Kloakk-lukt og uklart vann.

Heisann! Akvariet mitt har 2ukers-dag i dag og de tre fiskene lever fortsatt! Ikke verst..
Men, vannet har de siste 3 dagene blitt litt uklart, og når jeg åpner lokket og lukter er det en forferdelig kloakk-lukt av vannet. Hva kommer dette av? Er fiskene mine syke?
Det er også tre sånne store gule snegler oppi der (gud vet hva de kalles), kan det være de som skaper problemene?
Prøvde å rense vannet her om dagen og tok oppi aquatan, men nå har det kommet tilbake. Tips?

Akvariet er 30liter med tre små gullfisker og tre gule snegler. De får oksygen av en levende plante og har et fast måltid hver dag. Temperaturen på rommet akvariet står i kan være skiftende.
Usikker her, men tror ikke en plante kan produsere nok oksygen.
Hvis du har lokk på så kommer det heller ikke noe oksygen fra luften.
Gullfisk har den tendensen at de driter og spiser i et kjør.... hehe

Sneglene er bare positivt. De spiser opp avfallstoffer og rengjør etter gullfiskene.
Espen Brukstuen
Akvariet er 30liter med tre små gullfisker og tre gule snegler. De får oksygen av en levende plante og har et fast måltid hver dag. Temperaturen på rommet akvariet står i kan være skiftende.


Får de oksygen av en plante, sier du...? Det er høyst tvilsomt at en enkelt puslete plante er nok.
Hva med filter? Har du ikke filterpumpe i akvariet ditt?
Når jeg spurte hun i dyrebutikken sa hun at en plante var nok, og at det ikke var noe behov for noe pumpe (i tillegg er det jo penere).
Lokket har jo to "åpne" hjørner, så det går vel greit? Var tross alt sånn det var når jeg kjøpte det
Det høres ut som du har blitt lurt. Å si at det ikke er behov for noen filterpumpe er regelrett løgn.

Vel, der har du svaret på kloakklukten. Det ligger fiskebæsj, eplesneglebæsj og matrester og råtner i akvariet...
Espen Brukstuen
Når jeg spurte hun i dyrebutikken sa hun at en plante var nok, og at det ikke var noe behov for noe pumpe (i tillegg er det jo penere). Lokket har jo to "åpne" hjørner, så det går vel greit? Var tross alt sånn det var når jeg kjøpte det :)



du har ingen filterpompe?? da er det problemet. sikker på at hu i butikken ikke mente at du ikke trengte luftpompe, for en luftpompe trenger man ikke.
Filterpumpe må til. Gullfisk skitner noe voldsomt også.

3 gullfisk i 30 liter er alt for mye. Gullfisk blir meget store.



-Tim
Tydelig at hun i dyrebutikken kanskje burde jobbet et annet sted da. Alt man trengte av sånne ting var en plante sa hun. Takk til dere da! Blir fisker syke av dette slik at det er en hastesak eller kan jeg vente til mandag med å kjøpe filterpumpe?
Filterpumpen bruker 3-5 uker på å kjøre seg inn. Det skal dannes en stor bakteriekultur. Men uansett greit å få den på plass så fort som mulig.

Eneste som kan redde fiskene er store vannbytter flere ganger om dagen de kommende ukene.


-Tim
Så, la oss si at fiskene mine dør i morgen (RIP Aurelio, Cleopatrah og Odd Kamel), og jeg kjøper filterpumpe på mandag, skal jeg ikke kjøpe fisker og ha i akvariet før den har kjørt seg inn? Eller skal jeg kjøpe nye og ha innflytningsparty samme dagen som jeg setter igang pumpen?

Takk for raske svar
Du sparer deg for mye hodebry ved å vente en måned med å sette inn fisk etter filteret er startet.

Siden vi er fra omtrent samme sted må jeg nesten spørre om hvilken dyrebutikk du fikk så "gode" råd av?
Espen Brukstuen
Så, la oss si at fiskene mine dør i morgen (RIP Aurelio, Cleopatrah og Odd Kamel), og jeg kjøper filterpumpe på mandag, skal jeg ikke kjøpe fisker og ha i akvariet før den har kjørt seg inn? Eller skal jeg kjøpe nye og ha innflytningsparty samme dagen som jeg setter igang pumpen? Takk for raske svar

Det er ingen grunn til å gå og vente på at fiskene dine skal dø... Jeg ville levert dem tilbake til dyrebutikken, for 30 liter er altfor lite for gullfisk uansett. Og inntil du har gjort det må du bytte vann hver dag.
Ulvster
Du sparer deg for mye hodebry ved å vente en måned med å sette inn fisk etter filteret er startet. Siden vi er fra omtrent samme sted må jeg nesten spørre om hvilken dyrebutikk du fikk så "gode" råd av?

Rådene var det kjæresten min som fikk når hun kjøpte det i bursdagsgave til meg. Hun kjøpte det på dyrebutikken i brumunddal. Tror den heter hobby, om jeg ikke husker feil?
Der fikk hun beskjed om at en levende plante var alt hun trengte av sånne ting. Hun hadde også blitt informert om at temperaturen på vannet ikke hadde noen ting å si, så lenge det ikke var store endringer over kort tid, men det er vel også feil etter hva jeg har lest her? .. pluss at akvariet var mer enn stort nok for 2-4 gullfisker.
Ante meg det var den butikken ja... Gullfisk liker seg helst i litt kjøligere vann, men som sagt er 30l for lite, egner seg best til reker og snegler egentlig.
Finnes vel noen fisker som egner seg for et 30L-akvariet også? vil jo fortsatt bruke det.. Ideèr?
Corydoras pygmaeus klarer seg med 30 liter etter det som står i fiskebasen
Espen Brukstuen
Finnes vel noen fisker som egner seg for et 30L-akvariet også? vil jo fortsatt bruke det.. Ideèr?


Vent littegrann med å planlegge nye fisker da Akvariet ditt er ikke klart til det i det hele tatt. Og ikke avskriv de du har som døde riktig enda. Med daglige vannbytter så overlever de. Du greier vel å bytte en bøtte vann på dem pr dag?

Nye fisker vil du sikkert endre planer om mange ganger i løpet av ukene som kommer, mens du venter på at filterpumpen din blir innkjørt.
Du kan selge fiskene du allerede har, heller enn å levere dem tilbake til butikken (ikke sikkert de godtar det). Prøv en annonse på rubrikkforumet her på Akvaforum.

Friskt vann er det de trenger. Sett en bøtte med kaldt vann ved siden av akvariet hver dag, og så bruker du det vannet neste dag når det er tid for vannbyttet. Dette fordi vannet da har blitt romtemperert, og fisken får ikke sjokk. Ikke bruk vann fra varmtvannstanken, det er direkte usunt.

Espen Brukstuen
Finnes vel noen fisker som egner seg for et 30L-akvariet også? vil jo fortsatt bruke det.. Ideèr?


Kanskje 10 av denne?
Espen Brukstuen
.... sånne store gule snegler oppi der (gud vet hva de kalles), kan det være de som skaper problemene? Prøvde å rense vannet her om dagen og tok oppi aquatan, men nå har det kommet tilbake. Tips?....


Har du undersøkt om sneglene lever? Dersom de er døde og ligger og råtner, lukter det ikke akkurat sukkertøy.
Espen Brukstuen
Finnes vel noen fisker som egner seg for et 30L-akvariet også? vil jo fortsatt bruke det.. Ideèr?


_reah_
Kanskje 10 av denne? [URLBLOCK1]


Godt forslag! Stjernedanio er nydelige og fargerike Så små som de er, skulle vel noen av de passe i en 30 liter.
Tilfeldig bekjentskap
© Sharon Mari Habbestad
Reklame for plussmedlemskap