Nybegynner, meninger om juwel rio

Hei,

Jeg har bestemt meg for å oppgradere karet mitt (jeg har nå et 60 liters kar fra Juwel). Jeg har sett på Juwel RIO 300 . Noen som har noen erfaringer de vil dele angående dette karet? Noen som kan anbefale noe som er bedre til ca samme pris? Er Juwel Vision 260 et bedre valg? Vil det være noen stor forskjell i fisk jeg kan ha i et 300 vs 260 ?

Videre spørsmål er hvordan type fisk en kan anskaffe seg i et 300 liters akvarium. Er dette f.eks. stort nok til å ha Black Ghost og hai maller? Jeg synes discus og div. malawi er meget fine fisker, men har skjønt at ihvertfall discus trenger enda større kar. Noen som kan dele sine sammensetinger i akvarium tilsvarende denne størrelsen? Jeg har hatt akvarium i ett år, så jeg er ikke helt grønn, har lest endel om diverse fisk under kunnskap sidene, men oppfatter minimumskravene under disse sidene som litt vage. Noen som har tid til å hjelpe meg litt?

Mvh, Andreas
Black Ghost blir for stor tror jeg...Det kan andre svare bedre på. Den trenger ikke så stor plass i forhold til størrelse da det ikke er en "svømmer"

Haimalle VET jeg du ikke kan ha. Disse blir enorme og trenger stor plass til å "trimme" En fullvoksen haimalle bør være i betongtank da den kan være ganske vilter av seg. Ser for meg at 4000-6000 liter er minimum for ett voksent ekemplar


-Tim
Hvor gammel er et voksent eksemplar av hai-mallen da? Er vel mulig å holde fisken i et 300 liters kar et år eller to? For så å gi den bort når den blir for stor.. Noen som har erfaring med hai-malle?
Black ghost og haimaller er definitivt fisk du bør unngå. Haimaller er stimfisk, og trives dermed best om de er mange. At de i tillegg eter som fy og gjerne blir godt over en meter lang er det en fisk som i bunn og grunn ikke er egnet for noen.

Når det kommer til akvariet, er det vel akkurat i grenseland når det kommer til å kunne huse discus. Rio er ganske bra høyde på i forhold til størrelsen, og det er den som er viktigst når det kommer til discus.

Jeg for min del har hatt flere Rio, og er meget fornøyd med disse. Eneste som trekker ned noe, er det innvendige filteret, men det går alltids an å erstatte med et utvendig.
Vision liker jeg mindre iogmed framglasset er buet, og akvariet ser ut som det tar en del mer plass.

Ut fra prisen synes jeg Juwel Rio er meget bra, og en kan fort spare en tusenlapp eller to ved å sjekke prisene på dahlsdyrerike i Moss.
Ikke for å stjele denne tråden, men jeg har et lite spørsmål

Jeg skal jo selv kjøpe et nytt kar (250-300) som skal inneholde ciklider. forhåpentligvis malawi.
Men det kan fort bli litt trangt, da jeg er 10x mer lyd&bilde-gal enn når det kommer til akvarium - så tenker jeg alltid på at lydbildet trenger plass å bevege seg i.

Men jeg ser at disse rio-karene ikke tar plass, omtrent!
300 Liter og 120cm bredt er jo ingenting.. men har disse literne noe for seg, i forhold til et kar på 240liter/120cm med ciklidene?
Det jeg lurer på er jo om det blir verdt det. Jeg har ikke sett så mye malawi "live", så jeg vet ikke hvordan de beveger seg i karet..?
Er ikke de innvendige filterene gode nok i Juwel karene? Mener du at de gir for dårlig sirkulasjon? Eller at de ikke tar opp bakteriene/avfallene de skal? Hvilket utvendig filter er det evt. en trenger i et RIO 300?
andyddd
Hvor gammel er et voksent eksemplar av hai-mallen da? Er vel mulig å holde fisken i et 300 liters kar et år eller to? For så å gi den bort når den blir for stor.. Noen som har erfaring med hai-malle?



Vet ikke hvor gammel den blir, men har hørt om eksemplarer som når 70cm i løpet av ETT år!. De spiser og vokser som gale. Hold deg unna dem.


