Bruke sand eller grus?

Inaktiv bruker
jeg har nettopp bytta til sand i akvariet mitt. sanden er veldig fin, og jeg lurte på om dette vil føre til problemer med slamsuging. hvilke fordeler å ulemper finnes det ved sand?
fordelene er vel at det samler seg mindre dritt nede i sanden. Og at du kan ha pansermaller uten å ødelegge bartene deres. du kan ha sandsnegler som snur å vender på sanden som igjen frisker opp bunnmaterialet og holder dritt å lort vekke.

Ulempen er vel at det ikke er alle planter som liker det så tett rundt røttene, og at all møkken etter fiskene viser mye mer siden det legger seg på toppen av sanden og ikke skjuler seg nedimellom (noe den ville gjort mellom steiner og grus). men dette er vel egentlig ikke en ulempe. det er jo bare å slamsuge når det begynner å se ekkelt ut. Og vips så fikk du rengjort allt det ekle og fjernet matrester i samme slengen
Inaktiv bruker
så når jeg slamsuger trenger jeg bare å slamsuge på toppen av sanden? kan jeg bruke henda til å fjerne gasslommer i sanden iblant? og vil ikke sanden bli sugd opp?
Du er ikke fornøyd med svarene du fikk i denne tråden din?
Får du litt sand med i slangen havner den i bøtta og da kan du bare legge tilbake sanda i akvariet. ikke værre enn det
Inaktiv bruker
hva mener du?
gutt16
hva mener du?:)


Hvis du leser svaret du fikk av ElinH i tråden jeg lenket til:

Slamsuging fungerer helt fint med Biltemasand. Den er så tett at alt rusk blir liggende oppå sanda. Så når du skal tappe ut vann med slange, holder du bare slangen et par cm over sanda, så suges alt rusket ut.

Der svarer hun på det du lurer på
Inaktiv bruker
hehe beklager, men ofte er jeg usikker på kilder jeg får. jeg liker å få svar fra flere kilder
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap