Hvor ofte skifte vann?

Heisann, hvor ofte skal jeg skifte vann ? Jeg skifter 60-70% av vannet en gang i uken (54l akvarium), mens kompisen min skifter vann annenhver måned :p (30l akvarium)
1/3 av vannet i uka holder
Skulle nitritt dukke opp er det bare å skifte 1/3 flere ganger om dagen helt til verdiene har blitt bra Pass på tempraturen når du bytter vann

Mvh: Kim Andre Martinsen
Aner ikke hva nitrittnivåene mine er, men alt er sikkert fint
Aner du ikke hva vannverdiene dine er, anbefaler jeg virkelig å kjøpe dråpetester=) Å sjekke vannet er det førsta man gjør om man oppdager syk fisk eller mistenker at noe er galt, samt viktig å vite for eksempel PH når du skal velge fisk.
Dyrt med dråpetester :P Ting blir jo som det blir uansett... Har ei pumpe som er beregnet for akvarium på 200-300l. (750 l/h) med UV-lys. Ting går sin gang og plantene vokser Sikkert fint alt, har 2 bebisfisker og som trives..
Mikaelft
Dyrt med dråpetester :P Ting blir jo som det blir uansett...


Da har du misforstått litt... Hvis du tester vannet og finner noe galt har du mulighet til å gjøre noe med det De fleste dyrebutikker tester vannet gratis for sine kunder, men det er mye styr å måtte løpe til butikken hele tiden. Du bør i alle fall skaffet deg [URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=92&produktid=306&Navn=02. JBL Tester&HKatID=8]PH test [/URL]og [URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=92&produktid=307&Navn=02. JBL Tester&HKatID=8]nitrittest[/URL]. Koster ikke så mye på nett.

Jeg hadde følt meg helt blind uten vanntester. Du kan jo ikke finne ut hvordan vannet er bare ved å se på det. Det må testes. Jeg driver feks med fisk som liker vann med veldig lav ph. I springen er ph veldig høy. Hvis jeg bare hadde pøst på med vann fra springen til mine fisk ville de ikke trivdes så godt som de gjør og ha så fine farger. Heldigvis har jeg testet vannet i springen så jeg vet at den er for høy og tilsetter middel i vannet som senker ph før jeg heller det i akvariet.

Vanntester er ikke noe man skal kimse av

1/3 vannbytte i uka er en god regel.
Jeg tilsetter Aquasana og planteernæring..
Jeg synes også de er litt dyre, men ikke på nett da ;- )
Men det er ingen grunn til å ikke teste vannet! Jeg drar bare på dyrebutikken og får de til å teste det for meg jeg :- )
Mikaelft
Jeg tilsetter Aquasana og planteernæring..


Var det et svar på det angående vanntest? Jeg skjønte ikke helt?
Vil bare påpeke at det er dyrere å satse på at vannverdiene er bra, enn å teste om de faktisk er det eller ikke. Dødsfallene kan fort komme om du har høy nitrittverdi, når du tror at alt er toppers.
Nitritt + phtest koster vel ikke mer enn det du ville betalt for 2-3 billige fisk. Dødsfallene kan være langt høyere.
du skifter altformye vann om gangen. Du skakke skifte mer en 30% av vannet om gangen om det ikke er no helt spesielt. om om du skifter 30% (eller 1/3 om du vil) holder det med en gang i månden.
Men det beste er vel å skifte 10% i uka, det blir samme mengde vann som 30% hver tredje uke. sånn sett kunne du jo da ev. skifte 20% annenhver uke, men da kunne man vel likegjerne skifte 10% i uka eller 30% hver tredje, men om det passer sånn så ere jo ok.
Kristian Strømmen
du skifter altformye vann om gangen. Du skakke skifte mer en 30% av vannet om gangen om det ikke er no helt spesielt. om om du skifter 30% (eller 1/3 om du vil) holder det med en gang i månden. Men det beste er vel å skifte 10% i uka, det blir samme mengde vann som 30% hver tredje uke. sånn sett kunne du jo da ev. skifte 20% annenhver uke, men da kunne man vel likegjerne skifte 10% i uka eller 30% hver tredje, men om det passer sånn så ere jo ok.


Du skifter IKKE for mye vann! Er ikke noe som heter det. Det eneste som kan være et problem når man skifter så mye vann som du gjør, er at temperaturen i karet kan falle drastisk. Hvis du har fisk synes jeg 30% i uka er perfekt, mer hvis man har fisker som eter mat med mye proteiner (oksehjerte og slikt).

Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap