Fersking søker litt råd

Hei

Jeg føler at jeg er ute på litt dypt vann her nå, men jeg må bare gjøre så godt jeg kan.

Min 4år gamle sønn fikk et bittelite (målebåndet sier 16L innvendig volum) akvarium med pumpe og lys i arv fra sin gudmor for noen dager siden. Nå har vi fylt det opp med grus/sand (mørk sådan, for den "så tøffest ut"), satt i ei lita sunken skute med hull i og to planter.

Nå trenger jeg/vi litt hjelp til å velge fisk!
Vi vil gjerne ha fisk som "synes" litt. Fargerike og gjerne med litt størrelse på (over 2cm?).
Jeg ser jo helst at jeg slipper å fylle på nye fisker pga. over-dødelighet så de bør også være forholdsvis hardføre.

Nå har jeg skjønt etter å ha lest her at det er lurt å vente mer enn "noen dager" som den glade giver sa, med å sette i fisk.

Etter tre dager nå virker det som om temperaturen har stabilisert seg. I går kveld da jeg slo av lyset var tempen oppe i 27C, og i morres når jeg slo på igjen var den nede i 25/26C (Det er en sånn tape-stripe med temperaturmåler på karet) Det er vel ikke spesielt gunstig med varierende temperatur, men vi må nok realistisk regne med at vanntemeraturen kan svinge så mye som 3-5 grader i løpet av en uke. (Anslagsvis etter å ha fulgt med siste døgnet, vil jeg tro et sprang fra 23-28C i løpet av en uke kan skje). Men jeg kan jo ta feil, og at den holder tempen mer stabilt enn hva jeg mistenker.

Vi har også kjøpt strips for å måle vannverdier (5-i-1 test, ikke amoniakk), men har ikke prøvd de enda. Hva er verdier vi gjerne ønsker å se, og hvordan får vi justert dise verdiene til et nivå fisk liker?

Mitt ønske er jo å slippe å endevende (tømme) hele akvariet veldig ofte, så forslag til fisk og andre ting som hjleper til å holde hele kretsløpet i gang er velkomne. Om jeg kan slippe unna med å bytte noen liter vann i uka er det kjemeflott
Fant en hevert (støvsuger) der vi køpte sand, og den så veldig praktisk ut til å ta opp avfall fra bunnen uten å tømme karet og skylle sanda.


Så, for å sammenfatte: Flotte fargerike fisker som trives på liten plass og holder akvariet rent


Dette akvariet er egentlig ikke særlig fiskevennlig. Filteret er lite og av det jeg kan se, et merke og modell som ikke akkurat har noe kvalitetsstempel. Det vil sannsynligvis bli dårlig vannkvalitet.

Det du først bør gjøre nå, før dere begynner å handle fisk, er å lese litt om hvordan den biologiske rensingen av vannet fungerer. Du finner mange tråder om det her på forumet, blant annet denne kan være nyttig.

Når det er sagt, tror jeg egentlig du bør satse på å holde reker og fargerike eplesnegler i det lille 16 liters karet, siden det egentlig er for lite for fisk. For en 4-åring tror jeg det kan bli like mye stas med eplesnegler, som kommer i mange farger, for en eplesnegle kan han faktisk ta ut og holde i hånden Det er moro for småunger.

Om dere absolutt vil ha en fisk, så velg en kampfisk. Merk antallet; en.
Men les først mer om vannkvalitet og innkjøring av et akvarium, så slipper dere å finne fisken død eller syk.
Det filteret du har er en elite stingray 5 tenker jeg. Det som du kan gjøre er å skifte ut patronene som sitter på hver side inni filteret med blåfilter for da får du mer filtermedium og du slipper å huske på å bytte ut disse patronene hver måned. Jeg synes dette er et bra filter til små kar.Har de selv i alle størrelser. Men bytt ut de patronene for det er sånn kullgreier og må skiftes hver måned hvis ikke går avfallstoffene tilbake til vannet og forgifter vannet i karet. Du kan justere utblåset på dette filteret også som er veldig kjekt. )
Njaa, det der ser mere ut som en 10/15. Har hatt femmere og de har mindre "rister" nede som du ser

EDIT:
Det er en femmer ja.. Da er karet vanvittig lite, for elite stingray 5 er virkelig liten...! Anbefaler ikke fisk i det hele tatt...
Holder med mona o angående det med eplesnegler. Har to kar gående i stua for øyeblikket, det ene er et på 140 liter med blågurami, kuhlii-åler og eplesnegler i alle slags farger. Mange små og mellomstore, men tre av dem er virkelig svære, omtrendt som knyttneven på en baby! Disse er vel egentlig blikkfanget i karet, selv om fiskene er fine de også. Det hadde nok også vært stas for fireåringen å kunne ta dem ut av akvariet og vise dem frem til venner og familie
Mathias Kippenbroeck
Njaa, det der ser mere ut som en 10/15. Har hatt femmere og de har mindre "rister" nede som du ser ;)

Ja uansett så spiller ikke tallet noen stor rolle her, det er disse patronene jeg mente burde byttes ut men blåfilter for å slippe å huske å bytte disse patronene......Jeg har alle både 5, 10 og 15 og jeg har modifisert alle mine og de fungerer kjempefint.)
Takk for raskt svar alle sammen

Snegle ser jo veldig greit ut. Fine var de også. Men vi må nok prøve oss på noen fisk også, hvertfall til å begyne med, hvis ikke blir nok guttungen litt skuffet Så får vi gjøre det beste ut av det.

Veldig nyttig info om filteret. Det er en Stigray 5. Jeg må høre på butikken her om de blåfilterne. Var ikke i heletatt klar over at det måtte byttes innmat i de jevnlig.

Disse sneglene spiser vel mye av algevekst som dukker opp om man gir dem sjangsen til det og hjelper til på det området?
Helt enig. Jeg har også 10 og 15, og de gir god strømning og ser ut til å filtrere ganske bra!
Eplesneglene spiser alger ja, men bør fores litt ekstra i tillegg hvis det ikke er god tilgang på alger, for eksempel med frukt og grønnsaker. De er omnivore, så bør også få litt proteiner.
Bare litt tilleggsinfo: Plantene skal tas ut av potta, vatten fjernes forsiktig fra røttene og plantes i grusen. Den til venstre er en anubias og trives ikke best plantet i grusen men festet på en rot feks
Da er "omplanting" satt i gang og ei lita tre-rot blir anskaffet i ettermiddag

Når det gjelder det der filtret, så legger jeg ved bilde av det som står i (de "patronene" på siden). Ser ut som småstein inni en blå plast-dings. Er dette de orginale som må byttes, eller er dette de såkallte "blåfiltrene"?
Komadyret
Takk for raskt svar alle sammen :) Snegle ser jo veldig greit ut. Fine var de også. Men vi må nok prøve oss på noen fisk også, hvertfall til å begyne med, hvis ikke blir nok guttungen litt skuffet ;) Så får vi gjøre det beste ut av det. Veldig nyttig info om filteret. Det er en Stigray 5. Jeg må høre på butikken her om de blåfilterne. Var ikke i heletatt klar over at det måtte byttes innmat i de jevnlig. Disse sneglene spiser vel mye av algevekst som dukker opp om man gir dem sjangsen til det og hjelper til på det området?

Ja tenkte det var en 5 i et så lite kar så er det ikke plass til større. Har nr 10 i 3 av 30 literne mine og de fungere mye bedre enn fluval 1 som jeg har i de andre to. På dyrebutikken har de sånne små filter pakker som er blåfilter de kan du bare klippe til så store biter du får til og sette de der patronene sitter. Jeg byttet også ut de svarte filterne som sitter lenger ned med større blåfilter men det renger du ikke gjøre med en gang. Man får plass til mye større filter enn det som er inni den tuppen og den trekanten som er der. Når du har fått byttet ut patronene og de har gått i 4-6 uker så kan du evt bytte ut de andre og klipp de mye større enn det som er fra før....Lykke til...
Komadyret
Da er "omplanting" satt i gang og ei lita tre-rot blir anskaffet i ettermiddag :) Når det gjelder det der filtret, så legger jeg ved bilde av det som står i (de "patronene" på siden). Ser ut som småstein inni en blå plast-dings. Er dette de orginale som må byttes, eller er dette de såkallte "blåfiltrene"?

Dette er det du skal erstatte med blåfilter. Jeg skal ta et av mine og ta bilde av de sånn som de ser ut innvendig etter en modifisering. De patronene der skal du bytte ut med blåfiler. Skjær til biter så store som du får plass til inni der patronene har sittet. Hele den patronen kan du bare kaste...bilde kommer snart...
Nå er apparatet mitt tomt for strøm så hvis ingen andre har bilder av en modifisert elite stingray så kommer det i løpet av kvelden. )
Da har jeg bytta ut småstein i pumpa med blåfilter. Tror jeg fikk det til riktig bra. fyllte fint ut det romet som den kasetten lå i uten at jeg klemmer det når jeg setter lokket på.
Og en fin liten trestokk ligger og trutner og bli tung og fin i ei bøtte. Satser på den synker for egen vekt i løpet av morgendagen. Det ser hverfall bra ut
oj så kjapt...da trenger du vel ikke noe bilde??? lader apparatet enda ...lykke til)
Nei, den skjæringa av filter og tilpassning gikk greit

Nå er det bare tålmodigheta det skorter på, like mye min som guttungens
Så får vi se etterhvert hva vi sjangser på å putte oppi der. skal ta oss en tur til uka og se i butikken hva de har av utvalg. Hadde vært flott om de hadde en skikkelig fin fargerik fin snegle, så jeg fikk vise han noe ordentlig, ikke bare bilde
Ja det er bra. Snegler er perfekte for unger og de finnes i mange fasonger og farger. Masse snegler som selges under rubrikk her inne. Ikke kjøp store snegler for de lever så kort. Snegler på 1-2 cm er perfekte startsnegler for da får du se at de vokser osv og mye som skjer med de under oppveksten. Lykke til. )
Komadyret
Skal ta oss en tur til uka og se i butikken hva de har av utvalg.


Ikke gå i samme fellen som mange nybegynnere gjør nå Stå der i butikken og la barna få bestemme hva som skal kjøpes inn går som oftest dårlig. Du aner ikke noe om størrelsen den fisken vil få når den blir voksen, eller hva den krever av stell og fôring. Og i 16 literen deres er det utrolig få fisk som passer.

Og det å spørre butikkpersonalet er dødfødt, det er et sjansespill om du får et sannferdig svar eller bare svada. Det er mange her inne som har postet innlegg der de forteller om butikkansatte som har påstått at "jada, det går bra" når kunden spør om det passer med en paroonhai i 60 liters karet deres... (den blir 3 meter i naturen!!)

En annen ting er at du ikke vil finne de flotte fargerike eplesneglene i butikker. Om de har, så har de eventuelt bare gule. Det er altså lite snegler i butikken. Eplesnegler er noe som oftest selges mellom akvarister privat, på rubrikkforumet her. Du får lilla, blå, hvite, rosa og gule eplesnegler for eksempel. Her kan du se etter eplesnegler.
Det ser ut som helt vanlig stein i stingray 5 filter jeg har.
Du må ta plantene ut av plast koppen og rengjøre godt ved røttene slik at ikke noe svamp er med tilbake til akvariet. Jeg skyllet plantene godt i vann klippet og trimmet noen røtter da ble det helt tomt for svamp.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap