Gurami asia biotop

Jeg har fått den stygge liter syken, og vurderer et nytt (og større) akvarie. Da har jeg fått for meg at en Asia Biotop med Gurami som hovedfisk kunne vært artig. Jeg har ikke funnet så mange akvarier her på forumet med mye Gurami i og lurer på om noen har erfaringer med Guramier? Hva bør jeg være obs på? Er det noen fallgruver og ting som bør tenke på før jeg begynner å planlegge den nye akvariet?
Ser foreløpig for meg følgende;
- 350 ltr akvarie med både intern og ekstern pumpe
- Blå/Gull, Leppe, Perle, bånd Gurami (ikke alle selvfølgelig, men har ikke bestemt meg enda). Lurer også på Kysse Gurami, men er litt skeptisk siden den blir så stor?!?
- En stimfisk, f. eks kileflekksrasboa (andre forslag mottas med takk )
- Noe bunnfisk (har ikke helt bestemt med tanke på hvilke men noen maller samt noen Siamesiks algespiser blir det nok. Forslag og er faringer mottas med takk)
- masse fine planter og røtter ihht til typisk Asia Biotop

Dette skal stå i stua og jeg er litt opptatt av at det skal trivelig ut, være litt liv og at fiskene får det bra!

Håper noen der ute har noen innspill, erfaringer og idér de vil dele.
Jeg ville ikke hatt så altfor mange redebyggende guramier i ett kar, som blå/gullgurami, og perle om jeg ikke husker helt feil. Hvis mange hanner passer egg og yngel samtidig, blir det lett bråk for alle andre fisker, siden den "stolte far" ofte blir temmelig hissig, og holder andre fisker så langt unna redet som mulig.
MORRO! Du går akkurat samme veien som jeg...

Guramiene liker veldig tett beplantning, også flyteplanter.
Noen plantetips:
Ceratopteris pteroides - flyteplante
Vallisneria spiralis "Tiger" - Gressplante
Aponogeton crispus
Cryptocoryne

Har du tenkt hvilken grus/sand du skal ha? et godt tips er å ha ganske fin sand, da har du flere muligheter. Kuhlii ål er f.eks noen veldig sjarmerende fisker!!

Jeg har bygd opp med veldig mye stein/røtter i akvariet, slik at det blir mye huler og gjemmesteder.. Mine guramier trives utroli godt. Har reirbygging hele tiden:P



Mats Olberg
MORRO! Du går akkurat samme veien som jeg... Guramiene liker veldig tett beplantning, også flyteplanter. Noen plantetips: Ceratopteris pteroides - flyteplante Vallisneria spiralis "Tiger" - Gressplante Aponogeton crispus Cryptocoryne Har du tenkt hvilken grus/sand du skal ha? et godt tips er å ha ganske fin sand, da har du flere muligheter. Kuhlii ål er f.eks noen veldig sjarmerende fisker!! :-D Jeg har bygd opp med veldig mye stein/røtter i akvariet, slik at det blir mye huler og gjemmesteder.. Mine guramier trives utroli godt. Har reirbygging hele tiden:P

artig at det er noen som har prøvd seg på dette! . Har skjønt at jeg bør ha godt med planter og at flyt planter er en viktig greie for Guramiene. gjemmesteder og røtter skaper jo litt liv også. Hvilke Guramier har du? Hvor mange og hvor stort kar? Lurer litt på om jeg kan ha flere par uten at de går hverandre (og de andre fiskene) på nærvene...
Jeg har 3 par dverg-gurami i mitt 230l hjørnekar... har også SAE og kuhlii.. Ser ut til at de trives godt ilag
Jeg må si det har poppet opp flere labyrint interesserte i det siste, veldig bra! Skal vel leite lenge etter fisk som er like spennende og pene

Er veldig enig med Maretard ang å ikke ha for mange skumredebyggere i samme kar og plantetipsene Mats kom med er som snappet ut av min egen munn!

Jeg har et 450L med tre forskjellige sjokoladeguramier, lakrisgurami og knurregurami. Jeg driver og prøver meg fram med dette å blande flere forskjellige og foreløpig går det veldig bra, men det er jo fordi det er plass nok. Som bunnfisk har jeg mange corydoras og aspidoras, men akkurat det angrer jeg på. Kunne tenkt meg å ha karet reint asiatisk og da hadde det passa mye bedre med Kuhlii feks. Men coryer og aspidoraser passer fint sammen med guramier både i oppførsel og vannverdier så sånn sett helt ok

Jeg kan jo tipse deg om min egen og MarenB sin tråd om våre guramier og erfaringer hittil.

Vil også tipse om Humunuku sin tråd, han driver ikke å blander labyrinter i stor skala som meg og Maren, men han driver med oppdrett og har mye å lære bort om labyrinter!
Takk for tilbakemeldinger fra både Mats og Lisbeth. Fine tråder du tipset om Lisbeth, både din egen og den til Maren. Jeg må jo ta ut et par feriedager for å komme asjur med de to trådene, men det er mitt probelem . Karret er nå i hus, ble montert på lørdag og jeg skal jobbe litt med dekor og utforming denne uken og håper jeg kan fylle vann i det til helgen. Så er det å skynte seg lansomt slik at det rekker å kjøre seg inn skikkelig før vi skal ha i fisk. Blir spenndende. Jeg klarer ikke helt å se for meg alle detaljer, men surfer rundt på Akvaforum i øst og vest for å få idér. Planter og plasering av disse er faktisk krukset akkurat nå. Tipper at jeg legger ut noen bider etterhvert som det skrider frem.
Har ingen erfaring om guramier, men honninggurami er noen utrolig søte fisk.
Ville anbefale sebrabotia, dvergbotia eller pakistanbotia som bunnfisk, de er veldig sjarmerende, og veldig livlige! (Stimfisk, og trenger huler + fint bunnlag.)
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap