Rot til plante

Hei!

Jeg leste på forumet her at noen planter liker seg best plantet til en rot.

Hva menes med det? En vanlig rot? Hvordan skal jeg da plante planten til den roten?

Gjerne om noen har bilder

Har forresten en Anubsid barteri nana
Hei Ronjakaroline!

Vist du har en rot som egner seg i akvarium kan du feste f.eks Anubias til den.
Jeg bruker fiskesene ( fiskesnøre) og fester planten der jeg vil ha den på rota. Etter noen måneder har planten sansynligvis vokst og vil dekke store deler av rota.
På profilen min har jeg bilde av både Anubias og Javabregne i 375litern, som har vokst og dekket hver sin rot. Litt dårlige bilder da men.
Det samme kan du gjøre vist du har en stein som er litt ruglete. Planterøttene vil finne feste i små ujevnheter både på røtter og stein.

mvh.
Steinar
Mangrove røtter trives de best på etter min erfaring
Om det ikke er noe feste i rota. Kan du knyte den fast med fiske snøre men ikke stam til får hardt

Mvh: Kim Andre Martinsen
Mangroverøtter fåes kjøpt i akvariebutikk, og javabregne festes med stikk (super enkelt å ta bort strikken siden om den ikke løsner av seg sjøl, og skader ingen, hverken rot, plante eller fisk . Skyll mangrove rota litt før du tar den i akvariet, og om du er veldig redd for rødlig/brunlig vann (som du kan kjøpe dyre produkter for å få "Tetra ToruMin") kan du la den stå noen timer eller dager i er bøtte, da blir også ev luftbobler færre og den legger seg lettere på bånn.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap