Tenker å skaffe meg 22 liters akvarium

Jeg har i en god stund hatt lyst til å skaffe meg et akvarium, men har ikke følt trangen til å faktisk gjennomføre det før nå. Jeg har sett meg ut en 22 liters variant av noe liknende denne tanken.

Jeg er student og bor i et veldig lite rom i et kollektiv sammen med fem andre folk, så det er ikke særlig praktisk med et stort akvarium uten et fast bosted.

Har lett etter fisker som klarer seg fint i så små tanker, og så langt har jeg ikke funnet noe veldig lovende. Utenom kirsebærrekene (som forøvrig ikke kommer opp når jeg søker på "tank størrelse i liter" fordi minstestørrelsen for kirsebærrekene er 10 liter, mens minstestørrelsen i søkemotoren er 20)
En koloni på 10 til 15 kirsebærreker burde vel gå fint i en så liten tank? (pøser selvfølgelig på med to-tre planter og et falskt rev)

Men jeg vil gjerne vite deres anbefalinger for en sånn tank. Jeg har allerede spurt hull i hodet på tre dyrebutikkansatte i løpet av de tre siste dagene.

Jeg har enda ikke sett meg ut et filter til akvariet, men det må vel bli et bunnfilter som filtrerer igjennom sanden.
Og det er en annen ting jeg lurer på; Hvis jeg kun har reker i tanken, hvor ofte trenger bunnen å rengjøres/"støvsuges"? Og siden rekene hovedsaklig holder seg på bunnen, er det noen fare for at de suges opp i slangen under rengjøringsprossessen?

Og siste spørsmålet jeg kommer på for øyeblikket: Hvis jeg skal ha fisk også i skvariet (regner med jeg trenger ei malle for å hjelpe til med algespisingen, eller noen andre småfisk hvis det ikke blir for trangt i tanken) så har fisk og skalldyr ganske forskjellige krav for hardhetsskalaen i vannet. Flere akvarieholdere jeg har snakket med har ikke nevnt det en gang, og andre har ikke giddet å måle det i det hele tatt (men dyra i tanken klarte seg fint likevel) så jeg har ikke trodd det var så viktig. En av arbeiderne i den lokale dyresjappa sa man bare trengte å måle verdiene sånn to ganger i året.
Det jeg lurer på er om det finnes et apparat som kan lese av verdiene i vannet, eller om vi er nødt til å bruke samme metode som PH papirene og lese det av via fargekoder.
Og hvordan fikser jeg det hvis verdien er for høy eller for lav?
student vil vell ha det så billig som mulig? sjekk ut europris.komplett kar med pumpe,varmekolbe,håv og no for for ca 600 mellom 40 og 60 ltr.
Som sagt så er plassen et større problem enn prisen. Derfor jeg vil ha et lite akvarium.
Men takk for råd om pengesparing, skal sjekke der heller
Etter hva jeg har hørt om europriskaret så er armaturet dårlig, lysrør kan ikke byttes ut og levetiden er rundt året. Karet er også i dårlig kvalitet, og prisen er omtrendt den samme som i dyrebutikk, styr unna

Men her er det plass og ikke pris som er et problem. Ja, du kan ha kirsebærreker i et 20 liters kar. Vil anbefale deg å kjøpe mose til dem, eller algekuler, de elsker å pille på dette. Samt røtter, som gjerne når høyt opp og forran filterutblåset, men det kan du også få til med falskt rev eller steiner. Da jeg hadde kirsebærreker var det et sted de ofte satt, og så ut til å like strømmen der oppe

Angående det å måle verdier, å gjøre det kun to ganger i året er tull. kjøp PH og nitritt-test iallefall, og dråpetester siden strips er for unøyaktige til akvariebruk. Test for nitritt ofte i starten for å finne ut når akvariet ditt er klart, samt i tiden etter du kjøper dyr siden det ekstra avfallet fra dem kan føre til nitritthopp. Jeg tester vannet for nitritt hver gang jeg mistenker at noe er galt i mine kar som er veletablerte, og PH ved vannbytte siden jeg senker ph i ett kar, og øker i et annet kar.
Skal du tilsette noe for GH og KH er det naturlig og også ha tester for dette, hvis ikke er det PH og nitritt du virkelig bør ha.

Ikke kjøp ei malle for å ha kontroll med algene, det har du ikke plass til. Skulle det bli vel mye alger kan du skaffe deg noen snegler, for eksempel eplesnegler. Eplene er flinke algespisere, og veldig dekorative med sine mange farger.
Unn deg selv et større akvarium hvis du vil ha fisk. Du har plass til mye mer enn 22 liter. Tenk litt på hvordan du kan flytte andre ting rundt i rommet for å gjøre plass. Hvis du finner 1 meter ledig veggplass kan du ha et 250 liters akvarium. Hvis du bare finner 75cm veggplass kan du ha et 120 liters akvarium. 60cm=73 liter osv. Mål og planlegg, så er jeg sikker på at du finner plass til noe større enn 22 liter.

Hvis du velger et rent rekeakvarium på 22 liter trenger du aldri å støvsuge. Det eneste som trengs er vedlikehold av filter og pussing av glass.
Forresten, apparat som måler PH finnes, men da må du ut med en 10-15 000 for å få et nogenlunde bra apparat, ikke noe for hoppyakvaristen akkurat:p

Link til akvarieskolen. Les særlig artiklene "veiledning om hold av ferskvannsakvarium" og "vannverdier".
Har hatt dårlig erfaring med europris. Trodde de hadde skjerpet seg, men tydeligvis ikke.

Men når det kommer til kirsebærrekene; kan dere anbefale noen fisk som trives godt sammen med dem, både i GH verdiene, og et kun 20 liter stort akvarium?

Og Håvard; de hadde et 40 liters akvarium av samme modell som 22 liters tanken. Så ikke så mye større ut, men den hadde innebygd filter og pumpe som en bonus. De får inn nye på Tirsdag, så jeg skal ta ned turen da og spørre og grave litt mer.
Ja, det finnes fisker som kan trives i 20 liters akvarium. Jeg har prøvd å holde kampfisk, nigeria killi og klovnekilli som skal kunne trives i et så lite vannvolum i 20 og 30 liters kar, og jeg må si at jeg egentlig ikke anbefaler dette. I småkarene døde fiskene fort, selv om alt tilsynelatene var bra, og de jeg flytta over til større kar da jeg begynte å kjøpe det blomstra opp både i helse og i utseende. Du kan ta et søk i kunnskap->fiskebasen på forumet her, helt øverst på sida. Kryss ut for max 20 liter. Der kan du også søke på hvilke vannverdier du vil at fisken skal ha.

Men som sagt, skal du ha fisk, gå for et større kar. Det er IKKE vanskelig å flytte et på 60 liter hvis det er det som skremmer deg, jeg har vært der sjøl
Var inne på siden med dette akvariet.

Bildet av akvariet er veldig misvisende (og det er også salgstrikset). Se på karret, se bildet av fiskene som er satt inn der.
Dette viset et saltvannsakvarium med mange fisk. Med andre ord er bildet forminsket.

Ser veldig fint og idyllisk ut, men du får ikke så mange fisk inn i det karret, dessverre.

Jeg har et 63-liters kar stående, juwel med innebygd filter/pumpe. Dette tar ikke store plassen, omtrent like mye plass som to potteplanter oppå en benk.
Mitt forslag er at du tar deg en prat med dine "samboere" og hører om de kunne tenkt seg å hatt et akvarium. vis de kunne det så kunne dere sammen investert i et litt større et til å stå på fellesarealet. dette har dere da alle sammen ansvaret for og må bli enig dere i mellom hvilke fisker og ting som skal oppi.
Jeg vill lagt på til en 45 liter med kun en kampfiskhann i og kanskje noen snegler.

Har selv en 60 liter med en kampfiskhann og en god del planter. Han liker å følge med på det som skjer og er ikke redd om det går mennesker forbi. Fisk med mye personlighet.

Har valgt 60 liter for å gi ham gode forhold, men tror nok 45 liter hadde gått greit også.

Du får akvarier på rundt 45 liter som ikke tar stor plass, f.eks
dette

eller dette

I det siste mener jeg det følger med grus og hov i tillegg til filter, varmekolbe og armatur.
Det førstnevnte ser ut som det førtiliters akvariet på dyrebutikken i nærheten. Har også innebygd pumpe og filter, og koster et par hundre kroner mindre.

Tenker meg sånn 10-20 kirsebærreker, to-tre Kuhlii åler, en eller to algespisere, og en stim på 8 til 10 Trigonostigma hengeli eller Kardinaltetra om det ikke blir for mye i en slik tank.
Illmad
Det førstnevnte ser ut som det førtiliters akvariet på dyrebutikken i nærheten. Har også innebygd pumpe og filter, og koster et par hundre kroner mindre. Tenker meg sånn 10-20 [URLBLOCK1], to-tre [URLBLOCK2], en eller to algespisere, og en stim på 8 til 10 [URLBLOCK3] eller [URLBLOCK4] om det ikke blir for mye i en slik tank.

Hadde jeg vert deg, hadde jeg nok satset på Trigonostigma hengeli eller Trigonostigma espei som antagelig passer bedre i et lite kar. Og passer best i forhold til vannverdier en kardinaltetraen.

Algespisere trenger du antagelig ikke. Hvis jeg ikke tar mye feil, så vil rekene ta seg av.

Kuhlii alene vil nok trives bedre om de er 4-5.

Og vips så har du et Asia-kar..

Hm, den kan bare ha 6 - 6,5 PH i vannet. Er det ikke vanskelig åholde vannverdien innenfor den skalaen hele tiden?

PS: Har nå ryddet plass på skrivebordet mitt. Fjernet noen hyller, og skal siden fjerne subbooferen til høytaleranlegget (hører veldig skjelden på høy musikk, så det vil ikke være noe problem for fiskene) så tanken får plass.
Eneste jeg bekymrer meg over da er om skrivebordet rikker litt for mye. Men skal jo gå to uker med bare planter og alger, så det blir heller ikke noe proglem for fisken. Isåfall kan jeg jo bare kjøpe ett ekstra bord og ha det ved siden av skrivebordet.

Nei, det burde ikke vere noe problem å holde stabil ph. Om ph'n er stabil er det Kh'n som avgjør. Har man en Kh på 3 eller mer, skal det ikke vere noe problemer med å holde en stabil ph så lenge man ikke har noe som inneholder kalk. Som hever ph'n i karet (det finnes mineralstener til reker som ikke hever ph.). Eller tilsetter Co², som kan forårsake ph svingninger. Så det trenger du ikke bekymre deg over.

Ph området fra-til, er den ph'n fisken trives best i og vil få best frem fargene. Om ph' er litt over eller under idialen, er det ingen grunn til panikk. Det ingen fisk liker er større og brå endringer i vannkvaliteten, enten det gjelder ph,Kh og Gh. Eller tmp.

Å senke eller heve ph'n littegranne i forhold til ph'n kranevannet, er heller ingen heksekunst..

Tilfeldig bekjentskap
© Bettina
Reklame for plussmedlemskap