Kjøpte meg et par planter, hvordan sette i?

Kjøpte meg et par planter for 85kr stk som skulle være lette å holde i live.

Rundt plantene var det plastiskk "vase" rundt og denne rare konsistensen som var et tykt lag rundt hele rota. Skal denne være på? Eller skal man pirka av det man kan av den?

Jeg tok av alt det rundt, så jeg håper det var riktig.

Legger ved bilde av planta
Plante i akvariet
heisan
ta bort krukka å stein ulla rundt planten,. få bort mest mulig siden det kan skade og irritere fisken,siden steinull/glava er laget av glass..

sett planten ned på ønsket sted, i sanden/grusen eller på en rot om det er en slik plante som skal festes på steiner eller røtter (Anubias,Java bregner)
Det er steinull rundt røttene. Du fjerner både potta og steinullen. Pell forsiktig av det du får til av steinulla, så skyller du forsiktig (med lunkent vann) av evt rester som sitter på røttene.
Javabregne på bildet
javabregnen skal ikke ned i sanden! den skal festes til en stein eller en rot ,.
filathor
javabregnen skal ikke ned i sanden! :) den skal festes til en stein eller en rot ,.


Hmm. Spurte han i butikken (Jan Holt Akvarium AS) om det var bare å sette de ned i sanda, og da sa han ja. Kan jo hende jeg har hørt veldig feil men..



Takk for alle svar!
Plante i akvariet
den planten som er avbildet er en Javabregne, og skal ikke ned i sanden da kreperer den ganske kjapt..
en annen ting er at man skal ikke høre på alt dyrebutikkene sier,. de vil bare selge,. og klart at de sier, plant planten i grusen,. for da kommer du tilbake å kjøper flere ) for du må ha nye!! ,.

hvor mange ender opp med feks gullfisk i et 60 liters akvarium eller i en gullfisk bolle, fordi butikkene sier at det går fint med gullfisk i små kar ??
-Gullfisk blir jo over 40 cm, andre extreme tilfeller er paroonhai,. som aldri burde være lov i handelen,. den blir 300 cm lang,. og over 250 kg tung,. men like vel selges den over en lav sko i dyrebutikkene.-

andre ting som ofte blir sagt i dyrebutikker er kjøp akvarium, vent en uke, kjøp fisk og sett dem inn,. det går bra,. 3-4 dager senere er fisken dau,. hvorfor? jo nitritt.

mye frustrasjon !!! grr

har også opplevd at butikker sier at filter ikke er nødvendig, samt at salt er bra,. pøs på.. blææææh sier jeg til sånt,.
eneste fiskene som jeg vet liker salt i vannet er levendefødende fisk og saltvannsfisk/brakkvanns fisk
og jaaaa,. når jeg nevner brakkvannsfisk,. de også selges som ferskvannsfisk til helt uvitende nye akvarister som opplever at fiskene de har kjøpt ender i bossdunken etter noen dager,. sukk!

jaja mye eder å galle det her,. uffa meg,.

ikke meningen,. men den planten du har , skal altså festes til en rot eller stein, da vokser den optimalt og blir penest,.
en annen ting er at det finnes masse planter som liker seg best i sanden også,. feks Amazon sverdplanter,hygrophilia,vallisineria etc etc,.


Ok, det er jo kjekt å vite.

Da har jeg flytta plantene over på det lille jeg har av lavasteiner i avkariumet. Ikke fått festa de noe særlig da jeg ikke har noe tråd eller lignende tilgjengelig, men de står da der hvertfall. Gjør ikke noe om det er litt sand på steinene?

Klarer den å gripe tak i steinen selv etterhvert?

Legger ved 2 uklare bilder da kamera ikke fikser det blå lyset som er i akvariumet og det blir for mørkt uten.
Javabregne
joda planten vil etter litt tid feste seg,. om den får stå i fred
det er ikke akkurat slik at den prøver å rive seg løs, men den kan kansje løsne vis det er nye sirkulasjon i vannet der den står.

Det gjør ingenting om det er litt biltemasand på steinen, det er bare at selve røttene skal være i vannet ikke nede i grusen.
Source
Legger ved 2 uklare bilder da kamera ikke fikser det blå lyset som er i akvariumet og det blir for mørkt uten.


Er dette lyset noe plantene klarer å nyttegjøre seg av da? Og vil fiskene trives i bare blått lys? Syns det så litt slitsomt ut jeg
Lisbeth
Er dette lyset noe plantene klarer å nyttegjøre seg av da? Og vil fiskene trives i bare blått lys? Syns det så litt slitsomt ut jeg ;)


Det vet jeg ingenting om da jeg fortsatt er rimeli fersk i faget

Men igjen så har jeg bare forhandlern å gå på her, da jeg spurte om akuratt dette. Han sa at det ikke var noe problem for denne planten, men mange av de andre han hadde ville sliti litt.

Jeg har et vanlig lysrør liggende også så jeg kan jo bytte, men det blir jo ikke like fint synes nå jeg. Hvis fiskene og plantene kommer til å dø pga det så er det jo lite vits å ha det blå lyset, men hvorfor selger de det da på en regn akvariumsbutikk?

Lyset er 15w T8 og karet mitt er 60Liter.
Akvarie belysning
moonlight belysning er fin til marine akvarier, i ferskvann vil den fremme algeveksten betraktelig.
Men fint lys joda,. bruker selv dette lyset sammen med aquastar lys, og får en fin balanse med det,.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap