Heeelt nybegynner

Jeg tenkte å kjøpe meg ett akvarium på ca 30-50l. Har ingen erfaring med akvarium i det hele tatt, så jeg hadde håpet på å få den hjelp jeg trenger her. Jeg har en del spørsmål, også er det sikkert ting jeg ikke vet om enda som jeg burde vite, slik at fiskene trives så bra som mulig, så det er bare å tilføye!

1. Hvilke fisk burde jeg ha, hvilke passer sammen? Har lyst på en malle og fisker med fine farger og evt personlighet.
2. Hvor mange fisk kan jeg ha i akvariet på den størrelsen?
3. Hvilke utstyr burde jeg ha?
4. Hvordan får jeg riktig ph-verdi i vannet?
5. Finnes det pumper som ikke bråker, evt. må pumpen stå på 24/7? (hadde tenkt å ha det på rommet)
6. Hvor ofte må man skifte vann?

Dersom det er noen som har akvarium å selge i Oslo-området er det bare å si ifra!
Takk på forhånd
Start gjerne med å lese disse artiklene. Så får du den mest basale kunnskapen vedrørende akvarium, planter, fisk, vannkjemi og litt teknikk.

Start gjerne med et mere passende nybegynnerakvarium på 120 -250 liter.
Det er ca 14.000 forskjellige akvariefisk i basen her så du skjønner sikkert at det er vanskelig å anbefale deg noe spesielt før du vet mere om hva du vil ha osv.

Isabelle
1. Hvilke fisk burde jeg ha, hvilke passer sammen? Har lyst på en malle og fisker med fine farger og evt personlighet.

Son Nils sier, det er veldig mange valgmuligheter. Du burde ikke starte med mindre enn 50 liter, helst større. Jo større akvarium, jo lettere er det å holde det i orden, og jo flere valgmuligheter har du når det gjelder fisk. 50 liter er ikke all verden det heller, jeg ville absolutt anbefale 100 liter eller mer.

Når du har funnet ut hvor stort akvarie du skal ha, kan du søke på fisk som passer akvariestørrelsen din i Fiskebasen. Så kan du finne noe du liker og spørre konkret om de fiskene du ønsker går sammen.

Isabelle
2. Hvor mange fisk kan jeg ha i akvariet på den størrelsen?

Se svaret over. Vanskelig å gi noe eksakt svar, fordi fisk krever forskjellige ting. I en gitt akvariestørrelse kan du ha mange av en fisketype, og bare to av en annen. Det kommer derfor helt an på størrelsen på karet, og hva slags fisk det er snakk om.

Isabelle
3. Hvilke utstyr burde jeg ha?

Du må ha selve akvariet, lys, filter som er stort nok for karet, varmekolbe. Da har du grunnutstyret. I tillegg bør du ha dråpetest for nitritt og PH, håv, fôr tilpasset de fiskene du skal ha, et par nye, rene bøtter og en slage til å tappe ut vann.

Isabelle
4. Hvordan får jeg riktig ph-verdi i vannet?

Hva som er riktig PH-verdi kommer an på hva slags fisk du skal ha. Noen fisk må ha høy PH, andre skal ha lav PH. Det finnes midler til å både høyne og senke PH, men først må du altså vite to ting: hva slags fisk har du, og hva er PH i krana di.

Isabelle
5. Finnes det pumper som ikke bråker, evt. må pumpen stå på 24/7? (hadde tenkt å ha det på rommet)

De fleste skikkelige filter bråker ikke. Filteret MÅ stå på 24 timer om dagen, 7 dager i uka, ellers dør bakteriene som skal bo der. Disse bakteriene er det som resner vannet for avføring, matrester og annet avfall, og hindrer vannet i å bli giftig. Det tar forøvrig noen uker før det er nok bakterier i et nytt filter.

Du kan lese denne artikkelen om oppstart, og denne artikkelen om vanverdier for å lære mer om dette. Dette er forresten veldig viktig kunnskap!

Isabelle
6. Hvor ofte må man skifte vann?

Vannbytter gjør vi for å vanne ut overskuddsnæring (nitrat). Hvor ofte du bytter vann kommer derfor an på hvor mye overskuddsnæring som hoper seg opp i akkurat ditt kar. Tommelfingerregelen er å bytte 30% en gang i uka, så det er et greit utgangspunkt å ha. Så kan du heller forske litt mer på hva akkurat ditt akvarium krever når den dagen kommer.

Velkommen til AF og en flott hobby forresten!

Tusen takk for svar! Setter jeg stor pris på!
Men jeg vet nå at jeg burde skifte litt av vannet 1-2 ganger i uken og aldri skifte alt vannet på en gang, men skal man aldri rense bunnen da? Det må jo samle seg opp utrolig mange bakterier der!
Plantene i akvariet ditt vil sette stor pris på at du ikke tar fra dem "maten" og skader røttene deres. =)

Litt grums mellom steinene i grusen (dersom du har grus som substrat) er normalt. Ikke gjør sport i å ha så rent substrat som mulig. Pass derimot på at du ikke har råtnende planter som blir liggende i akvariet ditt, de kan ødelegge miljøet i akvariet.

Du kan helt fint gjøre rent det øverste laget av substratet ditt ved å suge opp fra bunnen ved vannbytte med en slamsuger (f.eks. en slik en) . Da vil sanden/grusen virvles opp og du får med det en god del av grumset.

Bakterier i akvariet ditt er bra å ha, så lenge de er av den gode typen, slik som de som kommer til å bo i pumpefilteret ditt når akvariet ditt har modnet etter 4-6 uker.
Jeg vil anbefale deg følgende:

Kjøp et kar som er over 100 liter, gjerne 200.
Les mye i fiskebasen
Les mange tråder her inne
Les artikler om oppstart av akvarium
Les akvariumbøker
Har du ubesvarte spm etter dette, spør spør spør her inne

Har gjort det nå Trengte bare å begynne ett sted!
Kan jeg få lov til å drive litt skamløs "egenpromotering"?

Hva med å ta turen innom Oslo Akvarieklubbs klubbmøter? Der treffer du mange likesinnede som har erfaringer og gode tips til deg. Muligheter også for å kjøpe fisk og planter billig på klubbauksjonene. Gratis utlån av akvariebøker til medlemmene er det også... (se utvalget her...)

Neste klubbmøte er torsdag 7 januar på Oppsal Samfunnshus kl. 1830. Les mer om Oslo Akvarieklubb her.

Evt. så arrangeres det storauksjon på Nordseter skole lørdag 30.jan., hvor det er veldig mye spennende å få kjøpt, sannsynligvis en god del akvarier også, brukt, men til en veldig rimelig penge...

Lykke til videre med en fantastisk hobby! Kunnskap er nøkkelen...
Isabelle
Har gjort det nå :) Trengte bare å begynne ett sted!

Ja, det er virkelig en akvarie-jungel der ute.
Mye å lære på kort tid, og mange delte meninger.

Men all kunnskap kommer etterhvert så lenge man er interessert i å lære, det er nå sikkert

Og står virkelig ved min anbefaling å kjøpe et stort kar når du først kjøper deg et kar.

Jeg startet med 63-liter. 4 uker senere hadde jeg skjønt at dette ble aaaltfor lite Så da kjøpte jeg er 540-literskar....skulle gjerne hatt større allerede...ender vel opp med 1000 liter før jeg aner ordet av det
Joakim
Hva med å ta turen innom Oslo Akvarieklubbs klubbmøter?

Dette er et meget godt forslag, ikke bare til trådstarter men også til alle andre akvarister, erfarne og nybegynnere.

Støtt opp under de lokale akvarieklubbene!

Har nå kjøpt meg brukt akvarium det ble 60 l, men pumpen som fulgte med bråker noe kollossalt! tror den er litt gammel. Men noen som vet om en pumpe som ikke bråker og hva de koster?

Også lurer jeg på hvordan jeg bruker den tingen på det vedlagte bildet!
Ser ut som en "slamsuger". En "hevert" du kan bruke når du skifter vann for å "støvsuge" bunnen (grusen/sanden) i akvariet. Det samler seg en god del drit i grusen etter som tiden går... Men den bør kanskje brukes med litt forsiktighet også, ikke press den langt ned i grusen så du skader evetuelle røtter på plantene dine
Jeg har akkurat den samme.. Det er en slamsuger.. Du stikker den ned i vannet og rett og slett rister opp til du kjenner at det blir et trykk i den.. Det er da den suger ordentlig.. Stikk den ned i grusen i akvariet (ikke for mye grus på en gang for da forsvinner grusen ned i slangen) og løft den ca 2-3v cm over grusen.. Da ser du at grusen sirkulerer i tuben og blir sluppet ned igjen i akvariet.. Da får du den nødvendige møkka vekk, men ikke rens all sanda.. Bare bra at plantene har litt å ernære seg på

Håper ikke det ble for vanskelig forklart, i så fall så er det bare å spørre om det du ikke forstår

Når det gjelder hvordan type fisk du skal ha i akvariet ditt, så blei jeg anbefalt å begynne med ca 10 neontetra.. De er billige og hardføre og en fin fisk å prøve seg ut med før du går til innkjøp av ny og litt dyrere fisk Jeg har en 63 liter og jeg begynte med 10 neontetra som jeg hadde i akvariet i 1 uke og så om de overlevde.. Deretter gikk jeg til innkjøp av dverg gurami, glassmalle, molly og guppy.. Dette er veldig lette fisker som ikke krangler i akvariet.. Jeg er glad i fargerik fisk og molly, gurami og guppy kommer i mange forskjellige farger

Hvis du vil ha en type fisk, så vil jeg anbefale å forhøre deg i dyrebutikken om hva kravene for den type fisken du vil ha er.. Ciklide fisk er veldig populært, men en del av de kan være litt hissige og kan spise annen fisk hvis de føler at de har for liten plass.. Jeg har et selskapsakvarium (forskjellige type fisk sammen) fordi jeg er nybegynner innen denne hobbyen, men har etterhvert planer om å kun ha gurami fisk, da jeg har forelsket meg helt i fargene de har Jeg må bare ha litt mer erfaring innen denne hobbyen hehe..

Lykke til med akvariet ditt, det er kjempe morsomt
Hehe okai, men det er jo to hull, hvordan kan den ene enden suge dersom den andre bare er ett hull?

Jeg tenkte å ha en ancitrus og platy eller noe jeg Var i dyrebutikken og titta litt i dag og fant så mange fargekombinasjoner av platy som jeg likte så må bare ha den :P hehe
den store tuben er den du skal ha i akvariet og når du stikker den nedi så rister du bare litt hardt på den (som å riste sjokolademelk :P) og da blir det et trykk inni den tuben som gjør at den suger til seg vann og sand, og da har du den andre enden nedi en bøtte (eller rett i vasken hvis du har mulighet) så kommer vannet du skal bytte ut oppi den Klarte ikke å bruke den ordentlig før 2 gangen jeg rensa akvariet for du må riste ganske hardt for å få ordentlig trykk i tuben.. Det er nok trykk når du ser at røret suger opp sanden

Skriv gjerne hvordan det går
Og får du likevel ikke slamsugeren til å funke, så bare suger du i den andre enden. Da vil vannet bli sugd opp, og det går av seg selv

Ville anbefalt deg å ha sand istedet for grus, for da utelukker du ikke noen fisketyper som vil ha sand. F.eks Corydoras som liker å grave i sanden på leting etter mat.
Hehe takk for informasjonen! Jeg får vente å se hvordan dette går! :P
Men ikke sug for hardt, da får du ganske fort akvarievann i munnen, og det smaker helt forferdelig. (Dette skjer nesten hver gang)
bamsemoms
Men ikke sug for hardt, da får du ganske fort akvarievann i munnen, og det smaker helt forferdelig. (Dette skjer nesten hver gang)

For lite trening?
Har brukt den mye de siste par månedene uten "uhell"... mulig jeg har igjen for student-årene med vin og øl brygging
Camilla Harms Ødeby
den store tuben er den du skal ha i akvariet og når du stikker den nedi så rister du bare litt hardt på den (som å riste sjokolademelk :P) og da blir det et trykk inni den tuben som gjør at den suger til seg vann og sand, og da har du den andre enden nedi en bøtte (eller rett i vasken hvis du har mulighet) så kommer vannet du skal bytte ut oppi den ;) Klarte ikke å bruke den ordentlig før 2 gangen jeg rensa akvariet for du må riste ganske hardt for å få ordentlig trykk i tuben.. Det er nok trykk når du ser at røret suger opp sanden ;) Skriv gjerne hvordan det går :)

Hiver meg på denne tråden jeg.. Er det meningen at slangen skal suge opp sanden? For så å tømme sanden fra f.eks bøtta til karet igjen?
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap