Fler oppstartsspørsmål fra meg - denne gang om skitten pumpe

Jeg fikk mange fine råd angående mitt skitne kar. Den er nå ren og jeg har nettopp puttet sand oppi. Nå er det altså pumpen jeg ser er skitten, inntørket gammel "gugge".

Jeg leser i en annen tråd at pumpen skal ikke rengjøres da det er her gode bakterier sitter. Men dette er en pumpe som har vært ute av bruk i over ett år og det er inntørket og inngrodd. Skal jeg rense den - i så fall hvordan, ikke søren om jeg kommer til med algeskrape der Eller skal jeg kjøpe ny? Eller er all bakterie god bakterie - også fossiler av bakterier som det er i dette tilfellet?

Nå skal jeg ta bilde av hvordan jeg har innredet akvariet, har satt noen ting oppi, rot, stenfigur. Skal ta dette med meg i dyrebutikk i morgen så jeg kan få noen tips angånde beplantning i karet. Samt gi han oversikt over hva fisk jeg til slutt skal ha i, slik at jeg ikke få planter som bare blir spist opp Føler akvariet er litt overfylt allerede, men kansje mine fremtidige fisk vil like det slik - eller ikke? Håper "min" dyrebutikk kan gi meg en god pekepinn og litt tips

"Min" dyrebutikk vet en god del. Men samtidig faller troverdigheten noe når de alle sier at fisk kan komme i karet etter en uke eller to - når de fleste her inne anbefaler å vente 4-6 uker. Og her er mange kommentarer om at etter 2 uker er vannet som giftigst...
Har pumpen stått uvirksom i et år, så gjelder selvfølgelig ikke regelen om at filterpumper ikke skal vaskes
Du må faktisk vaske den skikkelig nå, for å fjerne alle gamle bakterier og skitt. Så setter du den i gang igjen, og innkjører den helt på nytt i et fullt innredet kar. Det hjelper ikke å sette den nedi med bare sand og vann i karet, prosessen starter ikke av det. Dette fordi det blir ikke noen bakterier av bare sand og vann, filteret må ha noe biologisk nedbrytbart å jobbe med. Planter, røtter osv.
Ikke fjern visne planteblader under innkjøringsukene. Når de råtner i akvariet er de med på å mate filteret med de riktige bakteriene som trengs.
Ok, da skal den skrubbes i kveld Kanskje jeg får bruk for sitronen jeg kjøpte i går
Planter skal selvfølgelig ned i morgen, sammen med vann. Skal prøve å huske å la planter forfalle uten å gjøre noe med det

Dyrebutikk folk er så forskjellig. Der jeg var for et par dager siden sa de bare at det viktigste var vannet, kunne vente med både sand/grus, planter en ukes tid etter at vannet var satt i. Deretter trengte jeg bare vente en ukes tid før fisken kom oppi.

Godt å ha dette forumet hvor mer innbarkede akvarister kan gi svar og råd!
Da var pumpen ren - eller så ren som jeg kan klare å få den. Brukte q-tips og tannpirkere for å skrubbe bort skiten. Så noe mer er der nok, hvor jeg ikke kommer til, hverken med redskap eller syn.
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap