Fiskesammensttning i 240 l

Hei folkens


Jeg er en blodfersk akvarist som lurer på hvilke fisk som går godt sammen. Jeg har den siste tiden leste MYE i fiskebasen og på forumet.

Akvariet har nå stått en uke og jeg har fått "filter gugge" fra et etablert akvarium.

Vannverdier:
Ph 6,5 og Gh 7.

Innredning:
Bra med gjemmesteder, både i form av stein huler, røtter og planter. Sandbunn (0,8 mm - 1,5 mm).

Etter å ha sett på temperatur, Ph, Gh, min cm/l i karret og det jeg har funnet av andre opplysninger om fisken sitter jeg igjen med en rekke gode kandidater til de første artene jeg vil ha:

(panda?)pansermalle
kuhli ål
Palettciklide
Dverggurami
Sommerfuglciklide
Perlegurami
Værål
Ancistrus
(pygmé?) øksefisk
honninggurami
Sebrabotia

Hvilke av disse fiskene går godt sammen?
Hvor mange bør de ulike artene være?

Når kan jeg sette inn den første fisken?

Planen min var å sette inn en fisk eller to om ikke så mange dagene. Litt usikker på hvilken. Tenkte litt på et honninggurami par. Andre forslag?

Jeg tror nok noen vil anbefale meg å vente lenger, men med hyppige vannbytter og begrenset mengde med fisk vil det vel gå bra da?



Håper noen kan hjelpe en nyfrelst akvarist.
Salig fiskesuppe, fisk fra de fleste verdensdeler der

Jeg ville kanskje satse på en litt større ciklide i stedet for palett og/eller sommerfugl - de blir veldig "borte" i et såpass stort kar, f.eks Blå Acara eller Ildbuk passer bedre. Ellers stemmer jeg for en Corydoras art som.f.eks Panda som du har satt opp, Ancistrus er også ett must spør du meg.

Edit:

Spe på med en tetrastim (gjerne en av de litt større artene) så har du ett fint søramerikanskpreget kar
Du gjør nok klokt i å sette inn bare en eller to fisk til å begynne med. Jeg ville heller ikke valg de største først. Årsaken er at dersom du ikke har gitt filterbakteriene noe å jobbe med, altså næring i form av amoniakk eller fiskefor i den uken som har gått siden du fikk filtergugge, har du ikke fått noen stor bakteriekoloni, kanskje tvert om. Da blir det nesten som å starte helt fra scratch.

Tilfeldig bekjentskap
© Natalie S. Hårvik
Reklame for plussmedlemskap