Fisker, hæ?

På fredag kom kjæresten min hjem med en blomst i gave til meg, OG to fisker! Jeg har snakket om det tidligere at jeg har hatt litt lyst på fisker i en stor vase jeg har, så da hadde han kjørt å kjøpt 2 fisker, sand, og 2 flasker med noe som skal være i vannet dems.

Skriver her nå, i håp om å redde fiskene som sikkert ikke har det så supert, fordi jeg ikke vet om jeg har gjort noe riktig/galt med dem.

Nå svømmer de rundt i den store vasen(ca 10 liter) med sand i bunn.. Jeg har ikke tatt oppi dråpene i de to flaskene (sera nitrivec, og sera aquatan) fordi jeg ikke vet blandingsforholdet.

Det eneste jeg har gjort er å vaske sanden godt, og vaske vasen/bollen veldig godt, og fylt i rent vann.

I morgen åpner jo dyrebutikken igjen, så da kan jeg kjøpe ting til de, om det er noe mer de skal ha, MEN HVA?

Blir veldig glad om noen kan fortelle meg hva jeg bør gjøre med de for at de skal ha det bra=)

På forhånd takk
Du trenger ett akvarie. Ingen fisker fortjener å leve i en vase.. De bør ha god plass å svømme på og pumpe med filter. Hvilke fisker er dette?
Støtter 100 prosent innlegget over.

Det finnes ingen akvariefikser som kan være i et kar som er så lite som 10 liter.

Det beste du kan gjøre nå, er å bytte endel av vannet hver dag, ettersom du ikke har filter. Tapp kaldt vann fra springen og la det stå til det får romtemperatur. Hvis du ikke rekker det, kan du sette bøtta i varmt vann for å få opp temperaturen raskere. Det er viktig å unndgå store temperatursvingninger.

Det står på flaska hvor mye som skal til av vannforbedringsmiddelet.

(Regner med at dette er en seriøs tråd, selv om jeg nesten kan ha den mistenkt for å være en tulletråd bare for å få igang en diskusjon. Mulig jeg i så fall biter på som ei gjedde i sluktida.)
Hei! Tusen takk for svar!

Den ene fisken er en gullfisk, og den andre er helt sort med store øyne, og den litt mindre enn gullfisken.

Jeg absolutt IKKE greie på fisk og har aldri hatt fisker før, men er det ikke mulig å få de til å leve i en bolle?

Jeg har ikke plass til akvarium i leiligheten vår..
Huff, nå får jeg skikkelig dårlig samvittighet for fiskene, skulle aldri kjøpt de uten noe kunnskap om de.. Men jeg skal bytte ut vannet dems idag da, og ta oppi dråpene.

Men er det ingen råd dere kan gi meg, om de skal leve i en bolle?

Jeg kan dra ned å kjøpe en plante til dem hvis det er bra for oksygen og slik..
Men har ikke plass til akvarium..

Jeg er helt enig meg Gurimalle og Bente-Bent her.

Foresten, kan du ta bilder av fiskene?
Da får vi kanskje få vite hvilken fisker det er snakk om


PSu bør lese disse:
, og
.
Gullfisker eller andre fisker har ikke noe i en bolle å gjøre. Det kan sammenlignes med å sitte på ett pitte lite rom hele livet. Gullfisker kan bli store å krever stor plass. Les i kunnskaps basen på gullfisk å se hvor stor akvarie de skal ha.

Mitt råd til deg er å levere inn igjen fiskene til butikken eller gi de til noen som har akvarie.
En gullfisk blir 38 cm og trenger et akvarium på 200 liter.
Umulig å vite hva den andre fisken er, men trolig er det en fisk som trenger et akvarium med filter.

Foreslår at du leverer fiskene tilbake til butikken og bruker vasen til blomster fra din kjære. Levende dyr er ikke ment som dekorasjon. Hvis du er interessert i å holde fisk, så er det en flott hobby. Men det krever et akvarium. Hvis du skal pynte opp leiligheten, så finn på noe annet.
Unnskyld at jeg blir litt krass. Det er selvfølgelig flott at du søker råd når du først har fått fiskene. Men du finner neppe noen her som synes fisk i en 10-liters vase er akseptabelt. Uansett stryker de trolig med temmelig kjapt under slike forhold og du kommer til å bli lei når algene kommer rundt glasset.
Prøvde å ta bilde av de da.. Her er resultatet

Hei!

Den svarte er vel en slørhale-variant; altså en oppdrettsform av gullfisk. Den trenger som nevnt før langt mer enn 10 liter å leve i.
Får håpe kjæresten din også spanderer akvarium m/utstyr nå da...som blir nødvendig pga. gaven. Du må egentlig ha et 3-sifret antall liter for fisk som kan bli såpass store, og det kan du kjøpe brukt fra mellom 1000 og 2000kr (for brukt), og oppover til over 10.000 for et 300liters nytt akvarium med utstyr.

Husk, at hvis alt blir håpløst, så er det bedre å gi fiskene til noen med stort nok akvarium eller levere tilbake til butikken (hvis de ikke har gitt nok info, så bør de absolutt gi alle pengene tilbake).
Oj oj oj, skjønner jo at kjæresten din ville være snill, men å skaffe seg levende dyr før man vet nok om krav til stell osv er ikke så lurt.

Lever fiskene tilbake til butikken eller kjøp et større akvarie.

Vil anbefale dere å lese denne artikkelen: Akvarium for fiskenes skyld?
Jeg ville nok også levert inn fiskene, gullfisk blir altfor altfor stor om man ikke har særlig med plass. Hvis du virkelig vil ha fisk har man gjerne plass til feks et akvarium på 50-60l som gjerne blir solgt på dyrebutikker som en komplett pakke til nybegynnere. Da kan man gjerne ha litt med fisker oppi der (selvfølgelig som passer til akvariumet). Det er noe man gjerne har plass og råd til. Så kan man søke her på akvarforum etter fisker som passer oppi.

Selv fisk er levende dyr man må lese seg opp på for og gi dem et verdig liv. =)
Hehe
det er en panda gulfik som det kales
Plussmedlem
Det der er ikke en gang lov! Jeg blir arg og forbannet når jeg ser slike nedrige forsøk på å selge flere blomster. Samtidig vil jeg berømme deg VivaLa Hedda for at du har tatt konsekvensen av handlingen og søkt råd hos de mange smarte her på AF. Hadde jeg bodd i nærheten av denne butikken som solgte slike ting hadde jeg rapportert dem inn for Mattilsynet og de lokale veterinærmyndighetene. Dette kan umulig være "koscher" etter den nye loven og dyrevern.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap