Bare si hvilken planter (og duppeditter) jeg skal ha....

Sitter å ser (litt mørkt) på mitt tomme akvarium. Alle plantene døde, og jeg har mistet motet.
Så komplisert alt skal være..tilogmed plantene skal være vanskelige.

Kan noen bare si meg navnet på to-tre enkle akvarieplanter, og hvilken type næring de trenger? Og ikke minst, hvordan de skal settes i akvariet (i grus eller på rot).Må være planter av den typen som er lett å finne på rubrikkmarkedet..

Og fint om noen kan fortelle hvilken næring jeg bør dra ut å kjøpe, og hvor mye jeg skal bruke..

Og så trenger jeg link-tips til alternativer til røtter. Ser bilder her inne med fine huler (hvite keramikkhuler med mange huller i, huler som ser ut som forvokste rurer (som er i havet) etc etc. Lavasteiner...ja i det hele tatt.

Men nå har jeg lest og letet og lært så mye de siste dagene, at jeg ikke makter å lese og lete noe mer.
Så kan noen bare væææææære så snill å gjøre dette superenkelt for meg: link - klikk - kjøp - kommer i posten - putte i akvariet


Vasspest kan du kjøpe deg.. Det er en plante som bare vokse og vokser og vokser. vertfall her hos meg.. http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1003
Jeg gjør ikke noe for at denne skal trives her hos meg vertfall. ikke noe gjødsel eller noe har mine planter fått. men de vokser irriterende fort å alt for mye, så jeg tror rett og slett jeg bare må starte med vasspest salg snart. huffameg..

Jeg har Diskus så ville ikke ha planter i sanden, så jeg bandt de fast i en rot med litt gøtt. Og hellesdussen jeg tuller ikke en gang med de har vokst 10 cm på tre uker.
Noe som er lettstelt og vokser fort her hos meg er hornblad. De vokser fort, og trenger derfor en del jerntilførsel. Jeg bruker ProDac Nutron Ferro, og det gror noe innmari. Luker bort halvparten annenhver uke, da har det doblet seg og dekker 1/3 av 170 literen min.

Plantene trenger også nitrat, men det får de fra nedbrutt avfall fra planterester, fiskeavføring og matrester ++


Echinodorusen min vokser også som ugress etter jeg begynnte med plantenæring


-Tim
Ser du har 63 liter. Da blir Echinodorus for stor.

Anubias barteri nana er lettstelt og blir ikke så stor. Dekorativ og fin. Lager små skygger for små fisk

Vanlig grønn Cabomba er også relativt lettstelt. Vokser fort og må ha litt jern i vannet. Veldig enkel å få avleggere fra. Bare klipp av toppen og du har to selvstendige planter.


Av andre dupeditter MÅ du ha dråpetest for PH og nitritt (NO2), og så er det greit å ha test for jern(Fe), Nitrat(NO3) og Amonium (NH3/4)

Eventuelt trenger du vannmiddel for å tilpasse vannverdiene til de fiskene du velger. Danio er regnet for en enkel nybegynnerfisk. Forskjellige typer Tetra og Rasbora likeså.

Selv synes jeg Serpatetra er stilig. Fargerik og aktiv fisk.


-Tim
Jeg er ingen ekspert men jeg synes disse mosekulene er herlig, også skal de være veldig lette og holde. Har tre stk i mitt akvarium og er veldig fornøyd. Tror disse er ganske så idiotsikre. http://akvaforum.no/rubrikk.cfm?id=40976

Ellers ville jeg tatt et søk i plantebasen og valgt å se de plantene som skal være lette og holde, så finner du noen der du liker, søker om noen selger dem feks her også er du igang igjen. Eventuelt prenter du bildene av dem godt inn i hukommelsen og ser om du finner dem igjen på dyrebutikken (må si at prisene der borte var sykt høye og i værtfall når de har solgt deg planter som råtner!).
De algekulene fungerer ikke sammen med algespisere. De blir mat.

Dette ble meg fortalt i butikken da jeg ville kjøpe noen. Da jeg fortalte at jeg hadde SAE og ancistrus så var det bare å glemme mente de. Så da ble det ikke algeballer på meg :P


-Tim
Inaktiv bruker
Hornblad til salgs. Enkel og hurtigvoksende.

Javabregne til salgs. Må festes på rot, men ellers ikke noe spesielt stell.

Her har du mye anubias og vasspest til salgs. De er ikke spesielt krevende, men anubias burde festes på en rot, og vasspest burde ikke stå i de mørkeste krokene av karet.

Her selges det sverdplanter. Lettstelt, og robust. Trenger mye ikke overdrevent mye lys, men må ha gjødseltabletter. Gjødseltabletter finner du her.


Disse røttene snublet jeg over for noen dager siden, og jeg synes at de var billige (i forhold til de prisene jeg er vant til..) så jeg linker til dem

Lykke til!
Jeg foreslår Echinodorus 'Ozelot'. Den har du vel bare plass til en av i en 60 liter, men den gir fin fylde og kontrast sammen med f.eks. mer finbladete grønne stilkplanter. Den blir ikke så stor som den vanlige sverdplanten, og er vakkert dekorert med rødlige flekker på bladene.

Jeg har et par slike og synes de er kjempefine. Alle Echinodorus suger mest av næringen sin opp gjennom røttene, så gjødselkuler stukket godt nedi grusen rundt planten er riktig måte å gjødsle dem på. Gode resultater har jeg fått med [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=893&HKatID=]Laterit leirekuler[/URL]. De består av tørket, rød leire formet som kuler, og de har et naturlig høyt innhold av næring og jern. Flott for Echinodorus.

Her er et bilde av det ene akvariet jeg har denne planten i. Det er planten som står nest lengst til høyre som er Ozelot:
[External Image]
Synes Hygrophila difformis (Water wisteria), er en kul plante, som vokser bra. Trenger mye gjøtsel.

Algekuler fungerer godt med algespisere. Har hatt de ilag med 4 voksne, og 250 ancistrus yngel uten at de ble rørt.
Nå har jeg flyttet de til et annet kar på grunn av at de ikke passet inn med resten av plantene i det forrige karet.
Tim
De algekulene fungerer ikke sammen med algespisere. De blir mat. Dette ble meg fortalt i butikken da jeg ville kjøpe noen. Da jeg fortalte at jeg hadde SAE og ancistrus så var det bare å glemme mente de. Så da ble det ikke algeballer på meg :P -Tim


Dette stemmer ikke. Har mine med masse algespisende fisker, og ingen rører dem.
Du kan jo se litt på denne siden. De fleste tropehagen-butikkene kan ta bestilling på planter herfra om de ikke er å finne i butikken

Tror ikke det er mye lesing, men du kan jo bare se bort i fra den om jeg tar feil.
Det viser også hvordan du fester planter på røtter.

Jeg anbefaler Anubias, en veldig hardfør planteart som jeg ikke har klart å ta livet av enda
Kan også festes på røtter o.l.
Tusen takk for alle svar....begynner å se lyst på dette igjen
Joanna & Pål
[QUOTE=Tim]De algekulene fungerer ikke sammen med algespisere. De blir mat. Dette ble meg fortalt i butikken da jeg ville kjøpe noen. Da jeg fortalte at jeg hadde SAE og ancistrus så var det bare å glemme mente de. Så da ble det ikke algeballer på meg :P -Tim


Dette stemmer ikke. Har mine med masse algespisende fisker, og ingen rører dem.


Javel....hm....da må jeg kanskje prøve med ett par likevel.......


-Tim
Tilfeldig bekjentskap
© Leif E. Johansen
Reklame for plussmedlemskap