-Tim
andyddd
Er ikke de innvendige filterene gode nok i Juwel karene? Mener du at de gir for dårlig sirkulasjon? Eller at de ikke tar opp bakteriene/avfallene de skal? Hvilket utvendig filter er det evt. en trenger i et RIO 300?

Mange som bruker de innvendige filterene, å mener det er det samme filteret i 300l som i 450l, så kapasiteten er god nok om du ikke skal ha spesiell fisk, mener nå jeg.
http://www.dahlsdyrerike.no/index.php?nr=90&case=4&id=71&idkategori=52&startrow=
andyddd
Hvor gammel er et voksent eksemplar av hai-mallen da? Er vel mulig å holde fisken i et 300 liters kar et år eller to? For så å gi den bort når den blir for stor.. Noen som har erfaring med hai-malle?


Du kommer til å få store problemer med å få noen til å overta dem. Det er mange som gjør denne bommerten, kjøper de som søte og små og prøver å levere tilbake til butikken igjen når de blir for stor. Men de har som oftest ikke store nok kar selv og glimrer med sitt fravær i å ta ansvar for å selge fisk som absolutt ikke passer som akvariefisk! De aller fleste må avlive haimallene sine når de blir for store for det er ingen som har store nok akvarier de passer i.

Jeg synger med Tim, hold deg langt unna denne fisken (og andre fisk som blir svære så lenge du bare skal ha 300L)
kom til å glemme en litt viktig ting med disse akvariene: sånn fra mitt synspunkt er bordene litt for høye, sånn at en får feil vinkel mot akvariet når en sitter lavt som i f.eks sofa.
Ok, høyden er heli for mitt vedt grekommende. Så til den prisen Dahls Dyrerike oppgir vil jeg ikke finne noe bedre alternativ enn Juwel Rio 300?

Jeg lurer i tillegg på om noen har noen tips til fisk jeg kan se på. Jeg er ganske blank på hva jeg ønsker å ha.

I 60 literen min nå har jeg:
5 sebrafisk
1 liten scalare
1 ildhale
1 ancistrus
4 pansermaller
(glemte i farten 1 SAE - min yndling

Det jeg ønsker å evt ha i en 300 liter er fisk som har litt størrelse og personlighet. Jeg er veldig begeistret for sebrafiskene. De synes jeg har en utrolig personlighet. Og til slutt, hva er absolutt minstekrav for Black Ghost?

Tusen takk for hjelp så langt.

Mvh Andreas
Minstekravet for black ghost er 720 liter, denne fisken kan bli opptil 50cm lang.
Ang filterene i Juwel akvariene kan du bytte ut filtersvampene med cirax bokser fra Juvel, disse øker gjennomstrømmingen i filteret og det blir mer plass til filterbakterier. Men vist du vil invistere i et utvendig filter skal eheim 2028 passe. Anbefaller utvendig filter vist du har mulighet for å kjøpe det.
De innvendinge filterene til Juwel er bra, men de er og blir innvendige filtere. Innvendige filtere har ofte mindre filter volum enn tilsvarende utvendige. Eheim 2028 som du ble tipset om her har 10-11 ltr i filtervolum hvis jeg ikke husker feil. Dette filteret er dimensjonert for kar opp til 600 ltr og vilk gi geldig god sirkulasjon i Rio'en din. Jeg er i ferd med å sette opp et Juwel Trigon og vurderer å bruke begge, både Juwel sitt og 2028'n. Hvis man gjør det så har man ekstremt god sirkulasjon i karet, men da må man være klar over at en enkelte fisk ikke synes at det er så stas.
andyddd
Og til slutt, hva er absolutt minstekrav for Black Ghost?


Du bør bruke litt tid på å lese om fiskene du har lyst på, så finner du ut hvor stor plass de enklelte bør ha.
Noen eksempler:

Black ghost
Haimalle
Paroonhai

Samtidig MÅ jeg bare lenke til noen artikler om store fisk i akvarium, kan ikke gjøres ofte nok og det bør få folk til å tenke litt:

Seven fish best left in the wild
Unsuitable fish for unsuitable people
Nine foot Giant pangasius catfish caught

Dette er ikke for å være frekk eller kjip men for å være hjelpsom
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap