- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Har jeg noen retter?
Har jeg noen retter?
Jeg var på en dyrebutkk idag, skulle bare kjøpe en rot og en algskrape. Men hun dama bak disken fikk meg til å kjøpe planter også. Problemet var att jeg ikke hadde bil og skulle gå ute i 35min +, det sa jeg til damen. Men hun mente d var ikke NOE problem.... selv om d er 10 minus ute. Når jeg kom hjem var vannet til plantene nesten som slush.... Og att hun prakket på meg sakte voksende planter, selv om jeg ville ha hurtigvoksende... siden jeg trenger det nå. Visste ikke at de var så dyre som 168kr for den ene og 109 for den andre....
Så nå sitter jeg her misfornøyd med noen planter jeg er skrekkelig redd for skal dø .... Har jeg noen retter til å få tilbake pengene om plantene dør?
Så nå sitter jeg her misfornøyd med noen planter jeg er skrekkelig redd for skal dø .... Har jeg noen retter til å få tilbake pengene om plantene dør?
Postet 17.12.09 kl 20:43
Endret: 17.12.09 kl 20:49
Var jeg deg hadde jeg gått tilbake uansett om jeg hadde rett til det eller ikke. Noen av de folka som jobber i dyrebutikkene er fryktelige til å skulle prakke på folk masse ting de ikke trenger. Hvordan går det med plantene? Lever de eller blei det bare tull? Var jeg deg ville jeg ihvertfall gått tilbake og klaga, ihvertfall med hensyn til at de kostet så mye.
Hilsen Malin
Hilsen Malin
Postet 17.12.09 kl 21:45
Postet 17.12.09 kl 21:50
Postet 17.12.09 kl 22:58
Ansvar
I forbindelse med en handel, har begge parter et ansvar. Selgeren skal ikke lure/forlede en eventull kjøper, og kunden skal etter beste evne ikke la seg lure!
Selv om dette forløpet ( Ut fra det trådstarter skriver ) kan være i grenseland, tror jeg en del forretninger helt har glemt effekten det gir, å imøtegå klage/reklamasjoner på en posetiv måte. Ingen reklame/annonse kan måle seg med god og posetiv omtale, samt at kunden sitter tilbake med det inntrykket av å bli hørt, fra den kundegruppen butikken skal leve av.
I mange tilfeller, taes det en kortsiktig gevinst, fremfor å legge grobunn for et langt og godt kundeforhold.
Er du medlem av en akvarieklubb? har inntrykk av det da kan være litt lettere å bli hørt!
Lykke til!
Hilsen Tore
Selv om dette forløpet ( Ut fra det trådstarter skriver ) kan være i grenseland, tror jeg en del forretninger helt har glemt effekten det gir, å imøtegå klage/reklamasjoner på en posetiv måte. Ingen reklame/annonse kan måle seg med god og posetiv omtale, samt at kunden sitter tilbake med det inntrykket av å bli hørt, fra den kundegruppen butikken skal leve av.
I mange tilfeller, taes det en kortsiktig gevinst, fremfor å legge grobunn for et langt og godt kundeforhold.
Er du medlem av en akvarieklubb? har inntrykk av det da kan være litt lettere å bli hørt!
Lykke til!
Hilsen Tore
Postet 17.12.09 kl 23:25
Akavari
har selv blitt (lurt) på tilsvarende måte i akvaributikk ..men det er altid en fordel å sette seg inn i hva en kjøper først skjekke pris .og hva en vill ha
Postet 18.12.09 kl 03:16
Skriv gjerne en oppdatering om hvordan dette gikk når du har fått snakka med butikken, Diine.
-----------------------------------------------------------
Etter mitt syn har du og butikken delt skyld her. At ekspeditøren sa det ikke var nooooe problem å gå ute i 35 minutter i 10 minus er selvsagt ikke bra. Ekspeditøren har nok det største ansvaret her, men du er ikke uten skyld du heller. Begge to burde tenkt at noe som er vått + kuldegrader + tid = frost-problemer.
At plantene var dyrere enn du trodde er ikke noe klagegrunnlag. Du valgte selv å gjennomføre handelen da du fikk vite prisen.
Fant du ut at plantene var saktevoksende etter du kom hjem, eller var du klar over det i butikken? Hvis du ba om hurtigvoksende, og fant ut at de var de slettes ikke da du begynte å sette deg inn i det da du kom hjem, er det grunnlag for å gå tilbake og klage - da har du blitt villedet under kjøpet.
I det store og hele handler det om hva du har gått med på med vitende og vilje i butikken. Har du blitt feilinformert bør du absolutt klage.
Uansett, med frostskadde planter ville jeg definitivt gått tilbake og snakket med dem, forklart at du syntes dette var veldig lite heldig, og du gjerne kunne tenke deg at du får en kompensasjon (f.eks nye planter). Husk å opptre saklig og rolig - det kommer man stort sett lenger med i slike sitiuasjoner, enn ved å "være sinna og stå på krava". En seriøs butikk vil som oftest se verdien av å få goodwill pga villighet til å ordne opp selv om det ikke nødvendigvis er bare deres skyld.
-----------------------------------------------------------
Etter mitt syn har du og butikken delt skyld her. At ekspeditøren sa det ikke var nooooe problem å gå ute i 35 minutter i 10 minus er selvsagt ikke bra. Ekspeditøren har nok det største ansvaret her, men du er ikke uten skyld du heller. Begge to burde tenkt at noe som er vått + kuldegrader + tid = frost-problemer.
At plantene var dyrere enn du trodde er ikke noe klagegrunnlag. Du valgte selv å gjennomføre handelen da du fikk vite prisen.
Fant du ut at plantene var saktevoksende etter du kom hjem, eller var du klar over det i butikken? Hvis du ba om hurtigvoksende, og fant ut at de var de slettes ikke da du begynte å sette deg inn i det da du kom hjem, er det grunnlag for å gå tilbake og klage - da har du blitt villedet under kjøpet.
I det store og hele handler det om hva du har gått med på med vitende og vilje i butikken. Har du blitt feilinformert bør du absolutt klage.
Uansett, med frostskadde planter ville jeg definitivt gått tilbake og snakket med dem, forklart at du syntes dette var veldig lite heldig, og du gjerne kunne tenke deg at du får en kompensasjon (f.eks nye planter). Husk å opptre saklig og rolig - det kommer man stort sett lenger med i slike sitiuasjoner, enn ved å "være sinna og stå på krava". En seriøs butikk vil som oftest se verdien av å få goodwill pga villighet til å ordne opp selv om det ikke nødvendigvis er bare deres skyld.
Postet 18.12.09 kl 11:46
I 10 minus bør butikken pakke inn planter og fisk uten å mukke, det bør skje automatisk. Forøvrig syns jeg planter og fisk bør pakkes inn året rundt. Det er ikke bare kulde som er av betydning. Det er lett å dulte borti noe og få hull på posen. Fisk har dessuten en mindre stressende transport hvis de pakkes mørkt.
Her mener jeg butikken har ansvaret alene. De vet at de selger tropiske planter som ikke tåler kulde, det er ikke påkrevd at du som kunde skal vite hvor mye plantene tåler.
Når det gjelder saktevoksende/hurtigvoksende plante må du nå være veldig sikker på at du ikke ble informert om dette ved kjøp. Er det riktig som du sier at du fikk opplyst at dette skulle være hurtigvoksende planter er også butikken ansvarlig her. Du har rett og slett blitt solgt feil vare! Prisen kan du ikke klage på, du har faktisk hørt beløpet, akseptert og betalt. Den må du stå for selv.
Ikke så lett å bare stikke tilbake til butikken med en gang for retur når du bor så langt unna, men ring i alle fall og forklar det som har skjedd så blir det sikkert en ordnings på det.
Her mener jeg butikken har ansvaret alene. De vet at de selger tropiske planter som ikke tåler kulde, det er ikke påkrevd at du som kunde skal vite hvor mye plantene tåler.
Når det gjelder saktevoksende/hurtigvoksende plante må du nå være veldig sikker på at du ikke ble informert om dette ved kjøp. Er det riktig som du sier at du fikk opplyst at dette skulle være hurtigvoksende planter er også butikken ansvarlig her. Du har rett og slett blitt solgt feil vare! Prisen kan du ikke klage på, du har faktisk hørt beløpet, akseptert og betalt. Den må du stå for selv.
Ikke så lett å bare stikke tilbake til butikken med en gang for retur når du bor så langt unna, men ring i alle fall og forklar det som har skjedd så blir det sikkert en ordnings på det.
Postet 18.12.09 kl 13:02
Postet 18.12.09 kl 15:24
Endret: 18.12.09 kl 15:26
Postet 21.12.09 kl 01:22
Postet 21.12.09 kl 09:55
Postet 21.12.09 kl 12:50
Postet 21.12.09 kl 14:28