Hjelp til kampfisk

Jeg er såkalt nybegynner, og jeg vedder på at MANGE før meg har spurt om dette, men det er greit å få et direkte svar enn å søke rundt for hva andre har sagt

Jeg har noen få spørsmål:

for to dager siden kjøpte jeg en sikkelig fin blå kampfisk hann.
Han er kjempegrei, litt sky, gjemmer seg her og der... menmen..
Jeg har han i et lite men romslig 12l akvarium, med en plante og en liten
dekorasjon som ser ut som en stein bro.
Har også vannpumpe som han tydeligvis er VELDIG glad i!
Han henger stadig rundt pumpa, slynger seg rundt ledningen og gjemmer seg bak den og sånnt.

Spørsmålene er:
- Trenger jeg varmekolbe?
Vannet mitt er sånn cirka romtempratur og dama i butikken sa
at det var greit å ha kampfisk uten varmekolbe.

- Fisken min spiser ikke! Jeg gir den flakfor foreløpig, Tetramin heter det.
Har hørt at kampfisker muligens trives best med frossenfor, men kan det være noen årsaker til at han ikke spiser flakforet?
Han spiste noen få flak en gang men... så spytta han de ut!!
Jeg vet ikke hva dette er og håper på noen svar!

- Jeg skal ta med vannprøve å teste vannet i dyrebutikken om tre-fire dager, men jeg lurer på om det er vanlig at vannet er litt "melkete" i starten... det er ikke mye, man kan såvidt se det, men vannet er ikke helt 100% klart og fint.

- Hvor ofte bør jeg kjøpe ny sånn svamp-ting til rensepumpa?

- Kan det være noen årsak til at fisken min bare henger rundt den pumpa hele tiden? Han gjemmer seg bak den og flyter sånn stille over den og sånnt.
Hele tiden assa, en sjelden gang svømmer han litt her og der og gjemmer seg inni planten og sånn.

- Kan det hende at en pumpe kan være for sterk for akvariet? jeg har et 12l akvarium og når kampfisken min svømmer foran der vannet pumpes ut blir den blåst avgårde i stor fart!! Da syns jeg så synd på han og lurer på om dette ikke er farlig, eller om jeg muliggens bør skaffe en ny, "svakere" pumpe.

- Siste spørsmål, dama i butikken sa jeg kunne ha opptil 2 maller og 5 stimfisk sammen med kampfisken... er dette sant?

Takker på forhånd til de som tar seg tid til å svare!!
Tusen takk ^^
Hei, du kan lese en del om betta her
Hei jeg er selv nybegynner når det gjelder kampfisk så da er vi to.
Du sier han ikke spiser og det kan jo være at han nettopp har flyttet inn og at det kan ta noen dager før han føler seg hjemme. La ha få ta tiden til hjelp så kommer det seg nok. Det finns også eget bettafor både som flakfor og pellets. Mine elsker begge deler. Røde mygglarver vil de også ha.
Jeg ville også fått tak i varmekolbe for kampfisken liker å ha det godt og varmt.
Hvilken pumpe har du ? De liker ikke sterk strøm og det kan være derfor han henger rundt pumpa for der er det jo minst strøm...Jeg anbefaler elite stingray nr 5 for den er liten og utblåset kan du regulere og la stømmen gå inn i siden på karet så demper du strømmen med det. Jeg har det selv i en bolle på 20 liter og det fungerer veldig bra.
Hvor lenge har karet vært i drift? Du bør ordne deg med dråpetester for Ph, gh, og nitritt.
Hvis karet er nystartet er det normalt at det kan være tåkete i starten men det vil gå bort etterhvert. Det kan også skyldes overforing og da dårlig vann. Har du noen andre dyr i karet? Du kan absolutt IKKE ha flere fisker i karet, det er uvitenhet fra dyrebutikken å si at du kan ha flere fisk. Du kan ha noen få snegler for de liker kampfisken å utforske. Det er en fisk med mye personlighet og nysgjerrighet i seg. Jeg banker bare forsiktig i glasset så kommer mine svømmende bort til glasset og det er kjempegøy. Veldig sosial fisk. Du burde vel hatt litt større kar min 20 liter men du får gjøre det beste ut av det. Prøv å fang fiskens oppmerksomhet for det liker den...)
grumset i vannet kommer nok fra sanda vis du nettop har starta det. prøv å sett et speil foran fisken så for du nok litt liv in
counterkris
grumset i vannet kommer nok fra sanda vis du nettop har starta det. prøv å sett et speil foran fisken så for du nok litt liv in


Nei, nei, ikke sett speil foran kampfisken! Da tror den at det er en rival og vil konstant prøve å jage den vekk/ drepe den. Det kommer til å stresse den veldig.
At kampfisken henger rundt pumpa og ikke aktivt undersøker hele karet med jevne mellomrom tyder på at strømmen er for sterk.

Kampfisker trives med huler de kan gjemme seg i, tett beplanting og flyteplanter som demper litt for lyset. Vil også anbefale at du får han over i større kar etter hvert, siden alle fisker trives bedre jo større plass de har.

Det er ikke greit å ha kampfisk uten varmekolbe, de kan leve i romtemperatur, men trivselstempen er hele 27-28 grader.

Og ja, de foretrekker frossenfor. Muligens har han ikke helt funnet seg til rette ennå og det er derfor han ikke vil spise, eller han mistrives pga altfor sterk strøm og hvis karet er ganske bart hjelper ikke det heller. Forelsår at du kjøper noen flere planter og frossenfor, f eks artemia.

Men husk at kosten burde varieres litt da, du kan alltids bruke pellets som hovedfor og supplere med frossenfor 2-3 ganger i uka, men personlig har jeg kjøpt 3 forskjellige typer frossenfor som jeg bytter på å fore, og mine kampfisker har blitt så bortskjemte at de ikke engang vil røre tørrfor
Nå har jeg flyttet pumpa sånn at den står og pumper ut mot kortsiden av akvariet, før stod den på langsiden.
Ser tydelig at han liker seg bedre nå.
Han svømmer mer rundt og jeg vurderer å skaffe flere planter for han liker seg godt "inni" planten.

Hva ligger prisen på frossenfor på?

også lurer jeg på en ting til,
foreldrene mine er skilt og annenhver uke er jeg hos mamma.
Kan fisken stå i en uke uten mat??
Mamma bor ikke så langt unna pappa så det er null stress å komme oppom pappa og mate han.
Men jeg lurer på om det går fint hvis jeg mater han en uke, for så å la han "faste" i en uke.
(Akvariet står hos pappa skjønner dere ;P)
Jeg ville ikke latt han gå en uke uten mat. Kan du ikke vise pappa hvor mye ca han kan få av mat evt lage små doseringer i små poser til han som han bare har i karet.? De skal jo ikke ha så mye mat hver dag. Eller du kan stikke oppom 3 dager ol for uka å mate han? Det er jo koselig både for deg , pappa og fisken...)
Fisk kan klare seg uten mat en uke eller to, i forbindelse med ferie feks. Men at den skal faste en hel uke jevnlig året rundt høres ikke noe særlig ut. Kan umulig være noe godt for fordøyelsen heller?

Jeg syns Heidi sine forslag var bra. Komme innom å mate 3 ganger eller dosere opp til din pappa
Takk igjen for gode forslag
Jeg hadde tenkt på det, å komme oppom 3-4 ganger å mate han.

Men dette tror jeg vil være siste spørsmål jeg har,
jeg skal ta en slik vanntest hos dyrebutikken om 2-3 dager for da har jeg hatt
fisken i en uke og da er jeg blitt rådet til å ta med vannprøve.

Vannet mitt er fortsatt litt hvitaktig grumsete, hvor lang tid vil det ta før dette går over? og hvis det ikke går over, hva gjør jeg da? fyller jeg nytt vann mens jeg oppbevarer fisken i en "bolle" med det gamle vannet til det nye vannet er klart??
og går det an å ha en algespiser sammen med kampfisken??

