Senking av ph

Hei!

Tenkte jeg gradvis skulle begynne å senke pH i 240 literen min. Brukte Amtra eikebarkekstrakt til å senke den ned til 6,5. I dag var planen å senke den enda litt til, tok ett kontrollmål først, men da var pH oppe i 7,6 +/- igjen..

Mistenker at jeg har noe i karet som hever pH.. kH er på 4, kan det være det som gjør det?

I karet har jeg biltema sand, røtter, og noen stener. Visst det skulle være noe, så kan jeg ikke forstå annet enn at det må være stenene. Har lagt to stener i ei bøtte med vann, som skal få stå ei stund, så skal jeg ta å måle pH'n.

Har fisker som liker litt surere vann, så utrolig kjedelig at den ikke holder seg nede.
Inaktiv bruker
Eikeløv senker phen
Hadde 5-6 eikeløv blader oppi rett etter innkjøringen av karet, da jeg har fisker som visstnok er vant med dette fra biotopene deres. På mindre enn en uke raste phen fra ca. 7.5 til utenfor "målebarometeret" på dråpetesten min. Den kan måle ned til 5.0. Skrekk og gru - da var det en som fikk fiska ut bladene fort, gitt!
Så hvis det er målet ditt å senke phen, kan du kanskje prøve dette, gjerne legge de i en strømpe litt skjult hvis du ikke vil ha de synlig på bunnen?
Tviler på det var eikebladene som senket pH'en din så mye, tror nok det må ha vært en annen pH-senkende faktor i karet ditt. Hadde selv flere håndfuller eikeblader i min 54-liter, og merket ikke så veldig stor pH-senkning (fra 7 til rundt 6).
Problemet er ikke å få senket pH, der funker eikebarkekstrakt bra! At det tydligvis er noe i karet som øker pH igjen som er probelemet her.

Noen som har tips til hva dette kan være?
Har du målt KH`en i karet, altså bufferen til PH`en? Er den meget høy så kan den sørge for at Phen øker igjen. Den bør ligge fra 1-2 om du skal under 6,5.
Snakk om å være trøtt:P KH på 4 kan være nok til at phen øker igjen
Min ph øker med en halv grad på ei uke, veldig irriterende.
Jeg har maila litt med webzoo.net for å finne noe som kan holde ph stabil. De mener jeg kan ha i [URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=223&produktid=2033&Navn=08. Salter&HKatID=32]Amtra pH Konstant [/URL]når jeg har ønsket ph. Da skal den holde seg der.

Jeg har ennå ikke skaffet meg middelet og prøvd det så jeg vet ikke om det funker
Lisbeth
Min ph øker med en halv grad på ei uke, veldig irriterende. Jeg har maila litt med webzoo.net for å finne noe som kan holde ph stabil. De mener jeg kan ha i [URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=223&produktid=2033&Navn=08. Salter&HKatID=32]Amtra pH Konstant [/URL]når jeg har ønsket ph. Da skal den holde seg der. Jeg har ennå ikke skaffet meg middelet og prøvd det så jeg vet ikke om det funker ;)


Hmm, kan kanskje være kH'n som gjør det da. Ser Amtra har ett annet produkt på denne fronten og Amtra Trop .

Noen som har prøvd?
Test med en 10liters bøtte, og bruk vanlig dose eikebarkekstrakt. Om pHen da ikke øker så er det noe i karet ditt som øker den igjen. Og da er det mest sansynelig steinene som inneholder kalk e.l.
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Erik Telnes
Reklame for plussmedlemskap