Ph og gh på viftereker?

Tenker å skaffe meg en av disse, men er usikker på om de klarer seg i en to-til-tre uker uten tilsyn gjennom juleferien i likhet med kirsebærrekene.
Desuten så står det ikke foretrukket PH eller GH for best trivsel. På "tropehagen zoo" har man disse i samme tank som kirsebærreker og Kuhlii åler, så det burde vel egentlig gå fint. Men hadde vært kjekt å vite, dersom noen skulle sitte på infoen.

Uti fra denne siden, vil dem ha ph 6.5-7-5 og gh mellom 6-15.

Og denne oppgir ph 6.5-8.0 og kh 3-10


Viftereker og ph gh,..
som det er nevnt over så trives de utmerket i en gh fra 3 og oppover,ph fra 6.5-7.5.
Men viftereker er filter fødere, dvs at de lever av plankton,og sveve alger, forester, og små dyr som planarier,og andre små organismer..
denne reken anbefales i grun til godt inkjørte akvarier, siden et helt nytt akvarie ofte mangler riktig føde til en slik storspiser,. men er akvariet godt inkjørt,. kan du godt reise bort i 2-3 uker ,. pass bare på at du har god sirkulasjon i akvariet,. og god vannkvalitet,.

Dårlig vann er oftest det som tar livet av reker,.mht på skallskifte,..
Takk for svar, men jeg lurer på en ting til:

Det står i beskrivelsen at de er territorielle, men er ikke aggressive mot andre reker. Hva betyr egentlig dette? Kan man ha flere viftereker i samme tank, eller trives de best alene?
Og er det et problem for rekens "territorie" om det kommer kirsebærreker inn på dens område?

Dette er sikkert et veldig dumt spørsmål, me skitt au!
Viftereker
det som menes med at viftereker er teritorielle, er at de har en form for hakkeorden, og rang ordning,. det viser seg på farger på reken samt plassering av enkelte reker..
la meg forklare, la oss si du har 5-6 reker, du vil raskt se at noen plasserer seg strategisk til i nærheten av filter utblåset,. og der vil de stå,. om andre viftereker nærmer seg vil de bli jaget bort,.
en annen måte som amn kan se atd e er i rang på er fargene på rekene, noen er blå, noen rødbrune andre er mere kjedlige,.
alt etter rang og trivsel,
Har selv gabonreker, og de er enda mere territorielle innen for sin egen art,samt de jager discus med piggene sine om de kommer fornært,.
Jeg har 3 viftereker, den ene har jeg hatt i 3 år. Karet de går i har ph på 6-6,5 og gh på 2-3. Jeg tror 3 år er ganske lang levealder, går derfor ut i fra at disse vannverdiene er helt ok for disse rekene

Hos meg er de ikke så veldig teritorielle, det knuffes litt om den beste plassen foran utblåset men det er det hele
Tilfeldig bekjentskap
© Amanda Nagell
Reklame for plussmedlemskap