Unskyld hvis jeg har mange spørsmål, men jeg vil jo bare det beste for fisken min
For å få det vekk
Ida Joynt
Takk igjen for gode forslag :D Jeg hadde tenkt på det, å komme oppom 3-4 ganger å mate han. Men dette tror jeg vil være siste spørsmål jeg har, jeg skal ta en slik vanntest hos dyrebutikken om 2-3 dager for da har jeg hatt fisken i en uke og da er jeg blitt rådet til å ta med vannprøve. Vannet mitt er fortsatt litt hvitaktig grumsete, hvor lang tid vil det ta før dette går over? og hvis det ikke går over, hva gjør jeg da? fyller jeg nytt vann mens jeg oppbevarer fisken i en "bolle" med det gamle vannet til det nye vannet er klart?? og går det an å ha en algespiser sammen med kampfisken?? Unskyld hvis jeg har mange spørsmål, men jeg vil jo bare det beste for fisken min :D



jeg hade buta serka 5l vær dag for å pase på netriten i van og for å fotvek gromse: )
Nå er vannet mindre hvitt, det er faktisk veldig klart nå

Nå vet jeg alt jeg trenger å vite, har bare to små spørsmål:

Sover kamfisk?? Noen ganger går fisken min inni planten også bare "svever" han der, ikke rører på seg eller noe... da tror jeg han sover, det er litt søtt hvis han gjør det ^^

Men det viktigste jeg lurer på, kan jeg ha en malle sammen med kampfisken??
Kampfisken liger å legge seg litt neppå ja. Min har flere hvilesteder i karet og de liker huler. Min ligger enten inni planter, i hulene til kuhliiålene mine eller så henger den på hjørnefiltermatta. Den legger seg inntill filtermatta, sprer finner så godt den kan og lar seg suge fast

Du kan ha maller sammen med den, cory, otto, ancistrus osv funker helt fint.

ENDRET: Du har jo bare 12 liter. Da kan du bare glemme å ha noen maller oppi karet. Det er mer enn nok fisk med den kampfisken når det er så få liter med vann. Skaff deg heller noen snegler. Mange fine å få kjøpt her på forumet
Og en ting til.
Jeg har en 15 watts pære som lys.
den har varmet vannet så jeg trenger ikke varmekolbe!

Men...
jeg lar lyset stå på om natten.
Trenger jeg det?
Har hørt at man kan skru det av om kvelden skjønner du
Ida Joynt
Nå vet jeg alt jeg trenger å vite, har bare to små spørsmål:


Hehe, man er aldri ferdig utlært i det å holde fisk Stadig noe nytt som dukker opp!
Fisken din vil nok sette stor pris på å få hvile mørkt om natta. Dessuten vil du risikere å få mye alger hvis lyset står på for lenge. 10 timer i døgnet er sånn passe
Lisbeth
[QUOTE=Ida Joynt] Nå vet jeg alt jeg trenger å vite, har bare to små spørsmål:


Hehe, man er aldri ferdig utlært i det å holde fisk Stadig noe nytt som dukker opp!

Neinei :P
Det er enda mye jeg bør oppdatere meg på,
men nå vet jeg alt jeg lurer på så lenge mente jeg :P

Endret innlegget lengre opp, men legger den i en ny post så er jeg sikker på at du får den med deg

ENDRET: Du har jo bare 12 liter. Da kan du bare glemme å ha noen maller oppi karet. Det er mer enn nok fisk med den kampfisken når det er så få liter med vann. Skaff deg heller noen snegler. Mange fine å få kjøpt her på forumet
Ok

Har snegler noen spesiell hensikt eller er de bare "kule"?
Hadde vært gøy med noe mer liv i akvariet
Hvor mye koster en snegle?
Hvor mange bør jeg ha??


Setter ENORMT god pris på all feedbacken, alle her på forumet er veldig greie og både jeg og fisken min takker for at alle hjelper til med å fikse det flott i akvariet
Grattis med Kampfisk.
Man skal lære noe så lenge man lever
Jeg har selv en Kampfisk, han heter Oskar.. & lever i en 19 L sammen med 3 gule eplesnegler. Disse går veldig godt i sammen.
Har prøvd å ha annen fisk sammen med han & det gikk veldig dårlig, ente med en død fisk.
I karet til Oskar er det en stokk & 3 planter. Har ingen varmekolbe da lyset varmer opp vannet & ute i naturen er det også kaldere i vannet om natta.
Så ikke noe problem med å skru av lyset.
Men hvis de er veldig kaldt på rommet der akvariumet står, ville jeg kanskje vurdere en varmekolbe til vinteren.

Her er det bare å spørre, mange som kan svare deg
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap