Treng hejlp

Hei! eg har to platyar og ei pansermalla. Er ny i faget og treng litt hjlp til å tolke oppførselen til fiskane. Pansermalle herjer tulling i heile akvariet, er det normalt? Platyane ligger kunn på boten, er ikkje dette fisk som skal vere i topp og midt sjikte?
TAkker for svar
Hei Sigurd.
Du har lite informasjon om akvariet i profilen din, så da er det vanskelig å gi deg rett svar med en gang

F. eks: Når ble akvariet startet? Hvor stort er det og hvor mange fisk har du i det?
Ellers:
Hvor lenge ventet du med å ha i fisk, og hvor ofte skifter du en del av vannet?
Et problem som stadig dukker opp er at folk har i fisk før akvariet er innkjørt, og da får fiskene problemer med bl.a nitrit-forgiftning. Kanskje er det noe dine fisk sliter med også?

Mvh Kristin
Karret er 115 liter, hadde vatn i i tre dagar før eg heiv fisk oppi, testa ph og nitrit før eg putta dei oppi. Har hatt karret ei veke på mandag. Testa nitrit og ph i går: nitritten var 0 og Ph7. Har ikkje skifta vatn enda, planen var å gjere det i morgon. Har hatt i Nittridac oppi kvar dag.
Anbefaler at du leser denne

Og noen av dem her
Inaktiv bruker
Akvariumet må stå i minst 3 uker før du har fisk oppi. Det er for at det skal opprettes filterbakterier i filtermediet, slik at de kan spise nitritt, og at vannet ikke blir giftig. Men, siden det er såpass få fisk i karet ennå, kan dette gå bra. Ikke ha fler fisk i karet før om 3 uker og bytt litt vann hver dag!

Pansermallen oppfører seg sikkert slik fordi den leter etter andre pansermaller den kan være sammen med Det gjorde min første pansermalle også i starten, helt til den fikk noen venner. Platyene vet jeg ikke. Det er ikke normalt i alle fall. Kanskje det er mye ammonium i vannet? (Det kan også skyldes pansermallen oppførsel)

Anbefaler også at du leser artikkelene Tobbi linker til.

Lykke til!
for å unngå nitrit burde du bytte 25 - 30% vann hver dag.
Tusen takk for svar har sjekka nititinholdet, det er 0. Har hardheten i vatnet noko å sei?
Ja, hardheten har noe å si. Hvis du går inn på fiskeprofilen til de fiskene du har ser du hvilken hardhet (GH) de trives best i.
Men nitrit kommer etter ca 2 uker.
Men nitrit kommer etter ca 2 uker.
Tilfeldig bekjentskap
© Akvafil
Reklame for plussmedlemskap