noe riper da.
Som trådstarter sier, så er det tørket slam det er snakk om.
Skrapen lager ikke riper, men tørket slam er nesten som fin sand, dette riper noe jæ*** hvis man prøver å skrape dette bort. Det MÅ bløtes først.

Dette kan ikke samenlignes med å fjerne alger o.l. i et kar som er i drift.
barberblad er tingen, iallefall det som funket hos meg.
På vei hjem fra jobb gikk jeg til innkjøp av både sitron og algeskrape. Som det ser ut til at jeg skal klare meg uten. Sambo fylte karet med vann tidligere i dag. Jeg kom hjem og fant neglebørst som jeg skrubber med. Er litt jobb men det glir fint av etter mange nok skrubberepitisjoner - og ingen riper så langt jeg kan se

Takker for tips!
Jeg ble lei skrubbingen og tok fatt med algeskrapen - da fikk jeg av det siste som bare ikke ville av Sitronen ligger i kjøleskapet, fin og hel.
Holmorama
Sitronen ligger i kjøleskapet, fin og hel.


Du får kjøpe deg loff, god majones og en kilo frosne reker Hehe Så kan du bruke den sitronen til noe godt; å dryppe noen dråper sitronsaft på rekesmørbrødene.

Eller om du er en te-drikker; noen dråper sitron i teen.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap