Kjøpte meg en 43-liter

...med pumpe, filter, rekemat, og en sånn en som jeg bare må spørre om funker greit for fisk og, eller bare krepsdyr.

Har kjøpt meg to mosekuler og en helt vanlig plante som jeg ikke vet hva heter, og lurer litt på hvor lenge det skal gå før jeg kan sette dem oppi. Filteret er allerede oppe og går, ikke noe problemer der. Vannverdiene skulle det ikke være noe problem med, men jeg skal sjekke dem nå.
Plantene kan du sette oppi så fort vannet er varmt nok. Minst 18-20°C er det greit at det er før plante settes på plass. Det er jo tropiske planter, så de liker ikke kuldesjokk.

Det ser ut som alt er helt nyinnkjøpt her. Har du lest litt på Akvaforum før og plukket opp noen tips om innkjøringsperiode av akvariet før fisk kan settes inn...?
Et par tips om lesing for nybegynnere:
- Vannverdier
- Vanntest; hvorfor og hvordan?

Det finnes mye, mye mer info, men det er nok best å svelge litt av gangen

Vannforbedringsmiddelet du har fått med (JBL) er helt greit å bruke til fisk også.
Skal vente i 4-6 uket før fisk, men har skjønt det slik at å starte med et par fisk / reker etter 2 uker også er akseptabelt. Har jeg rett, eller er jeg helt på viddene?

Anywho; Nitrittnivået viste ikke en dritt, men PH'en var på 7,2. Bør jeg stikke til dyresjappa og skaffe noe greier for å senke nivået, eller funker det fint for plantene for øyeblikket.

Har ikke GK måler enda, ettersom jeg er blitt fortalt at PHen avgjør GK nivået, så jeg trenger ikke uroe meg for det enda.

Hva anbefaler dere meg å gjøre?
Illmad
Skal vente i 4-6 uket før fisk, men har skjønt det slik at å starte med et par fisk / reker etter 2 uker også er akseptabelt. Har jeg rett, eller er jeg helt på viddene? Anywho; Nitrittnivået viste ikke en dritt, men PH'en var på 7,2. Bør jeg stikke til dyresjappa og skaffe noe greier for å senke nivået, eller funker det fint for plantene for øyeblikket. Har ikke GK måler enda, ettersom jeg er blitt fortalt at PHen avgjør GK nivået, så jeg trenger ikke uroe meg for det enda. Hva anbefaler dere meg å gjøre?


Antar du snakker om KH? KH styrer pH, ikke motsatt pH'n din kan du senke, spesielt om du planlegger å ha sør-amerikanske. Ellers så er den grei. Det avhenger av hva slags fisk du skal ha!

Nitritten, den kommer nok Det å sette inn fisk etter to uker skal du ikke gjøre. Når du da får nitritt-sjokket så vil de dø, spesielt rekene. De er utrolig skjøre for endring av vannverdier, temperatur og for nitritt.
Foreløpig tenker jeg å skaffe meg et par tre Kulii åler, ti-tolv Kirsebærreker, og en åtte-ti sånne eller sånne eller en annen type stimfisk som kan trives bra i så små akvarier, og til forholdene specificert til de to førstnevnte.
En algespiser også muligens, om det ikke er nok med rekene og Kulii'ene.


By the way, hva mener du med Nitritt sjokket? Forårsakes det når man tar fisker i for tidlig?
Illmad
Foreløpig tenker jeg å skaffe meg et par tre [URLBLOCK1], ti-tolv [URLBLOCK2], og en åtte-ti [URLBLOCK3] eller [URLBLOCK4] eller en annen type stimfisk som kan trives bra i så små akvarier, og til forholdene specificert til de to førstnevnte. En algespiser også muligens, om det ikke er nok med rekene og Kulii'ene. By the way, hva mener du med Nitritt sjokket? Forårsakes det når man tar fisker i for tidlig?


Svaret på dette er: JA
Hadde håpet på et litt mere utfyllende svar, som hvorfor. Men antar det har noe med mangelen på alger å gjøre.

Hvor lang tid er minstetiden før man kan putte noe som helst oppi?
Om du leste linken som mona postet om vannverdier så står det ganske grundig forklart om nitrittsjokket
Fikk desverre ikke med meg det. Takk for påminnelsen
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap