Grumsete vann etter vannbytte

hei

jeg er ganske fersk i akvarieverden og trenger litt hjelp.
Jeg skiftet vann i mitt 60l akvarium for litt over en uke siden og etter det vannbytte ble vannet så grumsete, ser nesten ut som tåke.
prøvde å skifte ut 50% av vannet når det ikke ble bedring etter 3-4 dager, men det hjalp ikke.

hva har skjedd og hvordan kan jeg fikse dette?

har tatt test av vannet og alt er greit, fiskene har heller ikke reagert men jeg vil gjerne se fiskene mine klart
Tilsetter du noe som helst i vannet i forbindelse med vannbytter? Et eller annet, enten fra boks (pulver) eller flaske? Har du gitt noen form for plantegjødsel i dette karet siden oppstarten?

Oppblomstring av infusorier forårsaker slikt vann som du beskriver. Men det kommer gjerne av "overdose" av et eller annet. Enten i form av plantegjødsel, eller matrester som ligger i en krok og råtner. Er det fare for at noen i familien har hatt et lite fôringsuhell....? Små barn..? (og ikke turt å innrømme det)
anitahh
hei jeg er ganske fersk i akvarieverden og trenger litt hjelp. Jeg skiftet vann i mitt 60l akvarium for litt over en uke siden og etter det vannbytte ble vannet så grumsete, ser nesten ut som tåke. prøvde å skifte ut 50% av vannet når det ikke ble bedring etter 3-4 dager, men det hjalp ikke. hva har skjedd og hvordan kan jeg fikse dette? har tatt test av vannet og alt er greit, fiskene har heller ikke reagert men jeg vil gjerne se fiskene mine klart :)



hva slags filter har du? Den kan være for liten til å ta alle partiklene? les denne tråden jeg startet her for nnoen dager siden. Den kan hjelpe deg. Fortsettelsen på den ble at jeg kjøpte et nytt filter og nå er vannet veldig bra igjen.
her er tråden
jeg tilsetter aquasafe ved vannbytte. Men har en stesønn på 5 år som synes det er veldig gøy å fore, så det kan muligens være for mye for ja

pumpa heter fluval2 plus, vet ikke hva slags filter som er i den jeg.

Hvordan får jeg fiksa dette da?
Fluval+2 er kanskje bra nok, den går opp til 90L og det skal holde til din. Er det vannet ditt "melkehvitt" el er det masse partikler?

Men som Mona sier, mindre mating kan hjelpe ?
anitahh
Men har en stesønn på 5 år som synes det er veldig gøy å fore, så det kan muligens være for mye for ja :)


Hva mener du? Får 5 åringen gi mat uten tilsyn, eller er du bare snill og sier ja hver gang han spør om å mate? Det skal veldig veldig lite til at det blir for mye mat. Det forurenser vannet og kan føre til at de stakkars fiskene dine lever i ei giftsuppe. Har du målt nitritt feks?

Jeg ville holdt unger laaaangt unna forboksen, satt maten en plass de ikke kunne nå rett og slett.
han får ikke fore uten tilsyn nei, har testet vannet og det er ikke en giftsuppe. alle verdiene er bra.

det ser ut som en tåke, ingen partikler som flyter nei.
så foringsstopp en stund skal hjelpe?
leste en plass at det kan hjelpe å mørklegge akvariet en ukes tid, stemmer dette?
Hvis det er svevealger vil det hjelpe og bytte mye vann og mørklegge. Men du har ikke sagt noe om at vannet er grønt?

Et vannbytte på 50% hver dag i 2-3 dager og ikke mat noen dager ville jeg prøvd først. Se om det hjelper
Infusorier er en mikroskopisk organisme som finnes i alt akvarievann. Men i enkelte tilfeller når ulike faktorer er til stede slik at det favoriserer forholdene infusoriene trives spesielt godt under, vil en massiv oppblomstring av antallet føre til at vannet blir gråhvitt og uklart. Det er rene skjære antallet som gjør at vi kan se dem, ettersom hver enkelt infusorie er usynlig for det blotte øye.

Mørklegging hjelper på infusorier også, ikke bare grønt vann (svevealger).

Forsøk fôringsstopp og mørklegging i 3 dager, slå på lyset da og se an situasjonen. Skift eventuelt vann (30-40%) og mørklegg videre i flere dager om det ikke er bra. I hardnakkede tilfeller må opptil en ukes mørklegging til om infusorieangrepet er vanskelig å bli kvitt.

Jeg er enig med Lisbeth at fôrboksen til akvariefiskene bør stå langt utenfor rekkevidde for små barn. Det er rett og slett overhengende risiko for overfôring om et lite barn i ubevoktede øyeblikk skal "være snill med fiskene" og gir dem en real dose... både nå og da.
Enkelte zoobutikker klager over at folk ikke passer på ungene sine foran akvariene. De ansatte forteller at de finner godteri av alle mulige slag i akvariet, som f.eks. gelèbjørner, fra barn som "bare skal dele med fiskene og være snill med dem"...

Så gjem fôrboksen!
Tilfeldig bekjentskap
© Lisa Marie Hole
Reklame for plussmedlemskap