Skifte av vann - kaldt vann rett i akvariet?

Nytt akvarium kommer om en uke og jeg lurer på en god del- Bl.a. hva er den rette måten å bytte vann på?

Kaldt vann rett fra springen?
Temperert rett fra springen?
Eller - kanskje det finnes noen bedre metode?
Kaldt vann rett fra springen, temperert med en varmekolbe.
Du skal bytte ca 30 % av vannet
Før bytta jeg 30% hver treje uke ca. Da varma jeg vann i kjele og blanda til ca rett temp med springvannet i bøtta. Prøve og å la bøtta stå litt så dem fikk ørlite tid til å bli litt mer rom temperert (altså før jeg helte på med vann fra kjelen). Og kanskje enda bedre om man bruker dusjen, da og ev. klor skal fordampe lettere ut.

Men nå som jeg har utvendig pumpe var planen å bare bytte vannet i pumpa ofte. Men har i det siste bytta overflatevann 10% (eller litt mer) hver uke. da det ikke er så mye gåre fint med kaldt vann. Selv blanda vann har jo ikke eksakt lik temp. Prøver å unngå ofte å helle rett på fisk osv. men ofte er mange fisk som liker en strøm med nytt, friskt vann, men da kommer'em sjøl. I pumpa har jeg og brukt kaldt vann.

Bruk kun kaldt vann, og event. varme det opp.

Når jeg tar vanbytte så skifter jeg 1/3 del av netto volum, som da blir 100l. Og fyller kunn kaldt vann fra kranen tilbake i karet. Funker fint som fy. Men, for der er et stort men. Når man bruker kaldt vann må man gå sakte frem. Tmp. må ikke falle mer en to grader ved fyllingen. Hvis ikke kan du se ting flyte ned strømmen, som du vil like svært dårlig at dem flyter sånn.

Mao. Ikke gi fisken kuldesjokk.. Lykke til!

P.S! For din egen og fiskenes skyld, les AKVARIESKOLEN her. Så kan du unngå de verste fellene i oppstarten.


ville ikke anbefale bare kaldt vann om du skulle skifte mer en 20 liter om gangen, men jeg pleide hverfall å helle vanne i det hjørnet varmekolba var(, og tilfeldigvis pumpa også). Og hverfall ikke bare helle i motsatt hjørne eller lengst vekk fra den. Da ble/blir jo vannet rundt den stadig skifta ut og.
her er en kalkulator som viser temperaturfall ved vannskifte, de fleste fiskene tåler temperaturfall på opp til 3 grader.

Jon
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap