Skal kjøpe sand, trenger hjelp!!!!

Inaktiv bruker
jeg skal kjøpe biltemasand til 60 literen min men hvor mange pakker trenger jeg? skal jeg ha blåsesand eller vanlig sand? hvordan blir det når fiskene svømmer langs bunnen? vil ikke sanden virvle rundt? og hvordan blir det med slamsuging av fiskebæsj?
Biltemasand er bare en type sand, så det spørsmålet er enkelt å besvare.

Du må kjøpe sanden som har artikkelnummer 17-5425, det er denne som er trygg å bruke i akvarium. Vær nøye med at du kjøper riktig type, siden Biltema har en annen type også - som overhodet ikke passer i et akvarium.

Du trenger kun en sekk til en 60 liter.

Sanden virvler litt hvis du har fisk som graver i sanden, men når de bare svømmer vanlig rundt, over sanda, ligger den rolig. Virvlingen når de graver har du uansett hva slags sand du velger.

Slamsuging fungerer helt fint med Biltemasand. Den er så tett at alt rusk blir liggende oppå sanda. Så når du skal tappe ut vann med slange, holder du bare slangen et par cm over sanda, så suges alt rusket ut.

Jeg har 11 akvarier gående nå, og har Biletemasand i 10 av dem. Det siste karet skal jeg bytte til Biltemasand snart bare jeg orker å tømme karet
Kjøp blåsesand, Den pleier å være veldig ren. Men du kan selvfølgelig skylle den litt først.
Du trenger nok ikke hele 25kg sekken oppi 60 literen din. Da vil halve karet være fyllt med sand. Ha en 3-5 cm på bunnen.
Ingen problem å slamsuge og fiskene dine vil nok ikke blåse sanden rundt omkring.
Selv bruker jeg bare blåsesand i mine kar. Fin sand som er enkel å rengjøre.
Om du kjøper deg noen sandsnegler så vil du få "luftet" sanden din litt også. Bare som ett lite tips.
Inaktiv bruker
hvis jeg spør biltema om hvilken jeg kan bruke i akvarium, tror du de svarer ærlig da?
Inaktiv bruker
kan jeg få den gassen ut av sanden ved å lage litt variasjon i sanden med hånda i blandt? for de selger ikke sandsnegler her å jeg vil helst unngå varmekabler..
Sett inn en annonse her på akvaforum med at sandsnegler ønskes kjøpt. Så kan disse sendes i posten. Sikkert mange som har i bøtter og spann

Men det er ikke noe du må ha i akvariet ditt.

Artikkelnummeret på sanda du skal ha skrev Elin i svaret sitt.. så da har du egentlig alt du trenger for å handle sand.
gutt16
hvis jeg spør biltema om hvilken jeg kan bruke i akvarium, tror du de svarer ærlig da?:)


Hvis de du spør tilfeldigvis vet hvilken sand akvarister bruker, så er det jo ikke noen grunn for at de skal svare uærlig??

Men ElinH ga deg jo artikkelnummer 17-5425, så hvorfor ikke bare spørre etter det når du er der?
gutt16
kan jeg få den gassen ut av sanden ved å lage litt variasjon i sanden med hånda i blandt? for de selger ikke sandsnegler her:( å jeg vil helst unngå varmekabler..


Du får kjøpt sandsnegler her
Inaktiv bruker
varenr 17.5425 er den grove typen, kan jeg ikke kjøpe finkornet sand?
begge to er fine. den fineste er for fin, den blir for tettpakket og virvler lett opp . den groveste er fremdeles veldig finkornet
Inaktiv bruker
hvilken farge er den grove?
er mer eller mindre samme farge såvidt jeg vet.
De har samme farge, bare litt forskjellig størrelse på sandkornene.

Ikke la deg lure av at den heter "grov". Kornstørrelsen er mellom 0,2 og 1 mm - det er ikke grovt.
Inaktiv bruker
vet dere hvor mye corydurastablettfor koster? sånn cirka på en vanlig dyrebutikk? jeg bruker tropehagen
koster ca 200kr for en medium boks hvis jeg husker riktig. tropehagen er dyre. men prodac foret støver veldig. ville prøvd en annen butikk som fører andre merker om det var mulig. mine coryer er veldig glad i jbl's novotab og sera's viformo.
Inaktiv bruker
men du? et spørsmål til om sand kan jeg bruke blåsesand fra biltema? virker som alle bruker den?
tropehagen er den butikken jeg har mest muligheter til
hvor lenge holder en medium pakke?
ikke bruk den nye blåsesanda. den inneholder olivin. biltema har forandret på utvalget, så den gamle blåsesanda heter bare sand nå. bruk artikkelnummeret elin gav deg.

og boksen varer alt ettersom hvor mye du bruker. som avhenger av antall fisk. jeg bruker ikke boksen min stort ettersom jeg ikke synes så veldig om de tablettene, de støver altfor mye, og prodac er ikke akkurat noe kvalitetsmerke.
Inaktiv bruker
hva vil egentlig skje om jeg kjøper den finkornete sanden?
Tilfeldig bekjentskap
© Marianne Hovde
Reklame for plussmedlemskap