Hvilket forum skal jeg på??

Jeg skal innrede karet mitt, men innredningen er jo litt avhengig av hvilken type fisk jeg putter oppi vel??
Vil ikke ha mange forskjellige, tenkte meg noen algespisere, da en type malle..
så en liten tetra stim, de er så flotte..
så kommer det jeg egentlig lurer på.. hvor finner jeg ut hvilke fisker som passer bra sammen med male og tetra?

Hvilken 3. type fisk vil dere anbefale??
Jeg har veldig lyst å få til små beibier..

Akvariet er på 120-150 liter.

unni
(vet ikke om jeg er på riktig forum.. ble så usikker)
sommerfuglciklider. Fantastiske farger, og flinke til å ta vare på yngel.
Joa, dette er i allefall hvor jeg ville lagt det.

Det med innredning er avhengig av hvilke fisk en skal ha, men med tanke på hvilke fisk du skal ha, så velger du selv. Bruk innkjøringsperioden og sett inn røtter, planter (osv) og triks og miks på innredningen til slik du vil ha det.

Jeg har masse forskjellige fisk og den innredningen jeg har får de fint leve med, men det syntes jo også. Skal en del til for å hindre fisk i å trives med innredningen så lenge det ikke er spesielle fisk som har spesielle behov. Sørg i allefall for ett par hjemmesteder, med tanke på ancistrusen og evt andre fisk. Ha gjerne noe hurtigvoksende flyteplanetr el.l. som bebisene du ønsker deg kan leve i når/om du får det.

Med tanke på yngel så snakker vi levendefødere, i allefall til å begynne med. De er lette å fôre opp og de er hardføre. Guppy eller sverddragere er enklest. Mollyer er brakkvann/ferskvannsfisk og må ha ssalt for å leve i lengden. Selv foretrekker jeg sverddragere. Har aldri likt guppyer.

Det du kan gjøre med sverddragere er å kjøpe gravide fisk (samme med guppy). Det syntes veldig godt, hvis fisken er gravid. De skiller seg ut kan en si

Det å finne fisk som passer sammen er lett. Søk de opp i kunnskapsbasen. Om de spiser mindre fisk enn seg/eller om de er agressive står ofte. Ikke kjøp ciklider. De er veldig agressive, spesielt om de får egg og unger. Da blir de fryktelig territoriale, og alt som rører seg innen en viss radius vil bli angrepet, om det så er en plante, snegle eller fisk. Dette gjelder jo ikke mange, men vanlige fisk som er som dette er Palettciklider.

De aller fleste fisk passer med maller og tetraer, så lenge de ikke spiser tetraene
Pål Laumann
[URLBLOCK1]. Fantastiske farger, og flinke til å ta vare på yngel.


Vel.. Disse er kjente for å være kanskje skjøre og har en tendens til å daue etter ikke så lang tid. Boliviansk sommerfuglciklide er vel bedre da. De er mer hardføre!
SAE, kan jeg ha de sammen med antennemalle å neontetra??
Vet det er noen som er raske, å kan stresse endre langsomme fisk igjen, vil helst unngå dette..
Men så leste jeg at SAE vsr veldig effektive algespisere på en bestemt type alger.
Stimfisk, er det sånn 5 stk i en gruppe, eller mer??

Mange fisk kan jeg ha i akvariet, uten at det blir for mange?

hvis jeg har
10 neontetra
5 SAE
2 antennemaller
3 sverd dragere

blir det kaos?Synes det er litt vanskelig å lese seg til enda.
Høres supert ut! Med denne sammensetningen har du enda plass til mere fisk 5 SAE høres fint ut. Det vil nok fungere med 3 også, men stimfisk = jo flere, jo bedre!

Ett tips.. Denne antennemallen er denne, som bare selges som "ancistrus" (stort sett) i akvariebutikker. Heller ikke alle har barter, Det får de etterhvert som hannene vokser og blir eldre. Hunnene får ikke barter.

Angående antall fisk så snakker vi ofte antall arter. Du ser fort når det er nok og når det er for mye. De skal jo ha litt plass

Forresten så ville jeg heller valgt kardinaltetra. De er helt like som neontetra, men de blir bittelitt større og har finere farge. Helt lik som neon, bare at rødfargen ut gjennom hele kroppen! De er også kjent for å stime bedre enn neontetraene, noe som blir veldig mye finere og gir liv og lyser opp! De koster bare ett par kroner mere enn neon
tror du jeg kunne putta oppi 6 stk pakistanbotia??
Ja, absolutt. Sandsnegler er forresten å anbefale. Hjelper plantene dine med å vokse, holder rent, spiser dritt, vender og snur på sanda og hindrer eventuelle gasslommer.

Leste nå nettop fra basene:

Artens kroppsmønster forandrer seg markant med alderen, nettmønsteret og "snirklene i mønsteret blit tettere og finere jo eldre fisken blir, og bunnfargen mørkner også noe.

Det er jo noe å glede seg til, da!
Mathias Kippenbroeck
Ja, absolutt. Sandsnegler er forresten å anbefale. Hjelper plantene dine med å vokse, holder rent, spiser dritt, vender og snur på sanda og hindrer eventuelle gasslommer. Leste nå nettop fra basene: Artens kroppsmønster forandrer seg markant med alderen, nettmønsteret og "snirklene i mønsteret blit tettere og finere jo eldre fisken blir, og bunnfargen mørkner også noe. Det er jo noe å glede seg til, da! :)


Kjøper jeg sandsnegler??
pakistanbotia spiser ikke de opp da?

Gøy å ha fisker som man kan se trives!
Nei, kan fint ha sandsnegler med pakistanbotia. Sandsnegler er å få kjøpt av bl.a. Heidi Ingdal, Cherhan og mange flere.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap