Slørhale fasinert

Hei
Har holdt på med dyr i alle år men aldri vært så forvirret som etter at jeg la inn ett innlegg her

Hadde en stakkars slørhale i en gullfiskbolle i nesten 8 år (arvet), gikk inn her og snuste litt rundt og fant at gullfisk bolle var FY.. Kjøpte et 54 l kar dagen etter, men fikk grei beskjed på forum at de egentlig ikke skulle være i noe annet en en dam så jeg har skaffet meg et 400l kar som er på vent når slårhalen min ble for stor. Alt for Kåre slørhale ble mottoet.

Kåre fikk dame og jeg var overlykkelig for noen stakkars dager. Så ble Kåre syk, finnråte var det nye ordet. Medisin ble kjøpt og gitt men Kåre døde.!
Den nye fisken greide seg helt fint. Hadde ett hat forhold til henne i en uke .Så sprakk akvariet og panikken rådde i heimen.
Nå har Tutta nytt 60 L kar med det hun bør ha. Tutta skal få være i dammen hos naboen om sommeren og overvintre hjemme hos meg (når hun blir for stor til akvariet)

Tanken min er at det er beder å bo hos meg enn i dyrebutikken

Men....det er så mye frem og tilbake at jeg er fryktelig usikker(som vanlig)
Det er en ganske negativ tone til slørhale/gullfisk i akvarium på forum...er det noen som kan dele noe positivt med meg når det gjelder disse og kan tipse meg litt om noen andre fisker jeg kan ha sammen med f eks to slørhaler i ett 60l kar.

Jeg leser mye og har tenkt til å være en god del glupere før jeg starter opp 400 l karet ( har alerede skjønt jeg har fått liter syke)
Nå skal ikke jeg "kaste stein i glasshus".. Har selv drevet med gullfisk i mange år, og også drettet disse. Men dette har da vært av "normale" varianter, og ikke slørhaler o.l.
Alle variantene gjør at noen krever mer enn andre.
Jeg vil strekke det så langt å si at vanlig gullfisk ikke en en akvariefisk i det hele tatt, men en damfisk.
Slørhalevarianter (som jeg tar sterk avstand fra) passer bedre innendørs i akvarier. Da de ofte er "svakere" og mindre ute av stand til å takle store temperaturforskjeller osv.

Uansett, du finner kansje litt mer positiv og spesifisert "input" på et spesialisert sted.
Ofte usikker
Jeg leser mye og har tenkt til å være en god del glupere før jeg starter opp 400 l karet :-) ( har alerede skjønt jeg har fått liter syke)

Hei!

Tror ikke du skal vere redd for å starte opp 400l, for det er vel bortimot det perfekte nybegynnerakvarie. Samme prosedyre ved oppstart som med mindre og større kar, bortsett fra at det er mye enklere å holde stabile vannverdier. De små karene som de fleste begynner med (inkl. meg selv.), er igrunnen for viderekomne. Da det er lettere å drite på draget med et lite kar en et stort.

Men er enig med deg at det kan vere en ide å skaffe seg mest mulig kunnskap når en starter med denne hobbyen er lurt. Men det er en ting å kunne det i teorien. Mens det er en del ting man ikke forstår, eller kan lære før man prøver det i praksis.

Hvis du sjekker opp på fiskebasen, og finner deg en verdensdel å ha fisk fra i et kar. Så kan det vere mye enklere å sette sammen fisk med tanke på vannverdier osv., men der er variasjoner der med. Hvis man i tillegg gjør sitt beste i å etterligne innredningen i karet etter hvilke forhold dem lever under i naturen (trenger ikke å vere biotop, men det hjelper) er det mye enklere å få fisken til å trives. Og når fisken trives, Da kommer de virklige fargeprakten til syne.

Velkommen i hobbyen, og lykke til videre.

Enig med Hakke over meg her.. du skal ikke være redd å starte opp 400-literen. Gjør det snart så det får stå å gå, så er det innkjørt før jul iallfall. I den så har du også større sjanse til å ha andre fisk også.

Jeg digger gullfisk jeg, synes de er flotte. Litt røff til tider i og med at de roter en del, de spiser også en del planter, men de har en deilig personlighet syns jeg. Vi har både slørhaler (dog kun den litt-lenger-slør-varianten, ikke de der kulerunde klumpete stakkars'ene) og gullfisker. Se bilder på profilen min.

Sammens med dem har vi Værål, en artig fisk med mye liv i. Den trives i kaldere vann enn andre akvariefisker, og er dermed ypperlig å ha sammens med gullfisk. Og de går så godt ilag.
Er sikkert andre fisker som også tåler kaldere vann, men jeg har ikke sjekket opp noe mer.

Lykke til, la oss få høre hvordan det går!
Jag tycker absolut att du ska sätta upp 400-litersakvariet så fort som möjligt. Slørhaler behöver mycket utrymme för att kunna växa naturligt. Här finns en bild på en helt vanlig slørhale som har vuxit upp under goda förhållanden:
http://www.dr.dk/P1/Natursyn/Udsendelser/2007/05/20070515110755.htm

Olle
Olle A
Här finns en bild på en helt vanlig slørhale som har vuxit upp under goda förhållanden: [URLBLOCK1]

Og her finnes et foto av en helt vanlig chihuahua som har vokst opp under gode forhold:
http://www.edgar-great-dane.com/photo%20038.jpg

Jeg forstår ikke hvorfor det er så vanskelig å innse at variasjonen mellom ulike gullfisk-raser er like stor som variasjonen mellom ulike hunderaser?! Det er knapt to måneder siden vi hadde den samme diskusjonen på dette forumet - i denne tråden.

Ellers har jeg stor forståelse for dilemmaet til "Ofte usikker". Å stille spørsmål om slørhalegullfisk på de fleste norske akvariefora blir litt som å spørre om dvergpudler på et jakthundforum.

Den dypere interessen for gullfiskvarianter har langt på vei dødd ut i Skandinavia, selv om det var en enorm interesse i mellomkrigsårene og langt opp på 1950-tallet. Nå må vi utenlands for å finne akvarieklubber som jobber seriøst med gullfisk, som f.eks. The Goldfish Society of Great Britain og The Goldfish Society of America; eller også internettfora som Site for Goldfish Keepers.

mvh
Svein A. Fosså
Tusen takk for alle linker og fin feedback.
Har kjøpt kompis til slørhalen idag så de hvertfall er to
Kommer ikke til å sette opp 400 literen før etter jul for jeg skal bruke lang tid på planlegge det. Det er så morsomt og kikke rundt og legge planer Hadde aldri trodd jeg kunne bli så fasinert av fisk, planter og mygglarver. Burde ha holdt meg til gullfisk bolle hi hi

Har laget et eget akvarium 18 liter til planter så jeg har til 400 liters karet Denne siden burde vært lagt ned for det er stor fare for avhengihet
Ofte usikker
Hadde aldri trodd jeg kunne bli så fasinert av fisk, planter og mygglarver. Burde ha holdt meg til gullfisk bolle hi hi

Må le av akkurat det du sier her, vi er mange i samme båt
SAF
Jeg forstår ikke hvorfor det er så vanskelig å innse at variasjonen mellom ulike gullfisk-raser er like stor som variasjonen mellom ulike hunderaser?! Det er knapt to måneder siden vi hadde den samme diskusjonen på dette forumet - [URLBLOCK1].

Og jeg forstår ikke hvorfor det er så vanskelig å innse at nitritt er skadelig osv...
Men du skal ikke se bort ifra et det kommer noen tråder om dette de nærmeste dagene. Det er i tillegg ganske sikkert mindre enn to måneder siden sist dette var diskutert på forumet.
Ja se, det kom jaggu en tråd i dag også.

Dette er et forum for diskusjoner. Nye medlemmer kommer til hver eneste dag.
Loomis
[QUOTE=SAF]Jeg forstår ikke hvorfor det er så vanskelig å innse at variasjonen mellom ulike gullfisk-raser er like stor som variasjonen mellom ulike hunderaser?! Det er knapt to måneder siden vi hadde den samme diskusjonen på dette forumet - [URLBLOCK1].

Og jeg forstår ikke hvorfor det er så vanskelig å innse at nitritt er skadelig osv...
Men du skal ikke se bort ifra et det kommer noen tråder om dette de nærmeste dagene. Det er i tillegg ganske sikkert mindre enn to måneder siden sist dette var diskutert på forumet.
Ja se, det kom jaggu en tråd i dag også.

Dette er et forum for diskusjoner. Nye medlemmer kommer til hver eneste dag. Og derfor er jeg ikke uenig med deg i prinsipp.

Mitt lille hjertesukk hadde mest med det å gjøre, at det er en viss forskjell på om påstandene kommer fra en nybegynner eller fra en med 30 års erfaring som akvarist. Men selvsagt; "I stand corrected, Sir!"

mvh
Svein A. Fosså

Slørhaler skaper ofte diskusjoner. I tillegg til papegøyefisk og diskus.
Når jeg tenker meg om så er tiden siden en heftig diskusjon om papegøyer langt på overtid...
Sikkert flere med 30 års erfaring som har meninger om den fisken også
Jeg sukker ikke fordi om folk har ulike meninger; men jeg tillater meg å protestere når subjektive meninger fremstilles som fakta.

Mvh
Svein A. Fosså
Bare å protestere det
Men å mene at folk skal innse variasjoner av gullfisk fordi man diskuterte dette i en tråd for to måneder siden blir litt feil.
Ettersom denne personen ikke deltok i diskusjonen den gangen.
Inte ens med 30 års erfarenhet är man 100% fullkomlig! Det är inte alltid lätt att veta vad man ska tro, men när folk kommer med bildbevis är det lätt att tro att de har rätt. Svein, vet du något säkert sätt att skilja en "chihuahuaslöjstjärt" från ett ungdjur av en större sort? Har zoohandlarna rätt när de säljer "miniscalarer" också?

Olle
"miniskalare" er vel da Pt.leopoldi, som faktisk blir en del mindre enn de andre artene..
Her kalles de ofte for "dverg skalare".
Nei Olle, du må nok ha et år eller to til før du er fullkomment utlært . Det var forøvrig ikke min hensikt å være nedlatende i min kommentar til fotoet du la ut, men snarere en morsomhet utfra det at jeg mener å ha diskutert gullfisk med deg tidligere. Kanskje jeg tar feil med hensyn til det.

Til fotoet du linker til. Dette er ingen slørhalegullfisk, men trolig en komethale som har fått absurde proporsjer. Den unormale kroppsformen skyldes kanskje for fet mat, men det kan også være høy alder som slår ut. Tilsvarende kroppsform er forresten ikke så sjelden på gullfisk som har vokst opp i naturlige eller kunstige jorddammer - se også http://www.jjphoto.dk/fish_archive/freshwater/carassius_auratus.htm

Det fremgår av fotoet du linker til at fisken kun har en enkel hale, ikke dobbel - hvilket kjennetegner såkalte slørhalevarianter ("fantails" og "veiltails" på engelsk). De fleste gullfisker med enkel hale blir større enn dem med dobbel hale. Den antatte verdensrekorden for en enkelthalet gullfisk er 59,0 cm totallengde (inklusive halen). Kilden for dette er (i følge Fishbase) "IGFA, 2001. Database of IGFA angling records until 2001. IGFA, Fort Lauderdale, USA."

For en slørhalevariant er det firmaet Tung Hoi i Hong Kong som innehar den antatte verdensrekorden med gullfisken 'Bruce' - se video på YouTube. I 2002 ble den ta angivelig bare to år (!) gamle fisken målt til 37,2 cm. Dette er også totallengde inklusive hale, t.o.m. mest mulig utdratt hale. Som det fremgår av videoen, utgjør halen dermed mer enn 1/3 av den målte lengden.

På TungHois web (http://www.tunghoiaquarium.com/e_version/jenis.htm) finnes en beskrivelse av hvor mye målrettet arbeide som måtte til for å klare å lage en slørhale som ble så stor. Og det tiltross for at Chan-brødrene som eier og driver TungHoi er to av verdens største og flinkeste gullfiskoppdrettere (med et enormt fokus på vitalitet og helse i fiskestammene sine). Det er altså svært langt fra vanlig at slørhalegullfisker kommer noe som helst i nærheten av sliek størrelser.

Guiness rekordbok skiller imidlertid ikke mellom gullfiskvarianter ...like lite som de fleste på dette forumet , så allerede i 2003 ble verdenrekorden flyttet til en fisk i Nederland - jfr. http://www.guinnessworldrecords.com/records/natural_world/fantastic_pets/longest_goldfish.aspx. Som det fremgår av fotoet på Guinness-siden snakker vi da igjen om en vanlig, enklethalet gullfisk.

Så til Olles spørsmål om hvordan man skiller "GrandDanois-gullfisk" fra "Chihuahua-gullfisk". Rent bortsett fra at INGEN slørhaler oppnår "GrandDanois-størrelser", er det ikke lett. De fleste variantene blir vesentlig mindre enn 37,2 cm-rekorden, mange blir sjelden mer enn 8-10 cm, de færreste blir mer enn 15-20 cm. Men det finnes ingen opplagt fasit. Noen oppdrettere avler for å få fiskene minst mulig, noen for å få dem størst mulig - alt etter hvilket marked de henvender seg til. I Asia er det ofte om å gjøre å få fiskene så store som over hodet mulig, men likevel skjer det nesten aldri at man ser slørhaler større enn 15-20 cm i utstillinger i f.eks. Singapore. For å få mer eksakt informasjon om antatte maksimalstørrelser må importøren be om dette fra sine leverandører. Det er selvsagt et problem når det meste (men heldigvis ikke alt) av gullfisk som selges i Norge er rimeligste mulig blandingsprodukt, langt, langt unna de prisene som betales for kvalitetsgullfisk i andre markeder.

Hva angår scalarer, er det ikke tvil om at det også her finnes størrelsesvariasjoner mellom ulike stammer, men benevnelsen "mini" stiller jeg meg noe tvilende til, medmindre man anser de største altum-scalarene som "maxi"-versjonen man måler mot.

mvh
Svein A. Fosså

PS! Vidar Alexander har selvsagt et poeng med leopoldi, som jeg i farten ikke tenkte på.
Får egentlig bare mer og mer lyst på gullfisk etter å lese slike tråder... Er det kverulanten i meg, tro - som gjør utslag?

Jeg syntes diskusjoner rundt størrelse på fisk og plasskrav er interessante, men vanskelige diskusjoner. Jeg syntes det er vanskelig å finne korrekte fakta, og selv om man gjør det så finnes det alltid andre kilder som sier noe annet. Og hvor troverdige er hvilke kilder? På bakgrunn av det er mange slike diskusjoner vanskelig, fordi man ikke er engang enige om premissene for diskusjonen. Eksempelvis; hvor stor blir en gullfisk?

Så har man de subjektive delene av det, som også er vanskelig å finne fakta på; hvor mye plass trenger en fisk?

Det er mao. vanskelig å bli så mye klokere av slike diskusjoner, syntes jeg. På den annen side, jeg syntes de er veldig spennende - og kanskje de viktigste diskusjonene man har på slike forum? Selv om man muligens er dømt til å ikke kunne komme til et entydig svar/konklusjon...
Tack Svein för dessa klargöranden!

Joakim, jag håller verkligen med dig om att det är svårt att hitta entydiga fakta om sådant här. Det är inte mycket som är så förvirrande, som när akvarister man upplever som kunniga påstår helt olika saker. Men visst är det ett intressant och viktigt ämne!

Olle
Apropos "kjempegullfisk"
Her er en tråd (med fotos) om den nye farsotten i deler av Asia og USA: Giant Orandas - se http://www.arofanatics.com/forums/showthread.php?p=6502626.

Oranda (løvehoder) er blant de slørvariantene som blir aller størst (verdensrekordholderen 'Bruce' som jeg nevnte ovenfor er en Oranda), likevel beskrives disse "Giant Orandas" som oppgis å nå 6 inch (= 15,24 cm) eller mer i lengde å være "extraordinarily large".

mvh
Svein A. Fosså
SAF
Her er en tråd (med fotos) om den nye farsotten i deler av Asia og USA: Giant Orandas - se

Ja, huff.
Stakkars fisken på det største bildet. Den kan da ikke ha rare synet.

Men linken var kanskje ikke ment som et hjertesukk over utviklingen?
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap