Vannpumpe i 17 liter?

Hei.

Har for første gang startet opp med akvarium på 17 liter. Kjøpte med vannpumpe (elite opp til 19 l), men det virker som om fiskene ble stresset av den så tok den ut. Har forsåvidt gått bra, alle er i live etter en måndes tid

Det jeg egentlig lurer på er om det er nødvendig med en vannpumpe i et såpass lite akvarium som 17 liter? Fiskene er platy (4 stk) og en L-malle.
nettopp startet
Hei. Har for første gang startet opp med akvarium på 17 liter. Kjøpte med vannpumpe (elite opp til 19 l), men det virker som om fiskene ble stresset av den så tok den ut. Har forsåvidt gått bra, alle er i live etter en måndes tid :) Det jeg egentlig lurer på er om det er nødvendig med en vannpumpe i et såpass lite akvarium som 17 liter? Fiskene er platy (4 stk) og en L-malle.



ja, du må ha filter ! 4 platy og en malle er for store fisk og for mange fisk til så lite kar .
Ok
Takk for raskt svar!
Har du en pumpe du kan anbefale? Den elite pumpa jeg kjøpte med fører til orkan i karet, og fiskene ser ikke ut til å trives med det...
Det du kan gjøre er å trekke ei nylonstrømpe over pumpa. Det har eg gjort for å yngel/rekesikre filteret. Dei minste strømpene av "step" type passer perfekt. Lag eit lite hull der vatnet kjem ut, ellers får du nesten ingen sirkulasjon i det heile. Lykke til!
nettopp startet
Det jeg egentlig lurer på er om det er nødvendig med en vannpumpe i et såpass lite akvarium som 17 liter? Fiskene er platy (4 stk) og en L-malle.


Det er jo nettopp da det er viktig med et filter. Det er veldig lite vann som vil bli mye raskere møkkete og forurenset enn et større kar. En pumpe med filter bør man ha uansett, stort eller lite. At fiskene dine har overlevd uten pumpe en mnd overrasker meg egentlig...

Hva med et hang-onfilter? Passer det til å henge på akvariet ditt vil jeg anbefale det. Det er stillegående og lager ikke så sterk strøm, den er også justerbar. Tar lite plass i akvariet siden den henger utenpå.

Er det forresten ingen justering på den pumpa du har?
nettopp startet
Takk for raskt svar! Har du en pumpe du kan anbefale? Den elite pumpa jeg kjøpte med fører til orkan i karet, og fiskene ser ikke ut til å trives med det...



den her f.eks


men , jeg tror at du bør overveie å bytte ut de fiskene du har med f.eks reker eller snegler, eller å finne fisk som passer i så små kar. se her

en genial tråd for dem med små akvarier


lykke til med en fantastisk hobby!

Hva med et hang-onfilter? Passer det til å henge på akvariet ditt vil jeg anbefale det. Det er stillegående og lager ikke så sterk strøm, den er også justerbar. Tar lite plass i akvariet siden den henger utenpå.

Er det forresten ingen justering på den pumpa du har?


Er desverre ingen justering på den puma jeg har. Skal forsøke med nylonstrømpe som anbefalt over her
Ingunn Johnsen
Det du kan gjøre er å trekke ei nylonstrømpe over pumpa. Det har eg gjort for å yngel/rekesikre filteret. Dei minste strømpene av "step" type passer perfekt. Lag eit lite hull der vatnet kjem ut, ellers får du nesten ingen sirkulasjon i det heile. Lykke til!


Tror jeg skal forsøke dette. Takk for tips
Kjøp http://dahlsdyrerike.no/index.php?nr=90&case=4&id=33&idkategori=7&startrow=

Og bruk 17litern til lite yngel kar e.l, så får du sååå mye større utvalg og kan fint beholde de fiskene du har=)
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap