Tips til nybegynner med 60 liters tank

Hjelp! jeg er en nybegynner og har ikke veldig mye erfaring med akvarier
Noen gode tips om utstyr, passende fisk og planter taes godt imot
inneholder 11 neontetra og 4 dameguppy'er jeg tror 3 av deg er gravide
1 er garantert gravid
Inaktiv bruker
Til å starte med kan jeg tipse deg om at det holder å poste EN tråd :p
Så noen spørsmål:
Hvor lenge har du hatt akvariet, og ble det innkjørt før du satte fisk i det? Mange nybegynnere gjør ikke dette rett og slett fordi de ikke vet at det er viktig.

Angående utstyr burde du ha dråpetester slik at du kan teste vannverdiene i akvariet, tenker da i hovedsak på pH, GH, nitrit og nitrat. Hvis du leser på fiskebasen kan du se at guppy og neontetra skal ha ulik GH. Selv om det stortsett går bra å ha disse sammen, er det ikke optimalt for fisken, jeg synes derfor du burde kvitte deg med en av delene.

Guppyer er levendefødere, og du vil etter all sansynelighet få en rask økning av guppyer i akvariet. Dersom du ønsker at disse skal leve opp slik at du kan gi de bort, selge de osv. vil jeg anbefale deg at du innreder akvariet med mange planter og gjemmesteder slik at de ikke blir spist. Etter min mening synes jeg at guppyyngel burde flyttes ut av karet før de blir kjønnsmodne fordi deres hyppige formering skaper mye innavl.

Av annen fisk i akvariet vil jeg anbefale deg å velge noe som kan "hjelpe til med renholdet", for eksempel eplesnegler eller Otocinclus. Men du må huske å sjekke i fiskebasen om deres krav til vannverdier tilsvarer det du har i akvariet.

Mitt siste tips i farten er å lese mye om fiskehold, både her på akvaforum og i bøker. Det lærer man utrolig mye av. Det flotte med akvaforum er at man har noen å spørre man trenger hjelp, og jeg anbefaler deg virkelig å benytte deg av dette tilbudet Lykke til med en fantastisk hobby =)
60l
Innkjøringstiden ble jeg fortalt på dyrebutikken at det var nok med 3-4 dager.
i mitt tilfelle var det 6 dager. jeg har enda ikke set noen problemer med fiskene, men så fort jeg ser at noe er galt skal jeg enten kjøpe et akvarie til å ha bare en art i eller selge/ gi bort.
jeg har ingen guppyhann, guppydamen ble kjøpt mens den/de var "gravide"

Innkjøring på 3-4 dager er faktisk i strid med naturlovene, men desverre et normalt råd for nybegynnere fra butikken. Desverre ta innkjøringen ca 4 uker, uansett størrelse på karet. Dette er pga. at det er denne tiden nitrogensyklusen bruker for å etablere seg. Men siden du nå har såtte inn fisk er det viktig å skaffe seg vanntester, spesielt viktig er nitritt-testen og amoniakk-test (dråpetester, ikke strips). For dem trenger du fremmover, for å hindre forgiftning av fiskene. Du må også belage deg på mange delvannsskifter i ukene fremmover.

Når det gjelder fisker, så står det oppgitt hvilke vannverdier fiskene trives best under (Ph og Gh), i tillegg tmp. og minste størrelse på akvariet. Dette står nederst på faktaarket til hver art på fiskebasen. Fiskene som skal vere sammen bør ha omtrent samme krav til vannverdier. For å finne ut hvilke verdier vannet ditt har, trenger du test for Ph og Gh. Desse verdiene er ikke absolutte, men fiskene trives best og lever lengst under desse verdiene. De vil også vise sine beste farger også, at dem får riktig for er også viktig.

De fleste av desse artiklene kan det vere en ide å lese.

Hadde jeg vært deg ville jeg lånt flere akvariebøker på biblioteket (eller kjøpt). Disse er veldig nyttige og er best tilpasset nybegynnere som skal starte opp et kar.

Guppyer er ganske greie på den måten at de tåler mye variasjon i vannverdier og de er fine når det gjelder oppstart. Molly er også en art som tåler mye. Mallearter (hvis du tenkte deg det) slik som corydoras er ikke så hardføre og de kan kanskje være lurt å vente med til du har fått kjørt igang akvariet ordentlig.

Det er lurt å legge forholdene ordentlig til rette for de forskjellige artene du velger, for på den måten vil du oppnå best resultat (yngel).

Lykke til!
Dråpetester
Har avtalt med min mor at Dråpetester til ph nitritt amoniakk og sånt der skal kjøpes i morgen, har også en tante som driver med akvarie. kansje hun har noe til overs. kan kansje få noe yngel fra hun.
Mariia
Til å starte med kan jeg tipse deg om at det holder å poste EN tråd :p Så noen spørsmål: Hvor lenge har du hatt akvariet, og ble det innkjørt før du satte fisk i det? Mange nybegynnere gjør ikke dette rett og slett fordi de ikke vet at det er viktig. Angående utstyr burde du ha dråpetester slik at du kan teste vannverdiene i akvariet, tenker da i hovedsak på pH, GH, nitrit og nitrat. Hvis du leser på fiskebasen kan du se at guppy og neontetra skal ha ulik GH. Selv om det stortsett går bra å ha disse sammen, er det ikke optimalt for fisken, jeg synes derfor du burde kvitte deg med en av delene. Guppyer er levendefødere, og du vil etter all sansynelighet få en rask økning av guppyer i akvariet. Dersom du ønsker at disse skal leve opp slik at du kan gi de bort, selge de osv. vil jeg anbefale deg at du innreder akvariet med mange planter og gjemmesteder slik at de ikke blir spist. Etter min mening synes jeg at guppyyngel burde flyttes ut av karet før de blir kjønnsmodne fordi deres hyppige formering skaper mye innavl. Av annen fisk i akvariet vil jeg anbefale deg å velge noe som kan "hjelpe til med renholdet", for eksempel eplesnegler eller Otocinclus. Men du må huske å sjekke i fiskebasen om deres krav til vannverdier tilsvarer det du har i akvariet. Mitt siste tips i farten er å lese mye om fiskehold, både her på akvaforum og i bøker. Det lærer man utrolig mye av. :) Det flotte med akvaforum er at man har noen å spørre man trenger hjelp, og jeg anbefaler deg virkelig å benytte deg av dette tilbudet :) Lykke til med en fantastisk hobby =)

Både Guppyene og tetraene blir, Skal se etterhvert hvordan det går.
Wow, Akvarist er en dyr hobby ^_^
Tilfeldig bekjentskap
© ØrjanMc
Reklame for plussmedlemskap