Tips til nybegynner med 60 liters tank

Hjelp! jeg er en nybegynner og har ikke veldig mye erfaring med akvarier
Noen gode tips om utstyr, passende fisk og planter taes godt imot
inneholder 11 neontetra og 4 dameguppy'er jeg tror 3 av deg er gravide
1 er garantert gravid
Inaktiv bruker
Til å starte med kan jeg tipse deg om at det holder å poste EN tråd :p
Så noen spørsmål:
Hvor lenge har du hatt akvariet, og ble det innkjørt før du satte fisk i det? Mange nybegynnere gjør ikke dette rett og slett fordi de ikke vet at det er viktig.

Angående utstyr burde du ha dråpetester slik at du kan teste vannverdiene i akvariet, tenker da i hovedsak på pH, GH, nitrit og nitrat. Hvis du leser på fiskebasen kan du se at guppy og neontetra skal ha ulik GH. Selv om det stortsett går bra å ha disse sammen, er det ikke optimalt for fisken, jeg synes derfor du burde kvitte deg med en av delene.

Guppyer er levendefødere, og du vil etter all sansynelighet få en rask økning av guppyer i akvariet. Dersom du ønsker at disse skal leve opp slik at du kan gi de bort, selge de osv. vil jeg anbefale deg at du innreder akvariet med mange planter og gjemmesteder slik at de ikke blir spist. Etter min mening synes jeg at guppyyngel burde flyttes ut av karet før de blir kjønnsmodne fordi deres hyppige formering skaper mye innavl.

Av annen fisk i akvariet vil jeg anbefale deg å velge noe som kan "hjelpe til med renholdet", for eksempel eplesnegler eller Otocinclus. Men du må huske å sjekke i fiskebasen om deres krav til vannverdier tilsvarer det du har i akvariet.

Mitt siste tips i farten er å lese mye om fiskehold, både her på akvaforum og i bøker. Det lærer man utrolig mye av. Det flotte med akvaforum er at man har noen å spørre man trenger hjelp, og jeg anbefaler deg virkelig å benytte deg av dette tilbudet Lykke til med en fantastisk hobby =)
60l
Innkjøringstiden ble jeg fortalt på dyrebutikken at det var nok med 3-4 dager.