Nybegynner

Jeg har nettopp skaffet meg et 160l akvarium. Jeg har 3 Sverd Dragere og 5 Guppyer. Har et par spørsmål, som hadde vært flott hvis noen kunne svare på.

1. Sverd Dragerne spiser på plantene, er dette vanlig, er de planteetere?

2. Fiskene har vært i akvariumet et døgn, har fått de av en kamerat som hadde for mange fisker, så de er vandt til å være med flere fisker. Men hvor fort bør jeg skaffe meg en malle?

3. Hvor viktig er det at jeg skaffer "gjemmesteder" til fiskene, holder det med bare planter i noen uker?
Fikk det på tirsdag, lot akvariumet stå til i går før jeg fikk fisk i det! Har også byttet vann 1 gang.
Les denne tråden

Mvh Per
Takk for tips.. Jeg fikk en liter med akvarievann fra han jeg kjøpte akvariumet av, så føler jeg har ventet lenge nok før jeg tok fisker i. Men har kanskje for mange fisker til å starte med?

Men vet du om det er vanlig at Sverd Dragerne spiser på plantene? Har vært i en fiskebutikk og sagt hvilke fisker jeg har, så regner med at jeg har fått riktige planter, men man kan jo aldri vite!
Jeg ville levert tilbake fiskene.
Sverddragerne napper vel alger av bladene tenker jeg.
"Alle" maller vil helst ha en hule å gjømme seg i, også mange andre fisk liker dette, eller for slikt som levendefødende så liker de planter, om/nå du får yngel så er det lurt med et sted med tett beblantning hvor de små kan gjømme seg, lengst vekk fra pumpa.

Mvh Per
vannet er ikke mer vært enn en kopp vanlig vann, du må få filterguffe fra et filter som går, og ha det i filteret ditt, bakteriene sitter der og dør etter ca 1 time uten sirkulasjon, så kvis guffe ut fra filteret hans og ha i ei bøtte med litt vann og tøm dette rett i innsuget på filteret ditt

Mvh Per
Ok, da skal jeg ta kontakt med han jeg kjøpte akvariet av.
Takk for hjelpen!!

Mvh Jeanine
Skemmes, glømte jo å ønske deg velkommen til akvaforun og er herlig hobby, og lykke til med fisk og annet rart som lever i vann

Mvh Per
160L vann skal vel egentlig kunne gå greit for det antallet med fisk. Ikke bra å sette fisk inn så raskt, men istedet for å lempe disse fiskene hit og dit tror jeg det er bedre for dem å bli hos deg. Du må bare passe på å bytte mye vann. Kan du ikke høre med han du fikk fisken av om han kan gi deg litt filtergørr fra pumpa hans?

Levendefødende fisk vil gjerne ha grøntfor i kosten. Det er kanskje ikke så viktig med gjemmesteder til de fiskene du har nå, men jeg syns det likevel er viktig å innrede akvariet klart før fiskene kommer. Maller bør ha røtter, huler eller noe å gjemme seg i. Men ikke skaff deg flere fisk nå før du har fått bygd opp nok bakterier i filteret. les de lenkene som var lagt inn i det innlegget blondviking lenket til så er du godt på vei
Takk for det Blondviking og Lisbeth Takker veldig mye for fine tips og råd. Angrer veldig på at jeg ikke innredet akvariet først, og deretter fikk fisk. Men skal gjøre det beste ut av situasjonen, og gjøre det til et fint og velboende akvarium for mine fisker!

Mvh Jeanine
!
Tilfeldig bekjentskap
© Julie Nilssen
Reklame for plussmedlemskap