Hvordan er filtrene som følger med slike startsett?

Hei

som sagt, hvordan er denne filtre/pumpen som pleier følge med disse startsettene i butikken. Feks AquaEl Econoline 54 liter startsett.

Tenkte handle et slik til yngel å til de blei i slagbar størrelse. hehe

Er disse filtrene noe tes? er de kun til mild belastning, evt burde jeg kjøpe ett annet inv filter, feks fluval 2 eller noe?
Trond Stegarud
...til yngel å til de blei i[B] slagbar[/B] størrelse. hehe


Skal du slå på dem altså? Hehe

Får vel føye til noe fornuftig i innlegget også
Ang. de filterne som følger med i sånne mindre startpakker, så er det sjelden eller aldri noe å skrive hjem om. Det er stusselige greier. Har kjøpt noen sånne sett og det går knapt an å ha fisk i karet. Jeg har bare kastet det filteret som følger med og kjøpt noe bedre selv.

Hva med f.eks. Eheim Biopower, den nye serien innvendige filtere fra kvalitets-leverandøren Eheim? De er yngel- og rekesikre Biopower modell 160 er 21,5 cm høyt og diameter 9,6 cm. Passer i en std 54 liter (de er vel stort sett 30 cm høye?).
Jeg har et par stk av modellen over, Biopower 200, og bruker dem i 85 litere (85 litere er 35 cm høye og der passer den modellen akkurat). Leverer prikkfri vannkvalitet, er gode på både partikkelfiltrering og biologisk.
hehe ja en skrivefeil der ja. blei veldig feil

Ja tittet såvidt på disse Eheim filtrene du snakker om. Kanskje jeg skulle prøvd ett slikt. takk for tipset
men da er jeg jo nesten opp på prisen på disse classics filtra fra Eheim, utvendig. Eheim Classic 2213 til 500kr.
kjøres 3 stk av disse den dag idag med ehem filtermedie pakker. 1 i 63literen, 2 stk i en 160liter.

Ikke lett å bestemme seg


Ang. de filterne som følger med i sånne mindre startpakker, så er det sjelden eller aldri noe å skrive hjem om. Det er stusselige greier. Har kjøpt noen sånne sett og det går knapt an å ha fisk i karet. Jeg har bare kastet det filteret som følger med og kjøpt noe bedre selv.

Synes du er litt i overkant når du skriver det her. Hvis det knapt går ann og ha fisk i sånne sett så hadde de jo ikke vært til salgs i de fleste dyrebutikker over hele landet.

Jeg kjenner mange som har kjøpt sånne sett og har hatt fisk i disse i flere år uten att det har vært noen problemer.

Det er mange nybegynnere som ikke har allverden og rutte med. De trenger ikke kjøpe utstyr til flere tusen. Nybegynnere skal kunne få lov til og prøve seg frem, feile og lære.
Kriz 85
Det er mange nybegynnere som ikke har allverden og rutte med. De trenger ikke kjøpe utstyr til flere tusen. Nybegynnere skal kunne få lov til og prøve seg frem, feile og lære. ;)


Jo, men er det noen som trenger gode filtre så er det jo i alle fall nybegynneren? Jeg syntes nå det er bedre å legge noen ekstra kroner i et godt filter, enn at fiskene stryker med av nitritt/ammoniakk pga underdimensjonert filter...

Når det er sagt så er min erfaring at det er stor variasjon i filtrene som følger med de forskjellige pakkene. Kjøper du et juwelkar så er det et godt filter med f.eks. De Dahls pusher pleier også ha med fornuftig filtrering.
jeg poster på nybegynner forumet, har drevet med akvarie i 1 år nå, så er fortsatt nybegynner, men begynner jo skjønne endel

men 400-500kr i en annen pumpe er jo ikke noe problem, her har det gått med maaaange tusen and still countin', hehe

takk for respons
Jeg er stort sett enig med Mona anngående medfølgende filtre. Unntak finnes så klart. I min 41l startpakke fulgte det med Fluval 1+ Umodifisert er dette helt ubrukelig. Går seg tett etter kort tid, og pga elendig design blir bare halparten av den bittelille svampen som er inni benyttet. Modifisert er derimot Fluval 1+ et helt greit filter.

Så med litt innsats kan en del av disse dårlige filtrene bli brukende, men det er kanskje for mye forlangt at en nybegynner skal begynne med slikt?

Når det gjelder Eheim Classic vs. biopower ville jeg valgt classic. Ikke fordi det nødvendigvis er bedre, men fordi det frigjør plass i akvariet.


-Tim
Enig med Tim. Utvendig filter ville jeg også gått for. Jeg tenkte ikke på det akkurat da jeg svarte, eller jeg fikk det for meg at det var innvendig det var nødt til å være i dette tilfellet

Er ikke Eheim Classic dyrere enn det? Ikke verst (har ikke sett på de) Da er det helt klart bedre å velge det.
ja stemmer, tror det blir enda et classic filter

altså det å modifisere en fluval 1 hadde jo gått ja. har modifisert en fluval 4+, funker fjell.

neida er ikke for mye å forlange at en nybegynner skal begynne med slikt, jeg ser på meg selv som en litt vidrekommen nybegynner, hehe.

mona o
Enig med Tim. Utvendig filter ville jeg også gått for. Jeg tenkte ikke på det akkurat da jeg svarte, eller jeg fikk det for meg at det var innvendig det var nødt til å være i dette tilfellet :-) Er ikke Eheim Classic dyrere enn det? Ikke verst (har ikke sett på de) Da er det helt klart bedre å velge det.


Jo. Classic blir dyrere, da filtermateriale kommer utenom. Det er inkludert på Biopower ikke sant?


-Tim
har endel slik filtermedie fra eheim liggende, slike makkaronni saker hvis dere skjønner. hehe pluss har noe grov blåsvamp og vatt, så får sikkert fylt den

Reagerte mest på utsagnet om att sånne akvarier man får kjøpt som start-sett nesten ikke var brukelig til og ha fisk i..

Ellers har jeg ikke så veldig peil på filter i pumper.

Jeg bruker selv en pumpe som har vært i et sett i mitt akvarie på 60L.
Jeg kjøpte et brukt sett en gang, mest for alt utstyret som fulgte med.

Er det noe jeg burde sjekke ang pumpen? Det virker som det går som det skal. Har stått i akvarier rundt 1 uke nå. De som hadde det før hadde rengjort det visstnok. Er det noe jeg bør sjekke? Evnt bytte filterdeler? Har ærlig talt aldri demontert en pumpe og kikket eller byttet deler.

Kriz 85
Reagerte mest på utsagnet om att sånne akvarier man får kjøpt som start-sett nesten ikke var brukelig til og ha fisk i.. Ellers har jeg ikke så veldig peil på filter i pumper.


Du unnskyld meg, men det der blir for dumt.

Hvordan kan du reagere og furte på det jeg skrev, når du innrømmer selv at du ikke har særlig peil på filterpumper?
Reagerer du bare for å reagere og si noe?
Først vil jeg informere om retten til og ha egne meninger her inne.

Så vil jeg si att jeg ikke er ute etter og lage noen form for konflikt. Jeg furter heller ikke. Hehe.. Men jeg sier det jeg mener. Altså, ærlighet.

Mulig jeg misforsto topic. For når jeg skreiv så tenkte jeg generellt på pumper og ikke filter. Det jeg mener er att det virker som veldig mange her inne, spes du. Er helt fanatisk når det gjelder og følge "den prikkfrie akvarist".
Når det er sagt så setter jeg veldig pris på erfarne akvarister.

Så klart man kan kjøpe en nybegynner sett og ha fisk i dette. Hvorfor trur du de blir solgt i de fleste dyrebutikker over hele Norge? Jo, fordi det er veldig mange nybegynnere som kjøper de, spesielt med tanke på pris. Derfor er jeg uenig i ditt utsagn om att man omtrent ikke kan ha fisk i start-sett.
Dette blir helt feil..

Lytt til erfarne akvarister
Jeg har selv tatt opp hobbyen etter mange år. (Nå er jeg femti) Min far hadde akvarium den gang jeg var liten. Jeg har akvariebøker trykket på slutten av femtitallet, og jeg husker rådene jeg fikk på slutten av sekstitallet tidlig syttitall.

Det er ikke for ingenting at fisk som dengang ble betraktet som vanskelige og tilnærmet umulige å ale opp i fangenskap nå beskrives som lette. Nye erfaringer gjør at man finner ut at det som egentlig ser ut til å fungere blir helt feil når ertene er litt mer krevende. Metoder og teknikekr har vært i en voldsom utvikling.

Det er alltid noe nytt å lære av dem som har holdt på lenge og som har mange akvarier. Som Mona. I lengden er det de store talls lov som gjelder, og Mona og de andre erfarne har garantert veldig mye rett i det de forteller. På tross av at andre ser ut til å få det til på sin måte.

Så vær tålmodig. Lytt og lær. Del erfaring med andre, men vær aldri bastant.

Og vær glad for at sånne som Mona gidder svare gang på gang på det de nok oppfatter som elementære spørsmål.

Lykke til!
Jeg har innebygd filter i min 96 l. Det er ingenting gale med det! Ingen fisker har dødd i det karet helt siden det ble startet opp, for mange månder siden!

Så når Mona sier at de er dårlige så er det lov til å reagere.

Men så klart er det forskjell på alle merkene.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap