Langhårede sorte alger....

Jeg kjøpte et akvarium (325 l) for en drøy måned siden. Det var i drift da jeg kjøpte det, og alt innventaret ble med.

Jeg så at de var sorte langhårede alger på røttene, men håpet at det ikke skulle spre seg så alt for fort. Men det gjør det.....
Selv nytt innventar som altså bare har vært i akvariumet en drøy måned begynner å få "sort hatt"

Noen som vet hva slags alger dette kan være, og ikke minst hva jeg kan gjøre for å redusere mengden?

Takknemlig for all hjelp :o)
De så ikke så langhåret ut? Så veldig ut som penselalger! Det er den kjipeste algen jeg vet om.

Les om alger her
Hei! Velkommen til forumet! :o)
Du har fått rødalger. De kan være ganske vanskelig å bli kvitt, men det er mulig! Jeg hadde noe i starten, men nå er det borte. Du må fjerne alt du ser manuelt. Skrape det vekk, skrubbe pyntegjenstander og steiner med en ren børste (som aldri har vært brukt til såpe . Klipp av evt blader som har alger på. Så kutter du kanskje litt ned på foringen og skifter regelmessig vann. Følg opp med jevnlig fjerning av det du ser og vannbytter, ca 1/3. Du kan lese om forskjellige alger og råd for å bli kvitt de her. Siamesisk algeeter skal kunne finne på å spise slike alger, men om du bestemmer deg for å anskaffe slike så vær veldig obs på at det er lett å få feil fisk. (Flying fox vil du nok helst ikke ha, den er en terrorist!):
Lisbeth
De så ikke så langhåret ut? Så veldig ut som penselalger! Det er den kjipeste algen jeg vet om. Les om [URLBLOCK1]


Nei, du har kanskje rett i at de ikke er så veldi langhårede. Minner kanskje mer om myk "pels" på et dyr....
E.B.
Hei! Velkommen til forumet! :o)


Tusen takk! Og tusen takk for gode råd :o)
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap